TY - CHAP
T1 - Det sociales dannelsespotentiale og åbne mødesteder
AU - Bo, Inger Glavind
AU - Feilberg, Casper
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - Problemorienteret projektarbejde understøtter både faglig og social integrationaf nye studerende på studiet, giver arbejdsmarkedsrelevantekompetencer og danner grundlag for etisk-politisk dannelse og personlig-faglig dannelse, som vi så i kapitel 1-3 i denne bog. To dimensioner ermed til at gøre det problemorienterede projektarbejde til noget særligt:1. Projektarbejdets potentiale til at understøtte individuelle dannelsesprocesser– som har været bogens tema.2. Det gruppeorganiserede projektarbejdes potentiale til at fungeresom et kollektiv og et åbent mødested, der forsøger at udnytteog bygge på de frugtbare aspekter ved at arbejde i en gruppe ogindgå i samarbejde med projektvejlederen og andre.I dette afsluttende kapitel vil vi først tematisere og perspektivere det problemorienterede projektarbejdes individuelle dannelsespotentiale. Detvil vi gøre ved at trække en parallel mellem narratologen Arthur Franksbegreb om questnarrativet og vores dannelsesperspektiv for herved atfremhæve den studerendes aktive rolle i sit eget dannelses- og uddannelsesforløb. Det problemorienterede projektarbejdes dannelsespotentialekan understøttes via åbne dialoger mellem studerende, mellemstuderende og undervisere samt via refleksioner over andre studerendesdannelsesfortællinger og via konstruktionen af egen dannelsesfortælling.Den uddannelses- og fremtidsrettede dannelsesworkshop lægger kimentil dette arbejde. I udfoldelsen af, hvordan de studerende kan arbejdemed dannelse, har vi imidlertid ikke vægtet de sociale aspekter. I dehidtil præsenterede narrative begreber og dannelsesfortællinger har vi istedet fokuseret på, hvordan den studerende skaber mening og rød trådi sine studievalg og oplevelser ved at fortælle en sammenhængende fortælling.Men disse processer foregår i sociale sammenhænge, og en stordel af de studerendes uddannelse på Aalborg Universitet og RoskildeUniversitet foregår i grupper, hvor disse sociale sammenhænge gerneskal understøtte dannelsesprocesserne (Feilberg, 2014). Dette vil vi senærmere på i dette afsluttende kapitel.
AB - Problemorienteret projektarbejde understøtter både faglig og social integrationaf nye studerende på studiet, giver arbejdsmarkedsrelevantekompetencer og danner grundlag for etisk-politisk dannelse og personlig-faglig dannelse, som vi så i kapitel 1-3 i denne bog. To dimensioner ermed til at gøre det problemorienterede projektarbejde til noget særligt:1. Projektarbejdets potentiale til at understøtte individuelle dannelsesprocesser– som har været bogens tema.2. Det gruppeorganiserede projektarbejdes potentiale til at fungeresom et kollektiv og et åbent mødested, der forsøger at udnytteog bygge på de frugtbare aspekter ved at arbejde i en gruppe ogindgå i samarbejde med projektvejlederen og andre.I dette afsluttende kapitel vil vi først tematisere og perspektivere det problemorienterede projektarbejdes individuelle dannelsespotentiale. Detvil vi gøre ved at trække en parallel mellem narratologen Arthur Franksbegreb om questnarrativet og vores dannelsesperspektiv for herved atfremhæve den studerendes aktive rolle i sit eget dannelses- og uddannelsesforløb. Det problemorienterede projektarbejdes dannelsespotentialekan understøttes via åbne dialoger mellem studerende, mellemstuderende og undervisere samt via refleksioner over andre studerendesdannelsesfortællinger og via konstruktionen af egen dannelsesfortælling.Den uddannelses- og fremtidsrettede dannelsesworkshop lægger kimentil dette arbejde. I udfoldelsen af, hvordan de studerende kan arbejdemed dannelse, har vi imidlertid ikke vægtet de sociale aspekter. I dehidtil præsenterede narrative begreber og dannelsesfortællinger har vi istedet fokuseret på, hvordan den studerende skaber mening og rød trådi sine studievalg og oplevelser ved at fortælle en sammenhængende fortælling.Men disse processer foregår i sociale sammenhænge, og en stordel af de studerendes uddannelse på Aalborg Universitet og RoskildeUniversitet foregår i grupper, hvor disse sociale sammenhænge gerneskal understøtte dannelsesprocesserne (Feilberg, 2014). Dette vil vi senærmere på i dette afsluttende kapitel.
KW - Dannelse
KW - Personlig-faglig dannelse
KW - Kollektive dannelsesprocesser
KW - Problemorienteret projektarbejde
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7210-793-6
T3 - Studier i problembaseret læring ved videregående uddannelser
SP - 239
EP - 255
BT - Projektarbejdets dannelsespotentiale
PB - Aalborg Universitetsforlag
ER -