Digitalisering af sygeplejepraksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

Resumé

Det er ikke nyt at anvende teknologi indenfor sygepleje, men hvor den tidligere have det formål at behandle og pleje patienter, implementeres digitale teknologier i dag i hastigt stigende grad til administration, standardisering, dokumentation, monitorering og ikke mindst effektivisering. Tidligere havde teknologier form af redskaber, hvis brug kunne overføres fra erfarne til nytilkomne indenfor en given profession. I dag er de digitale teknologier komplekse artefakter , ofte i form af systemer, der har stor indflydelse på praksis og sociale strukturer inden for professionerne.
Med digitaliseringen af det danske sundhedsvæsen står den praktiske sygepleje og dermed det kliniske lederskab overfor et paradigmeskifte. Den digitale teknologi i sig selv vil ikke omdanne praksis. Ibrugtagning af de nye digitale værktøjer og systemer kræver viden, færdigheder og ikke mindst kompetencer vedrørende samspillet mellem digitale teknologier, den sygeplejefaglige praksis og patienten. Dette kræver at en kulturændring inden for feltet. Det er således ikke tilstrækkeligt at lære digitale færdigheder præget af instrumentel forståelse vedrørende enkelte teknologier. Området skal konceptualiseres og indgå i et professionelt lærings-og praksisfællesskab såvel under uddannelse som i praksis, således at der opnås en abstrakt teknologiforståelse. Med teknologiforståelse menes her refleksioner vedrørende relationer mellem arbejdspraksis og professionsfaglighed, samt de digitale teknologiers indflydelse mellem patienter og sygeplejersker.
Dette kapitel omhandler, hvorledes digital teknologi kan udvikle og understøtte klinisk lederskab og hvorledes teknologien er med ændre kulturen i sygeplejeprofessionen.
OriginalsprogDansk
TitelKlinisk lederskab : - en grundbog i sygeplejen
RedaktørerUlla Nielsby, Susanne Dau
Antal sider16
ForlagFADL's Forlag
Publikationsdato15 mar. 2018
Sider235-251
Kapitel12
ISBN (Trykt)978-87-7749-961-6
StatusUdgivet - 15 mar. 2018

Emneord

  • digitalisering
  • teknologiforståelse
  • Sygepleje
  • klinisk lederskab

Citer dette

Konnerup, U. (2018). Digitalisering af sygeplejepraksis. I U. Nielsby, & S. Dau (red.), Klinisk lederskab: - en grundbog i sygeplejen (s. 235-251). FADL's Forlag.
Konnerup, Ulla. / Digitalisering af sygeplejepraksis. Klinisk lederskab: - en grundbog i sygeplejen. red. / Ulla Nielsby ; Susanne Dau. FADL's Forlag, 2018. s. 235-251
@inbook{2122388f20544bb99ec1fff75cd9fc12,
title = "Digitalisering af sygeplejepraksis",
abstract = "Det er ikke nyt at anvende teknologi indenfor sygepleje, men hvor den tidligere have det form{\aa}l at behandle og pleje patienter, implementeres digitale teknologier i dag i hastigt stigende grad til administration, standardisering, dokumentation, monitorering og ikke mindst effektivisering. Tidligere havde teknologier form af redskaber, hvis brug kunne overf{\o}res fra erfarne til nytilkomne indenfor en given profession. I dag er de digitale teknologier komplekse artefakter , ofte i form af systemer, der har stor indflydelse p{\aa} praksis og sociale strukturer inden for professionerne.Med digitaliseringen af det danske sundhedsv{\ae}sen st{\aa}r den praktiske sygepleje og dermed det kliniske lederskab overfor et paradigmeskifte. Den digitale teknologi i sig selv vil ikke omdanne praksis. Ibrugtagning af de nye digitale v{\ae}rkt{\o}jer og systemer kr{\ae}ver viden, f{\ae}rdigheder og ikke mindst kompetencer vedr{\o}rende samspillet mellem digitale teknologier, den sygeplejefaglige praksis og patienten. Dette kr{\ae}ver at en kultur{\ae}ndring inden for feltet. Det er s{\aa}ledes ikke tilstr{\ae}kkeligt at l{\ae}re digitale f{\ae}rdigheder pr{\ae}get af instrumentel forst{\aa}else vedr{\o}rende enkelte teknologier. Omr{\aa}det skal konceptualiseres og indg{\aa} i et professionelt l{\ae}rings-og praksisf{\ae}llesskab s{\aa}vel under uddannelse som i praksis, s{\aa}ledes at der opn{\aa}s en abstrakt teknologiforst{\aa}else. Med teknologiforst{\aa}else menes her refleksioner vedr{\o}rende relationer mellem arbejdspraksis og professionsfaglighed, samt de digitale teknologiers indflydelse mellem patienter og sygeplejersker. Dette kapitel omhandler, hvorledes digital teknologi kan udvikle og underst{\o}tte klinisk lederskab og hvorledes teknologien er med {\ae}ndre kulturen i sygeplejeprofessionen.",
keywords = "digitalisering, teknologiforst{\aa}else, Sygepleje, klinisk lederskab",
author = "Ulla Konnerup",
year = "2018",
month = "3",
day = "15",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7749-961-6",
pages = "235--251",
editor = "Ulla Nielsby and Susanne Dau",
booktitle = "Klinisk lederskab",
publisher = "FADL's Forlag",
address = "Danmark",

}

Konnerup, U 2018, Digitalisering af sygeplejepraksis. i U Nielsby & S Dau (red), Klinisk lederskab: - en grundbog i sygeplejen. FADL's Forlag, s. 235-251.

