Abstract
I dagene 25.-27. april 2023 var over 100 private og offentlige turismeaktører fra hele Grønland samlet i Nuuk til konferencen Towards Better Tourism (TBT).
Udgivet den: 19. juni 2023. Konferencen, der var arrangeret af Visit Greenland, havde til formål at tage hul på en større samtale om, hvorledes det grønlandske turismeerhverv og lokalbefolkning ser turismeudviklingen. Dette behov skal især ses i lyset af forventningen om en øget turisttilstrømning i årene fremover som følge af nye lufthavne i Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq og øget krydstogtaktivitet rundt om i Grønland.
Konferencen byggede videre på arven efter den nationale aktørkonference Towards More Tourism (TMT), der i 2018 for først gang samlede turismeerhvervet på tværs af landet for at diskutere, hvad der skulle til for at styrke og udvikle Grønlands turisme.
SLUT MED ’HEADS ON BEDS’
Alene med sin titel – Towards Better Tourism (TBT) – indvarslede den anden konferencen et skifte i den måde grønlandsk turismeudvikling tænkes: fra et spørgsmål om kvantitet – en såkaldt ’heads on beds’-forståelse af turisme – til et spørgsmål om kvalitet og en mere værdibaseret og reflekteret vækstforståelse.
Konferenceprogrammet stod på en blanding af politiske taler, oplæg fra centrale aktører såsom Air Greenland og Arctic Umiaq Line, inspiration fra Island, Nordnorge og Færøerne og vidensindspark om potentielle gæster, lokales syn på turisme og strategiske overvejelser fra Visit Greenland. Bag faciliteringen af eventen stod strategi- og idébureauet Group NAO, der også undervejs leverede indsigter om globale tendenser indenfor bæredygtighed, lokal inddragelse og turismeproduktet af relevans for Grønland som destination.
HVAD SØGER GÆSTEN?
Mange af indlæggene fra det nordatlantiske og videre ud i verden pegede på, at Grønland har netop dét, som mange efterspørger – ikke kun en enestående natur og unik kultur, men også en bredere og stedsforankret fortælling, der skaber grobund for den meningsfulde og transformative rejse, som særligt adventure turister i dag søger. Samtidig viste indlæggene også, at den arktiske region og oplevelsen udenfor alfarvej har global bevågenhed, som Grønland i disse år nyder godt af. Således var det ikke markedsføringen af Grønland eller den avancerede segmentering, der som TMT i 2018 fik størst opmærksomhed på konferencen, men snarere mere ’indadvendte’ samtalepunkter om ejerskab, kapacitet, arbejdspladser og turismens værdi for lokalsamfund og for Grønland som helhed.
HVAD VIL GRØNLAND?
Turisme påvirker de steder, hvor den udvikles og finder sted på mange måder. Det kan være gennem udvikling af infrastruktur, nye jobs og erhvervsudvikling, men også i form af negativ kulturel påvirkning, øget trængsel, prisstigninger og pres på fælles ressourcer. For at sikre en ønskværdig og balanceret udvikling er det vigtigt, at så mange som muligt af de implicerede borgere og aktører informeres, høres, og inddrages i beslutninger om, hvordan og i hvilken retning turisme skal udvikles.
Turisme handler på flere niveauer om ejerskab. Helt konkrete hvem der ejer bådene, sælger de guidede ture og opererer flyruterne, men også om et mere overordnet ejerskab til stedet, til kulturen og til fortællingerne om stedet og dets beboere. Turisme er derfor i høj grad baseret på værdier – ikke kun de økonomiske, men også de sociale, kulturelle og politiske.
Som Anne Nivíka Grødem, CEO for Visit Greenland, påpegede i sin åbningstale, var der ikke helt plads til de 56.609 individer – Grønlands befolkning – der reelt burde sidde med ved bordene under konferencen. Heldigvis er konferencen kun ét blandt flere skridt på vej mod en mere lokal forankret turismestrategi med et stærkt mandat, eller et såkaldt ’Social License to Operate’, fra den grønlandske befolkning. Samtalen er først lige begyndt!
IKKE ENIGE OM ALT, MEN OM NOGET
Hvis turismen udvikles forstandigt, kan den blive en fordel for Grønland og lokalsamfundet. Den kan bidrage med små forbedringer i hverdagen – flere varer på hylderne, skraldespande og bedre skiltning – men også længerevarende effekter såsom udvikling af flere lokale produkter, nye uddannelses- og jobmuligheder for unge og helt overordnet nye måder at fortælle om og se værdien i steder og kulturer.
