Dette er den anden arbejdsrapport fra forskningsprojektet ’digitale fællesskaber for unge med kognitive handicap’ forkortet DiGi projektet. Rapporten præsenterer de foreløbige resultater fra projektets feltstudie 2 og er baseret på aktiviteter gennemført i perioden maj 2019 til december 2020.

DiGi projektet startede i 2018 med støtte fra Velux Fonden. Projektet undersøger, hvordan digitale teknologier kan hjælpe til at udvikle og fastholde fællesskaber blandt unge med kognitive handicap. Det er et mål at forstå, hvordan de unge oplever digitale fælleskaber, hvad der karakteriserer de digitale fællesskaber som de indgår i, at eksperimentere med digitale fælleskasber og på denne baggrund udvikle strategier, som kan inspirere og støtte målgruppen i at forme og fastholde sociale fællesskaber via digital teknologi.

Projektet løber i perioden 2018 – 2021 og forskningen er et samarbejde mellem unge og ansatte på tre institutioner i Aalborg Kommune samt forskere ved Aalborg Universitet, Institut for Planlægning samt Institut for Kommunikation og Psykologi. Projektets resultater formidles
løbende og kan findes på www.digi.aau.dk.

DiGi projektet havde ikke været muligt uden støtte fra Velux Fonden og uden det gode samarbejde mellem de unge og ansatte på de tre institutioner i Aalborg Kommune og forskere ved Aalborg Universitet. Tak til alle der bakker op om DiGi projektet. En særlig tak til de 16 unge der har deltaget aktivt i det andet års forskningsarbejde i DiGi projektet. Også tak til Christopher Frauenberger fra det Tekniske Universitet i Wien (TU Vienna), for sparring på forskningen i DiGi projektet og dermed bidrag til at sætte forskningsresultaterne i relation til den internationale forskning inden for området.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitet