Det ved vi om - forskningsinformeret læringsledelse

Lars Qvortrup

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Resumé

Evidens – data om elever og medarbejdere og forskningsbaseret viden om, hvad der virker – er grundlaget for, at man som leder, lærer og pædagog træffer intelligente og informerede valg. Hensigten med denne publikation er i kort form at præsentere og sammenfatte, hvad vi ved om den form for ledelse af uddannelsesinstitutioner, som fokuserer på højest muligt læringsudbytte. Den evidensinformerede lærer og leder er ikke slave af regneark, men udøver professionel dømmekraft. Forudsætningen for at kunne gøre det er, at man har den størst mulige viden om, hvilke pædagogiske indsatser der har størst mulighed for at virke efter hensigten, hvordan forholdene er i skolen og i den enkelte klasse, hvilke muligheder den enkelte elev skal bygge på, og hvilke udfordringer han eller hun skal håndtere. Denne viden kan ikke direkte eller mekanisk oversættes til handlinger, for hertil er undervisning og ledelse alt for komplekse opgaver. Men den kan bruges til at træffe velinformerede beslutninger og til efterfølgende at sikre sig, at de indsatser, der blev valgt, faktisk også havde den tilsigtede effekt.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedFrederikshavn
ForlagDafolo Forlag A/S
Udgave1
Antal sider87
ISBN (Trykt)9788771602906
StatusUdgivet - 2015
NavnDet vi ved om
ISSN2246-3267

Citer dette

Qvortrup, L. (2015). Det ved vi om - forskningsinformeret læringsledelse. (1 udg.) Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S. Det vi ved om
Qvortrup, Lars. / Det ved vi om - forskningsinformeret læringsledelse. 1 udg. Frederikshavn : Dafolo Forlag A/S, 2015. 87 s. (Det vi ved om).
@book{2df7ade46bbb447bae10bcbe6b338e70,
title = "Det ved vi om - forskningsinformeret l{\ae}ringsledelse",
abstract = "Evidens – data om elever og medarbejdere og forskningsbaseret viden om, hvad der virker – er grundlaget for, at man som leder, l{\ae}rer og p{\ae}dagog tr{\ae}ffer intelligente og informerede valg. Hensigten med denne publikation er i kort form at pr{\ae}sentere og sammenfatte, hvad vi ved om den form for ledelse af uddannelsesinstitutioner, som fokuserer p{\aa} h{\o}jest muligt l{\ae}ringsudbytte. Den evidensinformerede l{\ae}rer og leder er ikke slave af regneark, men ud{\o}ver professionel d{\o}mmekraft. Foruds{\ae}tningen for at kunne g{\o}re det er, at man har den st{\o}rst mulige viden om, hvilke p{\ae}dagogiske indsatser der har st{\o}rst mulighed for at virke efter hensigten, hvordan forholdene er i skolen og i den enkelte klasse, hvilke muligheder den enkelte elev skal bygge p{\aa}, og hvilke udfordringer han eller hun skal h{\aa}ndtere. Denne viden kan ikke direkte eller mekanisk overs{\ae}ttes til handlinger, for hertil er undervisning og ledelse alt for komplekse opgaver. Men den kan bruges til at tr{\ae}ffe velinformerede beslutninger og til efterf{\o}lgende at sikre sig, at de indsatser, der blev valgt, faktisk ogs{\aa} havde den tilsigtede effekt.",
author = "Lars Qvortrup",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "9788771602906",
publisher = "Dafolo Forlag A/S",
edition = "1",

}

Qvortrup, L 2015, Det ved vi om - forskningsinformeret læringsledelse. Det vi ved om, 1 udg, Dafolo Forlag A/S, Frederikshavn.

Det ved vi om - forskningsinformeret læringsledelse. / Qvortrup, Lars.

1 udg. Frederikshavn : Dafolo Forlag A/S, 2015. 87 s. (Det vi ved om).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Det ved vi om - forskningsinformeret læringsledelse

AU - Qvortrup, Lars

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Evidens – data om elever og medarbejdere og forskningsbaseret viden om, hvad der virker – er grundlaget for, at man som leder, lærer og pædagog træffer intelligente og informerede valg. Hensigten med denne publikation er i kort form at præsentere og sammenfatte, hvad vi ved om den form for ledelse af uddannelsesinstitutioner, som fokuserer på højest muligt læringsudbytte. Den evidensinformerede lærer og leder er ikke slave af regneark, men udøver professionel dømmekraft. Forudsætningen for at kunne gøre det er, at man har den størst mulige viden om, hvilke pædagogiske indsatser der har størst mulighed for at virke efter hensigten, hvordan forholdene er i skolen og i den enkelte klasse, hvilke muligheder den enkelte elev skal bygge på, og hvilke udfordringer han eller hun skal håndtere. Denne viden kan ikke direkte eller mekanisk oversættes til handlinger, for hertil er undervisning og ledelse alt for komplekse opgaver. Men den kan bruges til at træffe velinformerede beslutninger og til efterfølgende at sikre sig, at de indsatser, der blev valgt, faktisk også havde den tilsigtede effekt.

AB - Evidens – data om elever og medarbejdere og forskningsbaseret viden om, hvad der virker – er grundlaget for, at man som leder, lærer og pædagog træffer intelligente og informerede valg. Hensigten med denne publikation er i kort form at præsentere og sammenfatte, hvad vi ved om den form for ledelse af uddannelsesinstitutioner, som fokuserer på højest muligt læringsudbytte. Den evidensinformerede lærer og leder er ikke slave af regneark, men udøver professionel dømmekraft. Forudsætningen for at kunne gøre det er, at man har den størst mulige viden om, hvilke pædagogiske indsatser der har størst mulighed for at virke efter hensigten, hvordan forholdene er i skolen og i den enkelte klasse, hvilke muligheder den enkelte elev skal bygge på, og hvilke udfordringer han eller hun skal håndtere. Denne viden kan ikke direkte eller mekanisk oversættes til handlinger, for hertil er undervisning og ledelse alt for komplekse opgaver. Men den kan bruges til at træffe velinformerede beslutninger og til efterfølgende at sikre sig, at de indsatser, der blev valgt, faktisk også havde den tilsigtede effekt.

UR - http://dafolo.dk/Dafolo-Forlag.5319/f(Dafoloforlag/Det-ved-vi-om-serien.214975759)/det-ved-vi-om-serien-det-ved-vi-om---forskningsinformeret-l%C3%A6ringsledelse-7498.4819.aspx

M3 - Bog

SN - 9788771602906

BT - Det ved vi om - forskningsinformeret læringsledelse

PB - Dafolo Forlag A/S

CY - Frederikshavn

ER -

Qvortrup L. Det ved vi om - forskningsinformeret læringsledelse. 1 udg. Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, 2015. 87 s. (Det vi ved om).