Digital Datadrevet Forestillingskraft: ET INITIATIV TIL STIMUERING AF ET EFTERSPØRGSELSDREVET NATIONALT MARKED FOR OFFENTLIGE OG PRIVATE DATA

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

12 Downloads (Pure)

Resumé

Kunstig intelligens (AI) i form af machine learning (ML) og deep learning (DL) kan anvendes til at skabe (for- retnings)værdi gennem data. Fremtidsscenariet er tydeligt: Vi bevæger os med stadig hastigere skridt mod en fremtid, hvor alt og alle er forbundne via intelligente maskiner og netværk, der nonstop udveksler, behandler og bruger data.

Samtidigt er kunstig intelligens blevet et globalt konkurrencefelt imellem lande, regioner og virksomheder. Det er derfor afgørende, at danske virksomhedsledere får digital datadrevet forestillingskraft og dermed ̈evnen til at begribe og anvende de nye datateknologier”. Teknologien trækker på den eksponentielle ”price-performance udvikling” kendt fra udviklingen i computerregnekraft. Den eksponentielle udvikling gør, at selv kort tids inaktivitet kan afgøre forskellen mellem forretningsmæssig succes eller fiasko. Der er pt. klare konkurrencemæssige fordele i at opbygge kompetencer og udnytte teknologien. Hastigheden hvormed teknologien udvikler sig betyder dog også, at disse konkurrencemæssige fordele i en ikke fjern fremtid transformeres til et konkurrencemæssigt pres, hvor virksomhederne skal indhente frem for at høste fordelene af at være digitale front-runners. Det er kort og godt, afgørende, at dansk erhvervsliv kultiverer evnen til at skabe værdi gennem data.

Denne rapport søger indsigt i de nuværende barrierer og muligheder for anvendelse af data (og dermed kunstig intelligens) i danske virksomheder. Forudsætningen for udnyttelsen af mulighederne er, at virksomhedsledere (bestyrelsesmedlemmer og direktører) har digital datadreven forestillingskraft; hvilket er evnen til at tænke med digitale teknologier i forhold til data. I forlængelse heraf præsenteres et skræddersyet initiativ, som kan støtte virksomhedsledelser i kultiveringen af deres digitale datadrevne forestillings- og handlekraft. Rapporten analyserer eksisterende internationale tilbud og fremlægger et konkret initiativ, som understøtter stimuleringen af et efterspørgselsdrevet nationalt marked for offentlige og private data i Danmark. Helt præcist er formålet med rapporten at:

1. Øge indsigten i de nuværende barrierer for anvendelse af data i danske virksomheder
2. Øge indsigten i hvilke initiativer, der kan støtte udviklingen af den digitale datadrevne forestillingskraft i danske virksomheder
3. Benchmarking af internationale eksisterende tilbud, der forøger den digitale datadrevne forestillingskraft
4. Udvikle et konkret initiativ, der kultiverer den digitale datadrevne forestillings og handlekraft i dansk erhvervsliv.
OriginalsprogDansk
Antal sider28
Rekvirerende organisationDigital Hub Denmark
StatusUdgivet - jun. 2019

Emneord

  • Digital Forestillingskraft
  • Data
  • Ledelse
  • Kunstig Intelligens
  • Big Data

