Digitale spil i undervisningen: Overblik over et broget landkort

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Forskningen i anvendelsen af digitale spil i undervisningen har flere årtier på bagen og vidner om positive resultater med øget motivation og læringsudbytte. Samtidig er der ofte uklarhed omde didaktiske muligheder og begrænsninger, der knytter sig til forskellige måder at anvende digitale spil i undervisningen. I denne oversigtsartikel vil jeg først indkredse, hvad der kendetegner digitale spil og kort opsummere forskningen i spil og læring. Dernæst vil jeg give et overblik over den danske forskning i fire forskellige didaktiske tilgange til digitale spil i undervisningen: 1) anvendelse af læringsspil, 2) anvendelse af kommercielle computerspil, 3) brug af spilelementer i ikke-spil sammenhænge (gamification), og 4) arbejde med design af spil. Undervejs vil jeg give uddybende eksemplerpå dansk forskning inden for området, herunder artikler fra Læring Og Mediersamt egen forskning. Ambitionen er at præsentere et overblik over den danske forskning i brug af digitale spil i undervisningen, der kan bidrage til at kvalificere didaktiske valg ved udvælgelse og anvendelse af spil.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind12
Udgave nummer21
Sider (fra-til)1-15
Antal sider15
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • spil og læring
  • computerspil
  • didaktik
  • review

Citationsformater