Digitalt kompetente tumlinger: Børns erfaringer og sammensmeltningen af digitale og fysiske rum i folkeskolen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

220 Downloads (Pure)

Resumé

Børn på skolens begyndertrin har digitale kompetencer, der skal udfordres og udvikles. Den digitale debutalder falder efterhånden, som vi får teknologier med mere og mere intuitive brugergrænseflader mellem hænderne. Samtidig betyder den mobile og trådløse teknologi, at vores tilstedeværelse i det fysiske rum flyder sammen med vores tilstedeværelse i det digitale rum – vi taler derfor om et hybrid-rum. For skolen er det derfor ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt man ud fra en didaktisk præmis vælger/fravælger at inddrage it og åbne eller udvide klassens rum. Den nye generation af ”digitalt kompetente tumlinger” forventer, at it indgår som et naturligt element i deres hverdags praksis. Dette synspunkt udfoldes gennem denne artikel.
OriginalsprogDansk
TitelSkolen i virkeligheden : Omgivelserne som læremiddel
RedaktørerTrine Hyllested, Connie Stendal Rasmussen
Antal sider10
Vol/bind1
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagForlaget Unge pædagoger
Publikationsdato2013
Udgave1
Sider249-259
Kapitel16
ISBN (Trykt)978-879-2914-05-7
StatusUdgivet - 2013
NavnUnge Pædagogers serie
NummerB 112
ISSN0109-7296

Citer dette

Levinsen, K., Ejsing-Duun, S., & Sørensen, B. H. (2013). Digitalt kompetente tumlinger: Børns erfaringer og sammensmeltningen af digitale og fysiske rum i folkeskolen. I T. Hyllested, & C. S. Rasmussen (red.), Skolen i virkeligheden: Omgivelserne som læremiddel (1 udg., Bind 1, s. 249-259). København: Forlaget Unge pædagoger. Unge Pædagogers serie, Nr. B 112
Levinsen, Karin ; Ejsing-Duun, Stine ; Sørensen, Birgitte Holm. / Digitalt kompetente tumlinger : Børns erfaringer og sammensmeltningen af digitale og fysiske rum i folkeskolen. Skolen i virkeligheden: Omgivelserne som læremiddel. red. / Trine Hyllested ; Connie Stendal Rasmussen. Bind 1 1. udg. København : Forlaget Unge pædagoger, 2013. s. 249-259 (Unge Pædagogers serie; Nr. B 112).
@inbook{f1db7caca4554faa80d5e88a5779e2b6,
title = "Digitalt kompetente tumlinger: B{\o}rns erfaringer og sammensmeltningen af digitale og fysiske rum i folkeskolen",
abstract = "B{\o}rn p{\aa} skolens begyndertrin har digitale kompetencer, der skal udfordres og udvikles. Den digitale debutalder falder efterh{\aa}nden, som vi f{\aa}r teknologier med mere og mere intuitive brugergr{\ae}nseflader mellem h{\ae}nderne. Samtidig betyder den mobile og tr{\aa}dl{\o}se teknologi, at vores tilstedev{\ae}relse i det fysiske rum flyder sammen med vores tilstedev{\ae}relse i det digitale rum – vi taler derfor om et hybrid-rum. For skolen er det derfor ikke l{\ae}ngere et sp{\o}rgsm{\aa}l om, hvorvidt man ud fra en didaktisk pr{\ae}mis v{\ae}lger/frav{\ae}lger at inddrage it og {\aa}bne eller udvide klassens rum. Den nye generation af ”digitalt kompetente tumlinger” forventer, at it indg{\aa}r som et naturligt element i deres hverdags praksis. Dette synspunkt udfoldes gennem denne artikel.",
author = "Karin Levinsen and Stine Ejsing-Duun and S{\o}rensen, {Birgitte Holm}",
year = "2013",
language = "Dansk",
isbn = "978-879-2914-05-7",
volume = "1",
pages = "249--259",
editor = "Hyllested, {Trine } and Rasmussen, {Connie Stendal }",
booktitle = "Skolen i virkeligheden",
publisher = "Forlaget Unge p{\ae}dagoger",
edition = "1",

}

Levinsen, K, Ejsing-Duun, S & Sørensen, BH 2013, Digitalt kompetente tumlinger: Børns erfaringer og sammensmeltningen af digitale og fysiske rum i folkeskolen. i T Hyllested & CS Rasmussen (red), Skolen i virkeligheden: Omgivelserne som læremiddel. 1 udg, bind 1, Forlaget Unge pædagoger, København, Unge Pædagogers serie, nr. B 112, s. 249-259.

Digitalt kompetente tumlinger : Børns erfaringer og sammensmeltningen af digitale og fysiske rum i folkeskolen. / Levinsen, Karin; Ejsing-Duun, Stine; Sørensen, Birgitte Holm.

Skolen i virkeligheden: Omgivelserne som læremiddel. red. / Trine Hyllested; Connie Stendal Rasmussen. Bind 1 1. udg. København : Forlaget Unge pædagoger, 2013. s. 249-259.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

TY - CHAP

T1 - Digitalt kompetente tumlinger

T2 - Børns erfaringer og sammensmeltningen af digitale og fysiske rum i folkeskolen

AU - Levinsen, Karin

AU - Ejsing-Duun, Stine

AU - Sørensen, Birgitte Holm

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Børn på skolens begyndertrin har digitale kompetencer, der skal udfordres og udvikles. Den digitale debutalder falder efterhånden, som vi får teknologier med mere og mere intuitive brugergrænseflader mellem hænderne. Samtidig betyder den mobile og trådløse teknologi, at vores tilstedeværelse i det fysiske rum flyder sammen med vores tilstedeværelse i det digitale rum – vi taler derfor om et hybrid-rum. For skolen er det derfor ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt man ud fra en didaktisk præmis vælger/fravælger at inddrage it og åbne eller udvide klassens rum. Den nye generation af ”digitalt kompetente tumlinger” forventer, at it indgår som et naturligt element i deres hverdags praksis. Dette synspunkt udfoldes gennem denne artikel.

AB - Børn på skolens begyndertrin har digitale kompetencer, der skal udfordres og udvikles. Den digitale debutalder falder efterhånden, som vi får teknologier med mere og mere intuitive brugergrænseflader mellem hænderne. Samtidig betyder den mobile og trådløse teknologi, at vores tilstedeværelse i det fysiske rum flyder sammen med vores tilstedeværelse i det digitale rum – vi taler derfor om et hybrid-rum. For skolen er det derfor ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt man ud fra en didaktisk præmis vælger/fravælger at inddrage it og åbne eller udvide klassens rum. Den nye generation af ”digitalt kompetente tumlinger” forventer, at it indgår som et naturligt element i deres hverdags praksis. Dette synspunkt udfoldes gennem denne artikel.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-879-2914-05-7

VL - 1

SP - 249

EP - 259

BT - Skolen i virkeligheden

A2 - Hyllested, Trine

A2 - Rasmussen, Connie Stendal

PB - Forlaget Unge pædagoger

CY - København

ER -

Levinsen K, Ejsing-Duun S, Sørensen BH. Digitalt kompetente tumlinger: Børns erfaringer og sammensmeltningen af digitale og fysiske rum i folkeskolen. I Hyllested T, Rasmussen CS, red., Skolen i virkeligheden: Omgivelserne som læremiddel. 1 udg. Bind 1. København: Forlaget Unge pædagoger. 2013. s. 249-259. (Unge Pædagogers serie; Nr. B 112).