Digitale medier: en vej til engagement i museernes aktiviteter

Mogens Fiil Christensen, Niels Einar Veirum

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Baggrunden for denne artikel udspringer af et længerevarende samarbejde med en række museer, omkring udformning og indhold i museernes udstillingsvirksomhed. De to forfattere har igennem en årrække arbejdet med digitale teknologier, udstillingsvirksomhed og museer, gennem undervisning og forskning ved Arkitektur og Design, Aalborg Universitet, samt i netværksorganisationerne Apex, eXcite og ENCEVIDA.
De sidste to år har vi deltaget i udviklingsarbejdet omkring Den digitale Montre – som i starten havde arbejdstitlen ’Teknologi til Tiden’. Den Digitale Montre startede ud som et samarbejde mellem 4 forskellige museer, men fandt gennem en udviklingsbevilling fra Region Midtjylland sin form i det igangværende samarbejde mellem Den Selvejende Institution Fregatten Jylland, Landbrugsmuseet ved Gl. Estrup, formidlingsvirksomheden CAT og Aalborg Universitet.
Den digitale montre, som tillige er en arbejdstitel for udviklingsarbejdet, blev igangsat for at komme frem til nye måder at udstille museernes samlinger på samt at inddrage nye brugere.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDanske Museer
Vol/bind23
Udgave nummer6
Sider (fra-til)29-31
Antal sider3
ISSN0904-0579
StatusUdgivet - 1 dec. 2010

Emneord

  • community building
  • teenagers
  • museum
  • digitale medier

Citer dette

@article{8b64b8680c1141e6ae8a36c15b16bc43,
title = "Digitale medier: en vej til engagement i museernes aktiviteter",
abstract = "Baggrunden for denne artikel udspringer af et l{\ae}ngerevarende samarbejde med en r{\ae}kke museer, omkring udformning og indhold i museernes udstillingsvirksomhed. De to forfattere har igennem en {\aa}rr{\ae}kke arbejdet med digitale teknologier, udstillingsvirksomhed og museer, gennem undervisning og forskning ved Arkitektur og Design, Aalborg Universitet, samt i netv{\ae}rksorganisationerne Apex, eXcite og ENCEVIDA.De sidste to {\aa}r har vi deltaget i udviklingsarbejdet omkring Den digitale Montre – som i starten havde arbejdstitlen ’Teknologi til Tiden’. Den Digitale Montre startede ud som et samarbejde mellem 4 forskellige museer, men fandt gennem en udviklingsbevilling fra Region Midtjylland sin form i det igangv{\ae}rende samarbejde mellem Den Selvejende Institution Fregatten Jylland, Landbrugsmuseet ved Gl. Estrup, formidlingsvirksomheden CAT og Aalborg Universitet. Den digitale montre, som tillige er en arbejdstitel for udviklingsarbejdet, blev igangsat for at komme frem til nye m{\aa}der at udstille museernes samlinger p{\aa} samt at inddrage nye brugere.",
keywords = "community building, teenagers, museum, digital media, community building, teenagers, museum, digitale medier",
author = "Christensen, {Mogens Fiil} and Veirum, {Niels Einar}",
year = "2010",
month = "12",
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "23",
pages = "29--31",
journal = "Danske Museer",
issn = "0904-0579",
number = "6",

}

Digitale medier : en vej til engagement i museernes aktiviteter. / Christensen, Mogens Fiil; Veirum, Niels Einar.

I: Danske Museer, Bind 23, Nr. 6, 01.12.2010, s. 29-31.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Digitale medier

T2 - en vej til engagement i museernes aktiviteter

AU - Christensen, Mogens Fiil

AU - Veirum, Niels Einar

PY - 2010/12/1

Y1 - 2010/12/1

N2 - Baggrunden for denne artikel udspringer af et længerevarende samarbejde med en række museer, omkring udformning og indhold i museernes udstillingsvirksomhed. De to forfattere har igennem en årrække arbejdet med digitale teknologier, udstillingsvirksomhed og museer, gennem undervisning og forskning ved Arkitektur og Design, Aalborg Universitet, samt i netværksorganisationerne Apex, eXcite og ENCEVIDA.De sidste to år har vi deltaget i udviklingsarbejdet omkring Den digitale Montre – som i starten havde arbejdstitlen ’Teknologi til Tiden’. Den Digitale Montre startede ud som et samarbejde mellem 4 forskellige museer, men fandt gennem en udviklingsbevilling fra Region Midtjylland sin form i det igangværende samarbejde mellem Den Selvejende Institution Fregatten Jylland, Landbrugsmuseet ved Gl. Estrup, formidlingsvirksomheden CAT og Aalborg Universitet. Den digitale montre, som tillige er en arbejdstitel for udviklingsarbejdet, blev igangsat for at komme frem til nye måder at udstille museernes samlinger på samt at inddrage nye brugere.

AB - Baggrunden for denne artikel udspringer af et længerevarende samarbejde med en række museer, omkring udformning og indhold i museernes udstillingsvirksomhed. De to forfattere har igennem en årrække arbejdet med digitale teknologier, udstillingsvirksomhed og museer, gennem undervisning og forskning ved Arkitektur og Design, Aalborg Universitet, samt i netværksorganisationerne Apex, eXcite og ENCEVIDA.De sidste to år har vi deltaget i udviklingsarbejdet omkring Den digitale Montre – som i starten havde arbejdstitlen ’Teknologi til Tiden’. Den Digitale Montre startede ud som et samarbejde mellem 4 forskellige museer, men fandt gennem en udviklingsbevilling fra Region Midtjylland sin form i det igangværende samarbejde mellem Den Selvejende Institution Fregatten Jylland, Landbrugsmuseet ved Gl. Estrup, formidlingsvirksomheden CAT og Aalborg Universitet. Den digitale montre, som tillige er en arbejdstitel for udviklingsarbejdet, blev igangsat for at komme frem til nye måder at udstille museernes samlinger på samt at inddrage nye brugere.

KW - community building

KW - teenagers

KW - museum

KW - digital media

KW - community building

KW - teenagers

KW - museum

KW - digitale medier

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 23

SP - 29

EP - 31

JO - Danske Museer

JF - Danske Museer

SN - 0904-0579

IS - 6

ER -