Digital Democracy Centre undersøger: Danskernes brug af de sociale medier som nyhedskilder: og deres syn på fake news og disinformation

Mia Stenbro Lorenzen, Claes Holger de Vreese, Arjen van Dalen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

559 Downloads (Pure)

Abstract

Gennem rapporten viser vi, at 68 % af danskerne benytter de sociale medier som en af deres primære nyhedskilder. Danskernes omfattende brug af SoMe-nyhedskilder kan føre til demokratiske udfordringer, da det øger risikoen for at støde på indhold, som ikke er journalistisk kvalitetssikret eller faktatjekket. Desuden kan brugen af SoMe-nyhedskilder føre til, at grænserne mellem nyheds- og underholdningsmedier udviskes, hvilket kan give anledning til bekymring for, om sensationelle og kontroversielle historier vil vægtes højere end konstruktiv journalistik.
Den absolut mest populære SoMe-nyhedskilde er Facebook, som hele 62 % af danskerne benytter som nyhedskilde flere gange ugentligt. Yderligere viser vi, at der er signifikant flere kvinder og unge, der benytter de sociale medier som nyhedskilder, og at de sociale medier er den mest udbredte nyhedskilde blandt Generation Z og millennials.
At folk tilgår nyheder gennem sociale medier, tydeliggør behovet for veludviklede digitale forståelser og stærke digitale kompetencer, hvis brugerne skal være i stand til at gennemskue, hvorfor de gennem platformenes algoritmer præsenteres for det indhold, de gør. Gennem rapporten ses det, at de, der bruger de sociale medier som nyhedskilder, generelt har et højt digitalt forståelses- og kompetenceniveau, men også at de udviser en mindre sikker digital adfærd end gennemsnittet. Dette kan være problematisk, hvis det betyder, at de i mindre grad beskytter deres private data eller er opmærksomme på, hvordan disse kan bruges til at målrette (nyheds)indhold.
Rapporten viser dog også, at det blot er 4 % af danskerne, for hvem de sociale medier er den eneste nyhedskilde, der benyttes flere gange ugentligt. For langt de fleste danskere er de sociale medier et supplement til snarere end en egentlig erstatning for nyhedsmediernes eget indhold. Alligevel vidner den omfattende brug af sociale medier om en ny måde at tilgå nyhedsindhold på, hvor nyhederne finder brugerne, snarere end at brugerne aktivt opsøger nyhederne.
Endelig viser rapporten, at 60% af danskerne mener, at fake news og disinformation er en udfordring for det danske demokrati, og at bekymringen herfor ikke varierer, alt efter om man benytter de sociale medier som nyhedskilder eller ej.
OriginalsprogDansk
ForlagSyddansk Universitet
Antal sider21
DOI
StatusUdgivet - apr. 2023
Udgivet eksterntJa

Citationsformater