Dialogiske forældresamtaler: alle vil jo gerne inddrages?

Jørgen Bloch-Poulsen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

9037 Downloads (Pure)

Resumé

Dialogiske forældresamtaler – alle vil jo gerne inddrages? handler om, hvordan man kan skabe et om muligt endnu bedre samarbejde mellem forældre og pædagoger i daginstitutioner. Bogen viser, at det kan ske i form af dialogiske forældresamtaler. Her sætter forældre og pædagoger sig sammen og formulerer handleplaner for børnene. Tidligere blev de formuleret af pædagogerne, og så fik forældrene dem ofte som en besked i kontaktbogen. Nu bliver forældrene inddraget i den udstrækning, det passer dem: hvad kan de især ønske sig, at der skal satses på for deres barn det kommende halve år? Og hvordan kan pædagoger og forældre sammen arbejde på at realisere de ønsker?

Bogen præsenterer en model for dialogiske forældresamtaler lavet i Oasen, Hørning. Vi håber, at den kan være til inspiration i andre daginstitutioner, måske også på skoleområdet og i andre sammenhænge, hvor inddragelse af flere relevante parter kunne bidrage til bedre løsninger og resultater.

Formålet med dialogiske forældresamtaler er, at børnene kan få en bedre trivsel, fordi de kan opleve bedre sammenhæng mellem deres liv hjemme og i institutionen; at forældrene kan opleve sig taget alvorligt, fordi deres viden om børnene kan bringes i spil; og at pædagogerne kan opleve, at de og forældrene trækker på samme hammel. Både forældre og pædagoger er eksperter. Begge parter har noget at bidrage med. Dialogen mellem dem beror på en forestilling om, at man sammen kan være klogere end den enkelte part. Det er dog nemmere sagt end gjort. Det bliver også klart gennem bogens mange udskrifter fra samtaler og interviews. Hvad gør man f.eks., hvis forældre og pædagoger mener noget forskelligt?

Modellen er blevet til gennem et års samarbejde mellem en gruppe specialpædagoger fra Oasen i Hørning (Anett Tolstrup, Anne Væver, Malene Fogh Jensen, Mette Eskesen, Yrsa Gamborg), en udviklingskonsulent fra SOSU-skolen i Silkeborg (Jørgen Ørnskov) og en aktionsforsker fra Aalborg Universitet, Cph (Jørgen Bloch-Poulsen). Bogen beskriver også udfordringerne med at inddrage forældrene i at skabe modellen: skulle de være forsøgskaniner i pædagogernes model eller medudviklere af modellen? Endelig beskriver bogen udfordringerne i samarbejdet mellem pædagoger, udviklingskonsulent og aktionsforsker. Lykkedes det os at skabe en reel dialog, hvor vi lagde hjernerne i blød sammen og anerkendte hinandens forskellige viden?

Grundtanken i bogen er således “Man skal jo lære, at alle har noget at bidrage med”, som det blev formuleret af en leder på Danfoss i et andet aktionsforskningsprojekt.

Bogen, en flyer, en introduktion og en video kan downloades gratis fra:
http://forlag.aau.dk/Shop/andre/antologier-og-monografier/default/aspx
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider170
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-071-4
StatusUdgivet - 16 jan. 2013
NavnSerie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies
Nummer2
ISSN2245-7569

