Det vi ved om - Datainformeret forbedringsarbejde i dagtilbud

Thomas Nordahl, Line Skov Hansen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

I denne bog beskrives det, hvordan data i dagtilbud kan anvendes til at forbedre både den pædagogiske praksis og børns læringsudbytte og trivsel. Disse data kan for eksempel komme fra redskaber som sprogvurderinger, forældretilfredshedsundersøgelser, trivselsmålinger eller andre vurderingsværktøjer. Der findes ofte tilgængelige data i dagtilbud, men det er ikke altid, at disse data bliver analyseret med den nødvendige systematik og aktivt brugt til at forbedre praksis.
    I bogen vises det, hvordan sådanne analyser kan gennemføres på forskellige niveauer i det enkelte dagtilbud, og der lægges vægt på vigtigheden af at drøfte og anvende data i fællesskab mellem pædagoger i for eksempel professionelle læringsfællesskaber. Det tydeliggøres også, hvilke betingelser der skal til, for at data og analyser af data kan omsættes til ny og forbedret pædagogisk praksis.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedFrederikshavn
    ForlagDafolo Forlag A/S
    Udgave1
    Antal sider92
    ISBN (Trykt)978-877160-451-3
    StatusUdgivet - 2016
    NavnDet ved vi om...
    ISSN2246-3267

Bibliografisk note

Bogen findes også i en udgave, der henvender sig til skolen: Det ved vi om - Datainformeret forbedringsarbejde i skolen (Nordahl, 2015).

Emneord

• Dagtilbud