Turismens positive bidrag til samfundet kræver dog, at en turismedrevet stedsudvikling går hånd i hånd med en vedvarende demokratisk samtale. Undervejs på konferencen fik turismeaktørerne igennem en række workshops om fremtiden, udfordringerne og ’elefanterne i rummet’ lejlighed til at kickstarte denne samtale med hinanden. Resultaterne viste, som det også blev formuleret af bestyrelsesformand for Visit Greenland Anette Lings, at alle ikke er enige om alt, men at alle kan blive enige om noget.
FRA MERE TIL BEDRE – MEN HVORDAN?
Dette ’noget’, som der på konferencen var bred enighed om, handler i brede træk om at forankre turisme i Grønland ved at støtte op om adgang, ejerskab, involvering, udvikling og værdiskabelse på Grønlands præmisser. Samtidig stod det dog også klart, at erhvervet er udfordret på investeringer, skalering, service, udvidelse af sæsonen og turismens udbredelse udenfor de store byer samt tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft.
Så hvorledes går det grønlandske turismeerhverv fra at tænke ’mere’ til at tænke ’bedre’ i et landskab kendetegnet ved usikkerhed omkring fremtiden, rammebetingelser og ressourcer? Ét svar på dette svære spørgsmål er sammen. Konferencen viste, på samme måde som første gang i 2018, at kendskab til hinanden, gensidig læring og inspiration og ikke mindst opbygning af tillid og samarbejde bidrager til at skabe større kapacitet, bedre kompetencer og mere robusthed i turismeerhvervet.
I 2018 blev der som slutresultat for konferencen udfærdiget 11 anbefalinger, der siden fandt vej ind i den nationale turismestrategi Towards More Tourism for 2020-2023. Strategien står nu foran en opdatering og på 2023-konferencen var målet derfor med udgangspunkt i anbefalingerne, men også med nye ønsker, muligheder og udfordringer in mente, at samskabe nye pejlemærker på den videre rejse. Det blev til en række af ni prioriteringer, som erhvervet i fællesskab fik indkredset, og som nu plottes ind på kortet for Grønlands færd mod bedre turisme.
Udgivet den: 19. juni 2023. Konferencen, der var arrangeret af Visit Greenland, havde til formål at tage hul på en større samtale om, hvorledes det grønlandske turismeerhverv og lokalbefolkning ser turismeudviklingen. Dette behov skal især ses i lyset af forventningen om en øget turisttilstrømning i årene fremover som følge af nye lufthavne i Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq og øget krydstogtaktivitet rundt om i Grønland.
Konferencen byggede videre på arven efter den nationale aktørkonference Towards More Tourism (TMT), der i 2018 for først gang samlede turismeerhvervet på tværs af landet for at diskutere, hvad der skulle til for at styrke og udvikle Grønlands turisme.
SLUT MED ’HEADS ON BEDS’
Alene med sin titel – Towards Better Tourism (TBT) – indvarslede den anden konferencen et skifte i den måde grønlandsk turismeudvikling tænkes: fra et spørgsmål om kvantitet – en såkaldt ’heads on beds’-forståelse af turisme – til et spørgsmål om kvalitet og en mere værdibaseret og reflekteret vækstforståelse.
Konferenceprogrammet stod på en blanding af politiske taler, oplæg fra centrale aktører såsom Air Greenland og Arctic Umiaq Line, inspiration fra Island, Nordnorge og Færøerne og vidensindspark om potentielle gæster, lokales syn på turisme og strategiske overvejelser fra Visit Greenland. Bag faciliteringen af eventen stod strategi- og idébureauet Group NAO, der også undervejs leverede indsigter om globale tendenser indenfor bæredygtighed, lokal inddragelse og turismeproduktet af relevans for Grønland som destination.
HVAD SØGER GÆSTEN?
Mange af indlæggene fra det nordatlantiske og videre ud i verden pegede på, at Grønland har netop dét, som mange efterspørger – ikke kun en enestående natur og unik kultur, men også en bredere og stedsforankret fortælling, der skaber grobund for den meningsfulde og transformative rejse, som særligt adventure turister i dag søger. Samtidig viste indlæggene også, at den arktiske region og oplevelsen udenfor alfarvej har global bevågenhed, som Grønland i disse år nyder godt af. Således var det ikke markedsføringen af Grønland eller den avancerede segmentering, der som TMT i 2018 fik størst opmærksomhed på konferencen, men snarere mere ’indadvendte’ samtalepunkter om ejerskab, kapacitet, arbejdspladser og turismens værdi for lokalsamfund og for Grønland som helhed.
