Dialogisk procesfacilitering

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Resumé

Dialogisk procesfacilitering henvender sig til studerende, undervisere og forskere på universiteter og professionsuddannelser samt konsulenter og ledere, der teoretisk og praktisk beskæftiger sig med facilitering af forandrings- og udviklingsprocesser.

Bogen har fokus på dialogisk procesfacilitering.Dialog forstås som en samtale med sær­lige kvaliteter præget af deltagernes nysgerrige, undrende, udforskende, kontakt­fulde og dvælende forholdemåder, hvor nye forståelser kan opstå og emergere i sam­spil­let. Deltagerne forholder sig til det fælles tema ved at spille ind og tænke med på andres input. Dialog er derfor oplagt i forhold til samtaleprocesser, hvor man ønsker at arbejde med udvikling og forandring.

Dialog er ikke en selvfølgelighed i nutidens organisationer, hvor man ofte er underlagt stort handlepres og derfor i hverdagen forholder sig handlings- og løsningsorienteret ud fra sit individuelle perspektiv og sine taget-for-givet-antagelser. Det kan vanskelig­gøre udviklingen af gensidig forståelse og en mere kreativ eller dybdegående indsigt i emnet, udfordringen eller sagen. Det er her dialogisk procesfacilitering kommer ind i billedet. Bogen præsenterer i teori og praksis forskellige måder at facilitere dialog på som også i sig selv er dialogiske.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider162
ISBN (Trykt)978-87-7210-003-6
StatusUdgivet - 2018
NavnInterpersonel Kommunikation i Organisationer
ISSN1397-1239

Citer dette

Alrø, H., Billund, L., & Dahl, P. N. (2018). Dialogisk procesfacilitering. Aalborg Universitetsforlag. Interpersonel Kommunikation i Organisationer
Alrø, Helle ; Billund, Lise ; Dahl, Poul Nørgård. / Dialogisk procesfacilitering. Aalborg Universitetsforlag, 2018. 162 s. (Interpersonel Kommunikation i Organisationer).
@book{a787733584094e788336bcc0113b8f26,
title = "Dialogisk procesfacilitering",
abstract = "Dialogisk procesfacilitering henvender sig til studerende, undervisere og forskere p{\aa} universiteter og professionsuddannelser samt konsulenter og ledere, der teoretisk og praktisk besk{\ae}ftiger sig med facilitering af forandrings- og udviklingsprocesser.Bogen har fokus p{\aa} dialogisk procesfacilitering.Dialog forst{\aa}s som en samtale med s{\ae}r­lige kvaliteter pr{\ae}get af deltagernes nysgerrige, undrende, udforskende, kontakt­fulde og dv{\ae}lende forholdem{\aa}der, hvor nye forst{\aa}elser kan opst{\aa} og emergere i sam­spil­let. Deltagerne forholder sig til det f{\ae}lles tema ved at spille ind og t{\ae}nke med p{\aa} andres input. Dialog er derfor oplagt i forhold til samtaleprocesser, hvor man {\o}nsker at arbejde med udvikling og forandring.Dialog er ikke en selvf{\o}lgelighed i nutidens organisationer, hvor man ofte er underlagt stort handlepres og derfor i hverdagen forholder sig handlings- og l{\o}sningsorienteret ud fra sit individuelle perspektiv og sine taget-for-givet-antagelser. Det kan vanskelig­g{\o}re udviklingen af gensidig forst{\aa}else og en mere kreativ eller dybdeg{\aa}ende indsigt i emnet, udfordringen eller sagen. Det er her dialogisk procesfacilitering kommer ind i billedet. Bogen pr{\ae}senterer i teori og praksis forskellige m{\aa}der at facilitere dialog p{\aa} som ogs{\aa} i sig selv er dialogiske.",
author = "Helle Alr{\o} and Lise Billund and Dahl, {Poul N{\o}rg{\aa}rd}",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7210-003-6",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Alrø, H, Billund, L & Dahl, PN 2018, Dialogisk procesfacilitering. Interpersonel Kommunikation i Organisationer, Aalborg Universitetsforlag.

Dialogisk procesfacilitering. / Alrø, Helle; Billund, Lise; Dahl, Poul Nørgård.

Aalborg Universitetsforlag, 2018. 162 s. (Interpersonel Kommunikation i Organisationer).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Dialogisk procesfacilitering

AU - Alrø, Helle

AU - Billund, Lise

AU - Dahl, Poul Nørgård

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Dialogisk procesfacilitering henvender sig til studerende, undervisere og forskere på universiteter og professionsuddannelser samt konsulenter og ledere, der teoretisk og praktisk beskæftiger sig med facilitering af forandrings- og udviklingsprocesser.Bogen har fokus på dialogisk procesfacilitering.Dialog forstås som en samtale med sær­lige kvaliteter præget af deltagernes nysgerrige, undrende, udforskende, kontakt­fulde og dvælende forholdemåder, hvor nye forståelser kan opstå og emergere i sam­spil­let. Deltagerne forholder sig til det fælles tema ved at spille ind og tænke med på andres input. Dialog er derfor oplagt i forhold til samtaleprocesser, hvor man ønsker at arbejde med udvikling og forandring.Dialog er ikke en selvfølgelighed i nutidens organisationer, hvor man ofte er underlagt stort handlepres og derfor i hverdagen forholder sig handlings- og løsningsorienteret ud fra sit individuelle perspektiv og sine taget-for-givet-antagelser. Det kan vanskelig­gøre udviklingen af gensidig forståelse og en mere kreativ eller dybdegående indsigt i emnet, udfordringen eller sagen. Det er her dialogisk procesfacilitering kommer ind i billedet. Bogen præsenterer i teori og praksis forskellige måder at facilitere dialog på som også i sig selv er dialogiske.

AB - Dialogisk procesfacilitering henvender sig til studerende, undervisere og forskere på universiteter og professionsuddannelser samt konsulenter og ledere, der teoretisk og praktisk beskæftiger sig med facilitering af forandrings- og udviklingsprocesser.Bogen har fokus på dialogisk procesfacilitering.Dialog forstås som en samtale med sær­lige kvaliteter præget af deltagernes nysgerrige, undrende, udforskende, kontakt­fulde og dvælende forholdemåder, hvor nye forståelser kan opstå og emergere i sam­spil­let. Deltagerne forholder sig til det fælles tema ved at spille ind og tænke med på andres input. Dialog er derfor oplagt i forhold til samtaleprocesser, hvor man ønsker at arbejde med udvikling og forandring.Dialog er ikke en selvfølgelighed i nutidens organisationer, hvor man ofte er underlagt stort handlepres og derfor i hverdagen forholder sig handlings- og løsningsorienteret ud fra sit individuelle perspektiv og sine taget-for-givet-antagelser. Det kan vanskelig­gøre udviklingen af gensidig forståelse og en mere kreativ eller dybdegående indsigt i emnet, udfordringen eller sagen. Det er her dialogisk procesfacilitering kommer ind i billedet. Bogen præsenterer i teori og praksis forskellige måder at facilitere dialog på som også i sig selv er dialogiske.

UR - https://aauforlag.dk/shop/boeger/dialogisk-procesfacilitering.aspx

M3 - Antologi

SN - 978-87-7210-003-6

BT - Dialogisk procesfacilitering

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -

Alrø H, Billund L, Dahl PN. Dialogisk procesfacilitering. Aalborg Universitetsforlag, 2018. 162 s. (Interpersonel Kommunikation i Organisationer).