Digitalisering af sygeplejepraksis. / Konnerup, Ulla.

Klinisk lederskab: - en grundbog i sygeplejen. red. / Ulla Nielsby; Susanne Dau. FADL's Forlag, 2018. s. 235-251.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

TY - CHAP

T1 - Digitalisering af sygeplejepraksis

AU - Konnerup, Ulla

PY - 2018/3/15

Y1 - 2018/3/15

N2 - Det er ikke nyt at anvende teknologi indenfor sygepleje, men hvor den tidligere have det formål at behandle og pleje patienter, implementeres digitale teknologier i dag i hastigt stigende grad til administration, standardisering, dokumentation, monitorering og ikke mindst effektivisering. Tidligere havde teknologier form af redskaber, hvis brug kunne overføres fra erfarne til nytilkomne indenfor en given profession. I dag er de digitale teknologier komplekse artefakter , ofte i form af systemer, der har stor indflydelse på praksis og sociale strukturer inden for professionerne.Med digitaliseringen af det danske sundhedsvæsen står den praktiske sygepleje og dermed det kliniske lederskab overfor et paradigmeskifte. Den digitale teknologi i sig selv vil ikke omdanne praksis. Ibrugtagning af de nye digitale værktøjer og systemer kræver viden, færdigheder og ikke mindst kompetencer vedrørende samspillet mellem digitale teknologier, den sygeplejefaglige praksis og patienten. Dette kræver at en kulturændring inden for feltet. Det er således ikke tilstrækkeligt at lære digitale færdigheder præget af instrumentel forståelse vedrørende enkelte teknologier. Området skal konceptualiseres og indgå i et professionelt lærings-og praksisfællesskab såvel under uddannelse som i praksis, således at der opnås en abstrakt teknologiforståelse. Med teknologiforståelse menes her refleksioner vedrørende relationer mellem arbejdspraksis og professionsfaglighed, samt de digitale teknologiers indflydelse mellem patienter og sygeplejersker. Dette kapitel omhandler, hvorledes digital teknologi kan udvikle og understøtte klinisk lederskab og hvorledes teknologien er med ændre kulturen i sygeplejeprofessionen.

AB - Det er ikke nyt at anvende teknologi indenfor sygepleje, men hvor den tidligere have det formål at behandle og pleje patienter, implementeres digitale teknologier i dag i hastigt stigende grad til administration, standardisering, dokumentation, monitorering og ikke mindst effektivisering. Tidligere havde teknologier form af redskaber, hvis brug kunne overføres fra erfarne til nytilkomne indenfor en given profession. I dag er de digitale teknologier komplekse artefakter , ofte i form af systemer, der har stor indflydelse på praksis og sociale strukturer inden for professionerne.Med digitaliseringen af det danske sundhedsvæsen står den praktiske sygepleje og dermed det kliniske lederskab overfor et paradigmeskifte. Den digitale teknologi i sig selv vil ikke omdanne praksis. Ibrugtagning af de nye digitale værktøjer og systemer kræver viden, færdigheder og ikke mindst kompetencer vedrørende samspillet mellem digitale teknologier, den sygeplejefaglige praksis og patienten. Dette kræver at en kulturændring inden for feltet. Det er således ikke tilstrækkeligt at lære digitale færdigheder præget af instrumentel forståelse vedrørende enkelte teknologier. Området skal konceptualiseres og indgå i et professionelt lærings-og praksisfællesskab såvel under uddannelse som i praksis, således at der opnås en abstrakt teknologiforståelse. Med teknologiforståelse menes her refleksioner vedrørende relationer mellem arbejdspraksis og professionsfaglighed, samt de digitale teknologiers indflydelse mellem patienter og sygeplejersker. Dette kapitel omhandler, hvorledes digital teknologi kan udvikle og understøtte klinisk lederskab og hvorledes teknologien er med ændre kulturen i sygeplejeprofessionen.

KW - digitalisering

KW - teknologiforståelse

KW - Sygepleje

KW - klinisk lederskab

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7749-961-6

SP - 235

EP - 251

BT - Klinisk lederskab

A2 - Nielsby, Ulla

A2 - Dau, Susanne

PB - FADL's Forlag

ER -

Konnerup U. Digitalisering af sygeplejepraksis. I Nielsby U, Dau S, red., Klinisk lederskab: - en grundbog i sygeplejen. FADL's Forlag. 2018. s. 235-251