HVAD VIL GRØNLAND?
Turisme påvirker de steder, hvor den udvikles og finder sted på mange måder. Det kan være gennem udvikling af infrastruktur, nye jobs og erhvervsudvikling, men også i form af negativ kulturel påvirkning, øget trængsel, prisstigninger og pres på fælles ressourcer. For at sikre en ønskværdig og balanceret udvikling er det vigtigt, at så mange som muligt af de implicerede borgere og aktører informeres, høres, og inddrages i beslutninger om, hvordan og i hvilken retning turisme skal udvikles.
Turisme handler på flere niveauer om ejerskab. Helt konkrete hvem der ejer bådene, sælger de guidede ture og opererer flyruterne, men også om et mere overordnet ejerskab til stedet, til kulturen og til fortællingerne om stedet og dets beboere. Turisme er derfor i høj grad baseret på værdier – ikke kun de økonomiske, men også de sociale, kulturelle og politiske.
Som Anne Nivíka Grødem, CEO for Visit Greenland, påpegede i sin åbningstale, var der ikke helt plads til de 56.609 individer – Grønlands befolkning – der reelt burde sidde med ved bordene under konferencen. Heldigvis er konferencen kun ét blandt flere skridt på vej mod en mere lokal forankret turismestrategi med et stærkt mandat, eller et såkaldt ’Social License to Operate’, fra den grønlandske befolkning. Samtalen er først lige begyndt!
IKKE ENIGE OM ALT, MEN OM NOGET
Hvis turismen udvikles forstandigt, kan den blive en fordel for Grønland og lokalsamfundet. Den kan bidrage med små forbedringer i hverdagen – flere varer på hylderne, skraldespande og bedre skiltning – men også længerevarende effekter såsom udvikling af flere lokale produkter, nye uddannelses- og jobmuligheder for unge og helt overordnet nye måder at fortælle om og se værdien i steder og kulturer.
Turismens positive bidrag til samfundet kræver dog, at en turismedrevet stedsudvikling går hånd i hånd med en vedvarende demokratisk samtale. Undervejs på konferencen fik turismeaktørerne igennem en række workshops om fremtiden, udfordringerne og ’elefanterne i rummet’ lejlighed til at kickstarte denne samtale med hinanden. Resultaterne viste, som det også blev formuleret af bestyrelsesformand for Visit Greenland Anette Lings, at alle ikke er enige om alt, men at alle kan blive enige om noget.
FRA MERE TIL BEDRE – MEN HVORDAN?
Dette ’noget’, som der på konferencen var bred enighed om, handler i brede træk om at forankre turisme i Grønland ved at støtte op om adgang, ejerskab, involvering, udvikling og værdiskabelse på Grønlands præmisser. Samtidig stod det dog også klart, at erhvervet er udfordret på investeringer, skalering, service, udvidelse af sæsonen og turismens udbredelse udenfor de store byer samt tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft.
Så hvorledes går det grønlandske turismeerhverv fra at tænke ’mere’ til at tænke ’bedre’ i et landskab kendetegnet ved usikkerhed omkring fremtiden, rammebetingelser og ressourcer? Ét svar på dette svære spørgsmål er sammen. Konferencen viste, på samme måde som første gang i 2018, at kendskab til hinanden, gensidig læring og inspiration og ikke mindst opbygning af tillid og samarbejde bidrager til at skabe større kapacitet, bedre kompetencer og mere robusthed i turismeerhvervet.
I 2018 blev der som slutresultat for konferencen udfærdiget 11 anbefalinger, der siden fandt vej ind i den nationale turismestrategi Towards More Tourism for 2020-2023. Strategien står nu foran en opdatering og på 2023-konferencen var målet derfor med udgangspunkt i anbefalingerne, men også med nye ønsker, muligheder og udfordringer in mente, at samskabe nye pejlemærker på den videre rejse. Det blev til en række af ni prioriteringer, som erhvervet i fællesskab fik indkredset, og som nu plottes ind på kortet for Grønlands færd mod bedre turisme.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 19 jun. 2023 |
Status | Udgivet - 19 jun. 2023 |