Dialogisk procesfacilitering i et relationelt perspektiv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

Resumé

Dette kapitel tager afsæt i et praksisforberedende undervisningsforløb på VIA Ernæring og Sundhedsuddannelsen. Kapitlet giver en indføring i, hvordan man kan arbejde med dialogisk procesfacilitering i et relationelt perspektiv, hvor linket mellem teori og praksis har en central rolle. Som ramme for procesfaciliteringen introduceres en procesfaciliteringsmodel, jeg betegner 4K-modellen. 4K-modellen er en dynamisk model, hvis grundelementer er kontakt (relation), dialog og refleksion. Tilgangen henter inspiration hos især Carl R. Rogers (1957) og hans betoning af kvaliteten af kontakten i den professionelle relation, samt den motiverende samtale af William R. Miller og Stephen Rollnick (2014).
OriginalsprogDansk
TitelDialogisk procesfacilitering
RedaktørerHelle Alrø, Lise Billund, Poul Nørgård Dahl
Antal sider20
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2018
Sider63-82
ISBN (Trykt)978-87-7210-003-6
StatusUdgivet - 2018
NavnInterpersonel Kommunikation i Organisationer

Emneord

  • relationer
  • organisationsudvikling
  • didaktik
  • innovativ undervisning
  • kompetenceudvikling

Citer dette

Lang, N. R. (2018). Dialogisk procesfacilitering i et relationelt perspektiv. I H. Alrø, L. Billund, & P. N. Dahl (red.), Dialogisk procesfacilitering (s. 63-82). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Interpersonel Kommunikation i Organisationer
Lang, Nanna Ruengkratok. / Dialogisk procesfacilitering i et relationelt perspektiv. Dialogisk procesfacilitering. red. / Helle Alrø ; Lise Billund ; Poul Nørgård Dahl. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2018. s. 63-82 (Interpersonel Kommunikation i Organisationer).
@inbook{4b09ddfefcf745bfb7032b9855c4cfc0,
title = "Dialogisk procesfacilitering i et relationelt perspektiv",
abstract = "Dette kapitel tager afs{\ae}t i et praksisforberedende undervisningsforl{\o}b p{\aa} VIA Ern{\ae}ring og Sundhedsuddannelsen. Kapitlet giver en indf{\o}ring i, hvordan man kan arbejde med dialogisk procesfacilitering i et relationelt perspektiv, hvor linket mellem teori og praksis har en central rolle. Som ramme for procesfaciliteringen introduceres en procesfaciliteringsmodel, jeg betegner 4K-modellen. 4K-modellen er en dynamisk model, hvis grundelementer er kontakt (relation), dialog og refleksion. Tilgangen henter inspiration hos is{\ae}r Carl R. Rogers (1957) og hans betoning af kvaliteten af kontakten i den professionelle relation, samt den motiverende samtale af William R. Miller og Stephen Rollnick (2014).",
keywords = "relationer, organisationsudvikling, didaktik, innovativ undervisning, kompetenceudvikling",
author = "Lang, {Nanna Ruengkratok}",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7210-003-6",
series = "Interpersonel Kommunikation i Organisationer",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
pages = "63--82",
editor = "Helle Alr{\o} and Lise Billund and Dahl, {Poul N{\o}rg{\aa}rd}",
booktitle = "Dialogisk procesfacilitering",

}

Lang, NR 2018, Dialogisk procesfacilitering i et relationelt perspektiv. i H Alrø, L Billund & PN Dahl (red), Dialogisk procesfacilitering. Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, Interpersonel Kommunikation i Organisationer, s. 63-82.

Dialogisk procesfacilitering i et relationelt perspektiv. / Lang, Nanna Ruengkratok.

Dialogisk procesfacilitering. red. / Helle Alrø; Lise Billund; Poul Nørgård Dahl. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2018. s. 63-82 (Interpersonel Kommunikation i Organisationer).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

TY - CHAP

T1 - Dialogisk procesfacilitering i et relationelt perspektiv

AU - Lang, Nanna Ruengkratok

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Dette kapitel tager afsæt i et praksisforberedende undervisningsforløb på VIA Ernæring og Sundhedsuddannelsen. Kapitlet giver en indføring i, hvordan man kan arbejde med dialogisk procesfacilitering i et relationelt perspektiv, hvor linket mellem teori og praksis har en central rolle. Som ramme for procesfaciliteringen introduceres en procesfaciliteringsmodel, jeg betegner 4K-modellen. 4K-modellen er en dynamisk model, hvis grundelementer er kontakt (relation), dialog og refleksion. Tilgangen henter inspiration hos især Carl R. Rogers (1957) og hans betoning af kvaliteten af kontakten i den professionelle relation, samt den motiverende samtale af William R. Miller og Stephen Rollnick (2014).

AB - Dette kapitel tager afsæt i et praksisforberedende undervisningsforløb på VIA Ernæring og Sundhedsuddannelsen. Kapitlet giver en indføring i, hvordan man kan arbejde med dialogisk procesfacilitering i et relationelt perspektiv, hvor linket mellem teori og praksis har en central rolle. Som ramme for procesfaciliteringen introduceres en procesfaciliteringsmodel, jeg betegner 4K-modellen. 4K-modellen er en dynamisk model, hvis grundelementer er kontakt (relation), dialog og refleksion. Tilgangen henter inspiration hos især Carl R. Rogers (1957) og hans betoning af kvaliteten af kontakten i den professionelle relation, samt den motiverende samtale af William R. Miller og Stephen Rollnick (2014).

KW - relationer

KW - organisationsudvikling

KW - didaktik

KW - innovativ undervisning

KW - kompetenceudvikling

UR - https://aauforlag.dk/shop/boeger/dialogisk-procesfacilitering.aspx

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7210-003-6

T3 - Interpersonel Kommunikation i Organisationer

SP - 63

EP - 82

BT - Dialogisk procesfacilitering

A2 - Alrø, Helle

A2 - Billund, Lise

A2 - Dahl, Poul Nørgård

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Lang NR. Dialogisk procesfacilitering i et relationelt perspektiv. I Alrø H, Billund L, Dahl PN, red., Dialogisk procesfacilitering. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2018. s. 63-82. (Interpersonel Kommunikation i Organisationer).