Citer dette

@book{6dae916f9eb448bdaba234196a016917,
title = "Digital Datadrevet Forestillingskraft: ET INITIATIV TIL STIMUERING AF ET EFTERSP{\O}RGSELSDREVET NATIONALT MARKED FOR OFFENTLIGE OG PRIVATE DATA",
abstract = "Kunstig intelligens (AI) i form af machine learning (ML) og deep learning (DL) kan anvendes til at skabe (for- retnings)v{\ae}rdi gennem data. Fremtidsscenariet er tydeligt: Vi bev{\ae}ger os med stadig hastigere skridt mod en fremtid, hvor alt og alle er forbundne via intelligente maskiner og netv{\ae}rk, der nonstop udveksler, behandler og bruger data.Samtidigt er kunstig intelligens blevet et globalt konkurrencefelt imellem lande, regioner og virksomheder. Det er derfor afg{\o}rende, at danske virksomhedsledere får digital datadrevet forestillingskraft og dermed ̈evnen til at begribe og anvende de nye datateknologier”. Teknologien tr{\ae}kker på den eksponentielle ”price-performance udvikling” kendt fra udviklingen i computerregnekraft. Den eksponentielle udvikling g{\o}r, at selv kort tids inaktivitet kan afg{\o}re forskellen mellem forretningsm{\ae}ssig succes eller fiasko. Der er pt. klare konkurrencem{\ae}ssige fordele i at opbygge kompetencer og udnytte teknologien. Hastigheden hvormed teknologien udvikler sig betyder dog også, at disse konkurrencem{\ae}ssige fordele i en ikke fjern fremtid transformeres til et konkurrencem{\ae}ssigt pres, hvor virksomhederne skal indhente frem for at h{\o}ste fordelene af at v{\ae}re digitale front-runners. Det er kort og godt, afg{\o}rende, at dansk erhvervsliv kultiverer evnen til at skabe v{\ae}rdi gennem data.Denne rapport s{\o}ger indsigt i de nuv{\ae}rende barrierer og muligheder for anvendelse af data (og dermed kunstig intelligens) i danske virksomheder. Foruds{\ae}tningen for udnyttelsen af mulighederne er, at virksomhedsledere (bestyrelsesmedlemmer og direkt{\o}rer) har digital datadreven forestillingskraft; hvilket er evnen til at t{\ae}nke med digitale teknologier i forhold til data. I forl{\ae}ngelse heraf pr{\ae}senteres et skr{\ae}ddersyet initiativ, som kan st{\o}tte virksomhedsledelser i kultiveringen af deres digitale datadrevne forestillings- og handlekraft. Rapporten analyserer eksisterende internationale tilbud og freml{\ae}gger et konkret initiativ, som underst{\o}tter stimuleringen af et eftersp{\o}rgselsdrevet nationalt marked for offentlige og private data i Danmark. Helt pr{\ae}cist er formålet med rapporten at:1. {\O}ge indsigten i de nuv{\ae}rende barrierer for anvendelse af data i danske virksomheder2. {\O}ge indsigten i hvilke initiativer, der kan st{\o}tte udviklingen af den digitale datadrevne forestillingskraft i danske virksomheder3. Benchmarking af internationale eksisterende tilbud, der for{\o}ger den digitale datadrevne forestillingskraft4. Udvikle et konkret initiativ, der kultiverer den digitale datadrevne forestillings og handlekraft i dansk erhvervsliv.",
keywords = "Digital Forestillingskraft, Data, Ledelse, Kunstig Intelligens, Big Data",
author = "Reimer Ivang and Rosenstand, {Claus Andreas Foss}",
year = "2019",
month = "6",
language = "Dansk",

