Digitalt kompetente tumlinger: Børns erfaringer og sammensmeltningen af digitale og fysiske rum i folkeskolen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

249 Downloads (Pure)

Børn på skolens begyndertrin har digitale kompetencer, der skal udfordres og udvikles. Den digitale debutalder falder efterhånden, som vi får teknologier med mere og mere intuitive brugergrænseflader mellem hænderne. Samtidig betyder den mobile og trådløse teknologi, at vores tilstedeværelse i det fysiske rum flyder sammen med vores tilstedeværelse i det digitale rum – vi taler derfor om et hybrid-rum. For skolen er det derfor ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt man ud fra en didaktisk præmis vælger/fravælger at inddrage it og åbne eller udvide klassens rum. Den nye generation af ”digitalt kompetente tumlinger” forventer, at it indgår som et naturligt element i deres hverdags praksis. Dette synspunkt udfoldes gennem denne artikel.
OriginalsprogDansk
TitelSkolen i virkeligheden : Omgivelserne som læremiddel