Citer dette

Bloch-Poulsen, J. (2013). Dialogiske forældresamtaler: alle vil jo gerne inddrages? Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Serie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies, Nr. 2
Bloch-Poulsen, Jørgen. / Dialogiske forældresamtaler : alle vil jo gerne inddrages?. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2013. 170 s. (Serie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies; Nr. 2).
@book{f6f1fcae1f804617a61965c23938b852,
title = "Dialogiske for{\ae}ldresamtaler: alle vil jo gerne inddrages?",
abstract = "Dialogiske for{\ae}ldresamtaler – alle vil jo gerne inddrages? handler om, hvordan man kan skabe et om muligt endnu bedre samarbejde mellem for{\ae}ldre og p{\ae}dagoger i daginstitutioner. Bogen viser, at det kan ske i form af dialogiske for{\ae}ldresamtaler. Her s{\ae}tter for{\ae}ldre og p{\ae}dagoger sig sammen og formulerer handleplaner for b{\o}rnene. Tidligere blev de formuleret af p{\ae}dagogerne, og s{\aa} fik for{\ae}ldrene dem ofte som en besked i kontaktbogen. Nu bliver for{\ae}ldrene inddraget i den udstr{\ae}kning, det passer dem: hvad kan de is{\ae}r {\o}nske sig, at der skal satses p{\aa} for deres barn det kommende halve {\aa}r? Og hvordan kan p{\ae}dagoger og for{\ae}ldre sammen arbejde p{\aa} at realisere de {\o}nsker?Bogen pr{\ae}senterer en model for dialogiske for{\ae}ldresamtaler lavet i Oasen, H{\o}rning. Vi h{\aa}ber, at den kan v{\ae}re til inspiration i andre daginstitutioner, m{\aa}ske ogs{\aa} p{\aa} skoleomr{\aa}det og i andre sammenh{\ae}nge, hvor inddragelse af flere relevante parter kunne bidrage til bedre l{\o}sninger og resultater. Form{\aa}let med dialogiske for{\ae}ldresamtaler er, at b{\o}rnene kan f{\aa} en bedre trivsel, fordi de kan opleve bedre sammenh{\ae}ng mellem deres liv hjemme og i institutionen; at for{\ae}ldrene kan opleve sig taget alvorligt, fordi deres viden om b{\o}rnene kan bringes i spil; og at p{\ae}dagogerne kan opleve, at de og for{\ae}ldrene tr{\ae}kker p{\aa} samme hammel. B{\aa}de for{\ae}ldre og p{\ae}dagoger er eksperter. Begge parter har noget at bidrage med. Dialogen mellem dem beror p{\aa} en forestilling om, at man sammen kan v{\ae}re klogere end den enkelte part. Det er dog nemmere sagt end gjort. Det bliver ogs{\aa} klart gennem bogens mange udskrifter fra samtaler og interviews. Hvad g{\o}r man f.eks., hvis for{\ae}ldre og p{\ae}dagoger mener noget forskelligt?Modellen er blevet til gennem et {\aa}rs samarbejde mellem en gruppe specialp{\ae}dagoger fra Oasen i H{\o}rning (Anett Tolstrup, Anne V{\ae}ver, Malene Fogh Jensen, Mette Eskesen, Yrsa Gamborg), en udviklingskonsulent fra SOSU-skolen i Silkeborg (J{\o}rgen {\O}rnskov) og en aktionsforsker fra Aalborg Universitet, Cph (J{\o}rgen Bloch-Poulsen). Bogen beskriver ogs{\aa} udfordringerne med at inddrage for{\ae}ldrene i at skabe modellen: skulle de v{\ae}re fors{\o}gskaniner i p{\ae}dagogernes model eller medudviklere af modellen? Endelig beskriver bogen udfordringerne i samarbejdet mellem p{\ae}dagoger, udviklingskonsulent og aktionsforsker. Lykkedes det os at skabe en reel dialog, hvor vi lagde hjernerne i bl{\o}d sammen og anerkendte hinandens forskellige viden?Grundtanken i bogen er s{\aa}ledes “Man skal jo l{\ae}re, at alle har noget at bidrage med”, som det blev formuleret af en leder p{\aa} Danfoss i et andet aktionsforskningsprojekt.Bogen, en flyer, en introduktion og en video kan downloades gratis fra:http://forlag.aau.dk/Shop/andre/antologier-og-monografier/default/aspx",
author = "J{\o}rgen Bloch-Poulsen",
year = "2013",
month = "1",
day = "16",
language = "Dansk",
series = "Serie om L{\ae}rings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
number = "2",

}

Bloch-Poulsen, J 2013, Dialogiske forældresamtaler: alle vil jo gerne inddrages? Serie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies, nr. 2, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg.

Dialogiske forældresamtaler : alle vil jo gerne inddrages? / Bloch-Poulsen, Jørgen.

Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2013. 170 s. (Serie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies; Nr. 2).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Dialogiske forældresamtaler

T2 - alle vil jo gerne inddrages?

AU - Bloch-Poulsen, Jørgen

PY - 2013/1/16

Y1 - 2013/1/16

N2 - Dialogiske forældresamtaler – alle vil jo gerne inddrages? handler om, hvordan man kan skabe et om muligt endnu bedre samarbejde mellem forældre og pædagoger i daginstitutioner. Bogen viser, at det kan ske i form af dialogiske forældresamtaler. Her sætter forældre og pædagoger sig sammen og formulerer handleplaner for børnene. Tidligere blev de formuleret af pædagogerne, og så fik forældrene dem ofte som en besked i kontaktbogen. Nu bliver forældrene inddraget i den udstrækning, det passer dem: hvad kan de især ønske sig, at der skal satses på for deres barn det kommende halve år? Og hvordan kan pædagoger og forældre sammen arbejde på at realisere de ønsker?Bogen præsenterer en model for dialogiske forældresamtaler lavet i Oasen, Hørning. Vi håber, at den kan være til inspiration i andre daginstitutioner, måske også på skoleområdet og i andre sammenhænge, hvor inddragelse af flere relevante parter kunne bidrage til bedre løsninger og resultater. Formålet med dialogiske forældresamtaler er, at børnene kan få en bedre trivsel, fordi de kan opleve bedre sammenhæng mellem deres liv hjemme og i institutionen; at forældrene kan opleve sig taget alvorligt, fordi deres viden om børnene kan bringes i spil; og at pædagogerne kan opleve, at de og forældrene trækker på samme hammel. Både forældre og pædagoger er eksperter. Begge parter har noget at bidrage med. Dialogen mellem dem beror på en forestilling om, at man sammen kan være klogere end den enkelte part. Det er dog nemmere sagt end gjort. Det bliver også klart gennem bogens mange udskrifter fra samtaler og interviews. Hvad gør man f.eks., hvis forældre og pædagoger mener noget forskelligt?Modellen er blevet til gennem et års samarbejde mellem en gruppe specialpædagoger fra Oasen i Hørning (Anett Tolstrup, Anne Væver, Malene Fogh Jensen, Mette Eskesen, Yrsa Gamborg), en udviklingskonsulent fra SOSU-skolen i Silkeborg (Jørgen Ørnskov) og en aktionsforsker fra Aalborg Universitet, Cph (Jørgen Bloch-Poulsen). Bogen beskriver også udfordringerne med at inddrage forældrene i at skabe modellen: skulle de være forsøgskaniner i pædagogernes model eller medudviklere af modellen? Endelig beskriver bogen udfordringerne i samarbejdet mellem pædagoger, udviklingskonsulent og aktionsforsker. Lykkedes det os at skabe en reel dialog, hvor vi lagde hjernerne i blød sammen og anerkendte hinandens forskellige viden?Grundtanken i bogen er således “Man skal jo lære, at alle har noget at bidrage med”, som det blev formuleret af en leder på Danfoss i et andet aktionsforskningsprojekt.Bogen, en flyer, en introduktion og en video kan downloades gratis fra:http://forlag.aau.dk/Shop/andre/antologier-og-monografier/default/aspx

AB - Dialogiske forældresamtaler – alle vil jo gerne inddrages? handler om, hvordan man kan skabe et om muligt endnu bedre samarbejde mellem forældre og pædagoger i daginstitutioner. Bogen viser, at det kan ske i form af dialogiske forældresamtaler. Her sætter forældre og pædagoger sig sammen og formulerer handleplaner for børnene. Tidligere blev de formuleret af pædagogerne, og så fik forældrene dem ofte som en besked i kontaktbogen. Nu bliver forældrene inddraget i den udstrækning, det passer dem: hvad kan de især ønske sig, at der skal satses på for deres barn det kommende halve år? Og hvordan kan pædagoger og forældre sammen arbejde på at realisere de ønsker?Bogen præsenterer en model for dialogiske forældresamtaler lavet i Oasen, Hørning. Vi håber, at den kan være til inspiration i andre daginstitutioner, måske også på skoleområdet og i andre sammenhænge, hvor inddragelse af flere relevante parter kunne bidrage til bedre løsninger og resultater. Formålet med dialogiske forældresamtaler er, at børnene kan få en bedre trivsel, fordi de kan opleve bedre sammenhæng mellem deres liv hjemme og i institutionen; at forældrene kan opleve sig taget alvorligt, fordi deres viden om børnene kan bringes i spil; og at pædagogerne kan opleve, at de og forældrene trækker på samme hammel. Både forældre og pædagoger er eksperter. Begge parter har noget at bidrage med. Dialogen mellem dem beror på en forestilling om, at man sammen kan være klogere end den enkelte part. Det er dog nemmere sagt end gjort. Det bliver også klart gennem bogens mange udskrifter fra samtaler og interviews. Hvad gør man f.eks., hvis forældre og pædagoger mener noget forskelligt?Modellen er blevet til gennem et års samarbejde mellem en gruppe specialpædagoger fra Oasen i Hørning (Anett Tolstrup, Anne Væver, Malene Fogh Jensen, Mette Eskesen, Yrsa Gamborg), en udviklingskonsulent fra SOSU-skolen i Silkeborg (Jørgen Ørnskov) og en aktionsforsker fra Aalborg Universitet, Cph (Jørgen Bloch-Poulsen). Bogen beskriver også udfordringerne med at inddrage forældrene i at skabe modellen: skulle de være forsøgskaniner i pædagogernes model eller medudviklere af modellen? Endelig beskriver bogen udfordringerne i samarbejdet mellem pædagoger, udviklingskonsulent og aktionsforsker. Lykkedes det os at skabe en reel dialog, hvor vi lagde hjernerne i blød sammen og anerkendte hinandens forskellige viden?Grundtanken i bogen er således “Man skal jo lære, at alle har noget at bidrage med”, som det blev formuleret af en leder på Danfoss i et andet aktionsforskningsprojekt.Bogen, en flyer, en introduktion og en video kan downloades gratis fra:http://forlag.aau.dk/Shop/andre/antologier-og-monografier/default/aspx

M3 - Bog

T3 - Serie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies

BT - Dialogiske forældresamtaler

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Bloch-Poulsen J. Dialogiske forældresamtaler: alle vil jo gerne inddrages? Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, 2013. 170 s. (Serie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies; Nr. 2).