}

TY - RPRT

T1 - Digital Datadrevet Forestillingskraft

T2 - ET INITIATIV TIL STIMUERING AF ET EFTERSPØRGSELSDREVET NATIONALT MARKED FOR OFFENTLIGE OG PRIVATE DATA

AU - Ivang, Reimer

AU - Rosenstand, Claus Andreas Foss

PY - 2019/6

Y1 - 2019/6

N2 - Kunstig intelligens (AI) i form af machine learning (ML) og deep learning (DL) kan anvendes til at skabe (for- retnings)værdi gennem data. Fremtidsscenariet er tydeligt: Vi bevæger os med stadig hastigere skridt mod en fremtid, hvor alt og alle er forbundne via intelligente maskiner og netværk, der nonstop udveksler, behandler og bruger data.Samtidigt er kunstig intelligens blevet et globalt konkurrencefelt imellem lande, regioner og virksomheder. Det er derfor afgørende, at danske virksomhedsledere får digital datadrevet forestillingskraft og dermed ̈evnen til at begribe og anvende de nye datateknologier”. Teknologien trækker på den eksponentielle ”price-performance udvikling” kendt fra udviklingen i computerregnekraft. Den eksponentielle udvikling gør, at selv kort tids inaktivitet kan afgøre forskellen mellem forretningsmæssig succes eller fiasko. Der er pt. klare konkurrencemæssige fordele i at opbygge kompetencer og udnytte teknologien. Hastigheden hvormed teknologien udvikler sig betyder dog også, at disse konkurrencemæssige fordele i en ikke fjern fremtid transformeres til et konkurrencemæssigt pres, hvor virksomhederne skal indhente frem for at høste fordelene af at være digitale front-runners. Det er kort og godt, afgørende, at dansk erhvervsliv kultiverer evnen til at skabe værdi gennem data.Denne rapport søger indsigt i de nuværende barrierer og muligheder for anvendelse af data (og dermed kunstig intelligens) i danske virksomheder. Forudsætningen for udnyttelsen af mulighederne er, at virksomhedsledere (bestyrelsesmedlemmer og direktører) har digital datadreven forestillingskraft; hvilket er evnen til at tænke med digitale teknologier i forhold til data. I forlængelse heraf præsenteres et skræddersyet initiativ, som kan støtte virksomhedsledelser i kultiveringen af deres digitale datadrevne forestillings- og handlekraft. Rapporten analyserer eksisterende internationale tilbud og fremlægger et konkret initiativ, som understøtter stimuleringen af et efterspørgselsdrevet nationalt marked for offentlige og private data i Danmark. Helt præcist er formålet med rapporten at:1. Øge indsigten i de nuværende barrierer for anvendelse af data i danske virksomheder2. Øge indsigten i hvilke initiativer, der kan støtte udviklingen af den digitale datadrevne forestillingskraft i danske virksomheder3. Benchmarking af internationale eksisterende tilbud, der forøger den digitale datadrevne forestillingskraft4. Udvikle et konkret initiativ, der kultiverer den digitale datadrevne forestillings og handlekraft i dansk erhvervsliv.

AB - Kunstig intelligens (AI) i form af machine learning (ML) og deep learning (DL) kan anvendes til at skabe (for- retnings)værdi gennem data. Fremtidsscenariet er tydeligt: Vi bevæger os med stadig hastigere skridt mod en fremtid, hvor alt og alle er forbundne via intelligente maskiner og netværk, der nonstop udveksler, behandler og bruger data.Samtidigt er kunstig intelligens blevet et globalt konkurrencefelt imellem lande, regioner og virksomheder. Det er derfor afgørende, at danske virksomhedsledere får digital datadrevet forestillingskraft og dermed ̈evnen til at begribe og anvende de nye datateknologier”. Teknologien trækker på den eksponentielle ”price-performance udvikling” kendt fra udviklingen i computerregnekraft. Den eksponentielle udvikling gør, at selv kort tids inaktivitet kan afgøre forskellen mellem forretningsmæssig succes eller fiasko. Der er pt. klare konkurrencemæssige fordele i at opbygge kompetencer og udnytte teknologien. Hastigheden hvormed teknologien udvikler sig betyder dog også, at disse konkurrencemæssige fordele i en ikke fjern fremtid transformeres til et konkurrencemæssigt pres, hvor virksomhederne skal indhente frem for at høste fordelene af at være digitale front-runners. Det er kort og godt, afgørende, at dansk erhvervsliv kultiverer evnen til at skabe værdi gennem data.Denne rapport søger indsigt i de nuværende barrierer og muligheder for anvendelse af data (og dermed kunstig intelligens) i danske virksomheder. Forudsætningen for udnyttelsen af mulighederne er, at virksomhedsledere (bestyrelsesmedlemmer og direktører) har digital datadreven forestillingskraft; hvilket er evnen til at tænke med digitale teknologier i forhold til data. I forlængelse heraf præsenteres et skræddersyet initiativ, som kan støtte virksomhedsledelser i kultiveringen af deres digitale datadrevne forestillings- og handlekraft. Rapporten analyserer eksisterende internationale tilbud og fremlægger et konkret initiativ, som understøtter stimuleringen af et efterspørgselsdrevet nationalt marked for offentlige og private data i Danmark. Helt præcist er formålet med rapporten at:1. Øge indsigten i de nuværende barrierer for anvendelse af data i danske virksomheder2. Øge indsigten i hvilke initiativer, der kan støtte udviklingen af den digitale datadrevne forestillingskraft i danske virksomheder3. Benchmarking af internationale eksisterende tilbud, der forøger den digitale datadrevne forestillingskraft4. Udvikle et konkret initiativ, der kultiverer den digitale datadrevne forestillings og handlekraft i dansk erhvervsliv.

KW - Digital Forestillingskraft

KW - Data

KW - Ledelse

KW - Kunstig Intelligens

KW - Big Data

M3 - Rapport

BT - Digital Datadrevet Forestillingskraft

ER -