Digitale medier: en vej til engagement i museernes aktiviteter

Mogens Fiil Christensen, Niels Einar Veirum

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Baggrunden for denne artikel udspringer af et længerevarende samarbejde med en række museer, omkring udformning og indhold i museernes udstillingsvirksomhed. De to forfattere har igennem en årrække arbejdet med digitale teknologier, udstillingsvirksomhed og museer, gennem undervisning og forskning ved Arkitektur og Design, Aalborg Universitet, samt i netværksorganisationerne Apex, eXcite og ENCEVIDA.
De sidste to år har vi deltaget i udviklingsarbejdet omkring Den digitale Montre – som i starten havde arbejdstitlen ’Teknologi til Tiden’. Den Digitale Montre startede ud som et samarbejde mellem 4 forskellige museer, men fandt gennem en udviklingsbevilling fra Region Midtjylland sin form i det igangværende samarbejde mellem Den Selvejende Institution Fregatten Jylland, Landbrugsmuseet ved Gl. Estrup, formidlingsvirksomheden CAT og Aalborg Universitet.
Den digitale montre, som tillige er en arbejdstitel for udviklingsarbejdet, blev igangsat for at komme frem til nye måder at udstille museernes samlinger på samt at inddrage nye brugere.
Bidragets oversatte titelDigital media - a way to engagement in museum activities
OriginalsprogDansk
TidsskriftDanske Museer