Digital kommunikation med den offentlige sektor: Årsager til manglende svar på digital post (delrapport 3)

Jesper Bull Berger, Kim Normann Andersen

Publikation: Working paperForskning

2100 Downloads (Pure)

Resumé

Effektiviseringsdagsordenen for digitaliseringen i kommunikationen mellem borgerne og den offentlige sektor, hviler på antagelse om en digital parathed i den offentlige sektor.

Rapporterne om digital kommunikation med den offentlige sektor viser at det er muligt at sende e-mail til stort set alle led i den offentlige sektor og at det i overvejende grad er muligt at sende digital post.

Til gengæld er det uforudsigeligt om man får svar og om man får fyldestgørende svar. Det gælder både digital post og e-mail. Dette problem er blevet større siden 2010, ikke mindre.

Data fremlagt i denne rapport viser at den offentlige sektor heller ikke selv synes det går fremragende. Hver tredje kommune og statslige myndighed mener, at deres egen håndtering af digitale henvendelser fra borgerne ikke er tilfredsstillende. Kun godt halvdelen mener at de leverer tilfredsstillende besvarelser ad den digitale vej.

Årsagerne til den manglende digitale service skyldes langt overvejende tekniske forhold. Fire ud af ti myndigheder svarer, at det primært er tekniske årsager, der er skyld i den manglende besvarelse af digital post og ca. en tredjedel mener, at det er menneskelige årsager. Det er kun omkring hver tiende myndighed, der mener, at det er forkerte interne arbejdsgange, der er årsagen til de manglende og mangelfulde besvarelser.
OriginalsprogDansk
StatusUdgivet - 27 nov. 2013

Citer dette

@techreport{3c67657004d74362be82605a387c68c8,
title = "Digital kommunikation med den offentlige sektor: {\AA}rsager til manglende svar p{\aa} digital post (delrapport 3)",
abstract = "Effektiviseringsdagsordenen for digitaliseringen i kommunikationen mellem borgerne og den offentlige sektor, hviler p{\aa} antagelse om en digital parathed i den offentlige sektor. Rapporterne om digital kommunikation med den offentlige sektor viser at det er muligt at sende e-mail til stort set alle led i den offentlige sektor og at det i overvejende grad er muligt at sende digital post. Til geng{\ae}ld er det uforudsigeligt om man f{\aa}r svar og om man f{\aa}r fyldestg{\o}rende svar. Det g{\ae}lder b{\aa}de digital post og e-mail. Dette problem er blevet st{\o}rre siden 2010, ikke mindre. Data fremlagt i denne rapport viser at den offentlige sektor heller ikke selv synes det g{\aa}r fremragende. Hver tredje kommune og statslige myndighed mener, at deres egen h{\aa}ndtering af digitale henvendelser fra borgerne ikke er tilfredsstillende. Kun godt halvdelen mener at de leverer tilfredsstillende besvarelser ad den digitale vej. {\AA}rsagerne til den manglende digitale service skyldes langt overvejende tekniske forhold. Fire ud af ti myndigheder svarer, at det prim{\ae}rt er tekniske {\aa}rsager, der er skyld i den manglende besvarelse af digital post og ca. en tredjedel mener, at det er menneskelige {\aa}rsager. Det er kun omkring hver tiende myndighed, der mener, at det er forkerte interne arbejdsgange, der er {\aa}rsagen til de manglende og mangelfulde besvarelser.",
author = "Berger, {Jesper Bull} and Andersen, {Kim Normann}",
year = "2013",
month = "11",
day = "27",
language = "Dansk",
type = "WorkingPaper",

}

Digital kommunikation med den offentlige sektor : Årsager til manglende svar på digital post (delrapport 3). / Berger, Jesper Bull; Andersen, Kim Normann.

2013.

Publikation: Working paperForskning

TY - UNPB

T1 - Digital kommunikation med den offentlige sektor

T2 - Årsager til manglende svar på digital post (delrapport 3)

AU - Berger, Jesper Bull

AU - Andersen, Kim Normann

PY - 2013/11/27

Y1 - 2013/11/27

N2 - Effektiviseringsdagsordenen for digitaliseringen i kommunikationen mellem borgerne og den offentlige sektor, hviler på antagelse om en digital parathed i den offentlige sektor. Rapporterne om digital kommunikation med den offentlige sektor viser at det er muligt at sende e-mail til stort set alle led i den offentlige sektor og at det i overvejende grad er muligt at sende digital post. Til gengæld er det uforudsigeligt om man får svar og om man får fyldestgørende svar. Det gælder både digital post og e-mail. Dette problem er blevet større siden 2010, ikke mindre. Data fremlagt i denne rapport viser at den offentlige sektor heller ikke selv synes det går fremragende. Hver tredje kommune og statslige myndighed mener, at deres egen håndtering af digitale henvendelser fra borgerne ikke er tilfredsstillende. Kun godt halvdelen mener at de leverer tilfredsstillende besvarelser ad den digitale vej. Årsagerne til den manglende digitale service skyldes langt overvejende tekniske forhold. Fire ud af ti myndigheder svarer, at det primært er tekniske årsager, der er skyld i den manglende besvarelse af digital post og ca. en tredjedel mener, at det er menneskelige årsager. Det er kun omkring hver tiende myndighed, der mener, at det er forkerte interne arbejdsgange, der er årsagen til de manglende og mangelfulde besvarelser.

AB - Effektiviseringsdagsordenen for digitaliseringen i kommunikationen mellem borgerne og den offentlige sektor, hviler på antagelse om en digital parathed i den offentlige sektor. Rapporterne om digital kommunikation med den offentlige sektor viser at det er muligt at sende e-mail til stort set alle led i den offentlige sektor og at det i overvejende grad er muligt at sende digital post. Til gengæld er det uforudsigeligt om man får svar og om man får fyldestgørende svar. Det gælder både digital post og e-mail. Dette problem er blevet større siden 2010, ikke mindre. Data fremlagt i denne rapport viser at den offentlige sektor heller ikke selv synes det går fremragende. Hver tredje kommune og statslige myndighed mener, at deres egen håndtering af digitale henvendelser fra borgerne ikke er tilfredsstillende. Kun godt halvdelen mener at de leverer tilfredsstillende besvarelser ad den digitale vej. Årsagerne til den manglende digitale service skyldes langt overvejende tekniske forhold. Fire ud af ti myndigheder svarer, at det primært er tekniske årsager, der er skyld i den manglende besvarelse af digital post og ca. en tredjedel mener, at det er menneskelige årsager. Det er kun omkring hver tiende myndighed, der mener, at det er forkerte interne arbejdsgange, der er årsagen til de manglende og mangelfulde besvarelser.

M3 - Working paper

BT - Digital kommunikation med den offentlige sektor

ER -