Doing and Meaning: towards an integrated approach to the study of women's relationship to underwear

Christian Jantzen, Dee Amy Chin, Per Østergaard

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

14 Citationer (Scopus)

Abstract

Artiklen diskuterer to forskellige tilgange til undersøgelsen af forbrug af undertøj. Den ene tilgang, baseret på Cultural Studies-traditionen, betoner undertøjets kulturelle betydning for sine brugere. Den anden tilgang, baseret på social-kognitive og strukturelle teorier, betoner den pragmatiske virkning af undertøj for sine brugere. Disse tilgange perspektiveres i forhold til alder, kønsforestillinger og seksualitet. De metodiske og teoretiske forskelle mellem disse tilgange understreges. Samtidig ridses nye problemstillinger vedrørende forbrug af undertøj op.

OriginalsprogEngelsk
TidsskriftJournal of Consumer Culture
Vol/bind6
Udgave nummer6
Sider (fra-til)379-401
ISSN1469-5405
StatusUdgivet - 2006

Emneord

  • Undertøj
  • forbrug
  • kønsidealer
  • kvindelighed
  • forbrugeradfærd

Citationsformater