Domesticeringen af Ford i Danmark: Den kulturelle tilegnelse af Ford og fordismen, 1920-1940

Michael Wagner

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskning

    2546 Downloads (Pure)

    Resumé

    Det amerikanske automobilfirma Ford Motor Company med hovedkvarter i Detroit begyndte at drive forretning i Danmark omkring 1906. De første aktiviteter blev konsolideret samme år ved udnævnelsen af motorforhandleren F. Bülow & Co. til salgsagent i Danmark og importør af Ford automobiler til det skandinaviske marked. Dermed havde Ford tidligt fået et stærkt fodfæste i Nordeuropa, som udviklingen i salget af Ford autobiler de næste årtier til fulde skulle demonstrere. Ford Motor Company er i dag den fjerde største bilproducent på verdensmarkedet, men går man tilbage til 1920'rne var selskabet førende med en markedsandel på mere end 50%. En position som Ford måtte afgive til General Motors i løbet af årtiet. I Danmark var mere end hvert andet indregistreret automobil i 1930 antageligt af mærket Ford, og helt frem til verdenskrigens udbrud var Ford Motor Company et brand, som spillede en meget markant rolle i den danske offentlighed. Dette paper undersøger hvordan og med hvilke midler, Fords brand image blev formidlet gennem virksomhedens handlinger og gennem reklamer for firmaets produkter i den danske motor-offentlighed. Der var tale om en helt ny type offentlighed, som i bogstaveligste forstand voksede sig stor og stærk i den selv samme periode som Ford Motor Company gennem udbredelse af bilismen. Det var især FDM's medlemsblad MOTOR, som løbende bragte en stor mængde artikler om Ford Motor Company og reklamer for firmaets produkter i hele perioden 1906-1940. De to store aktører, storproducenten af automobiler og motorfolkets forbrugerorganisation, samarbejdede i hele perioden om at udbrede grundlaget for den kulturelle tilegnelse af automobilet i brede dele af befolkningen. Ugebladet MOTOR er dermed en hovedkilde til automobilkulturens udbredelse i Danmark, og kan levere et særdeles omfangsrigt kildemateriale til denne undersøgelse.


    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato2009
    Antal sider18
    StatusUdgivet - 2009
    BegivenhedDet amerikanske forbillede? Amerikanisering, erhverv, teknologi og organisationer - SDU Odense, Danmark
    Varighed: 26 nov. 200927 nov. 2009

    Konference

    KonferenceDet amerikanske forbillede? Amerikanisering, erhverv, teknologi og organisationer
    LandDanmark
    BySDU Odense
    Periode26/11/200927/11/2009

    Emneord

    • Ford Motor Company A/S
    • MOTOR
    • FDM
    • masseproduktion
    • Ford model T
    • samlebånd

    Citer dette

    Wagner, M. (2009). Domesticeringen af Ford i Danmark: Den kulturelle tilegnelse af Ford og fordismen, 1920-1940. Afhandling præsenteret på Det amerikanske forbillede? Amerikanisering, erhverv, teknologi og organisationer, SDU Odense, Danmark.
    Wagner, Michael. / Domesticeringen af Ford i Danmark : Den kulturelle tilegnelse af Ford og fordismen, 1920-1940. Afhandling præsenteret på Det amerikanske forbillede? Amerikanisering, erhverv, teknologi og organisationer, SDU Odense, Danmark.18 s.
    @conference{20cdb980e01211deabf1000ea68e967b,
    title = "Domesticeringen af Ford i Danmark: Den kulturelle tilegnelse af Ford og fordismen, 1920-1940",
    abstract = "Det amerikanske automobilfirma Ford Motor Company med hovedkvarter i Detroit begyndte at drive forretning i Danmark omkring 1906. De f{\o}rste aktiviteter blev konsolideret samme {\aa}r ved udn{\ae}vnelsen af motorforhandleren F. B{\"u}low & Co. til salgsagent i Danmark og import{\o}r af Ford automobiler til det skandinaviske marked. Dermed havde Ford tidligt f{\aa}et et st{\ae}rkt fodf{\ae}ste i Nordeuropa, som udviklingen i salget af Ford autobiler de n{\ae}ste {\aa}rtier til fulde skulle demonstrere. Ford Motor Company er i dag den fjerde st{\o}rste bilproducent p{\aa} verdensmarkedet, men g{\aa}r man tilbage til 1920'rne var selskabet f{\o}rende med en markedsandel p{\aa} mere end 50{\%}. En position som Ford m{\aa}tte afgive til General Motors i l{\o}bet af {\aa}rtiet. I Danmark var mere end hvert andet indregistreret automobil i 1930 antageligt af m{\ae}rket Ford, og helt frem til verdenskrigens udbrud var Ford Motor Company et brand, som spillede en meget markant rolle i den danske offentlighed. Dette paper unders{\o}ger hvordan og med hvilke midler, Fords brand image blev formidlet gennem virksomhedens handlinger og gennem reklamer for firmaets produkter i den danske motor-offentlighed. Der var tale om en helt ny type offentlighed, som i bogstaveligste forstand voksede sig stor og st{\ae}rk i den selv samme periode som Ford Motor Company gennem udbredelse af bilismen. Det var is{\ae}r FDM's medlemsblad MOTOR, som l{\o}bende bragte en stor m{\ae}ngde artikler om Ford Motor Company og reklamer for firmaets produkter i hele perioden 1906-1940. De to store akt{\o}rer, storproducenten af automobiler og motorfolkets forbrugerorganisation, samarbejdede i hele perioden om at udbrede grundlaget for den kulturelle tilegnelse af automobilet i brede dele af befolkningen. Ugebladet MOTOR er dermed en hovedkilde til automobilkulturens udbredelse i Danmark, og kan levere et s{\ae}rdeles omfangsrigt kildemateriale til denne unders{\o}gelse.",
    keywords = "Ford Motor Company A/S, MOTOR, FDM, masseproduktion, Ford model T, samleb{\aa}nd, Ford Motor Company A/S, MOTOR, FDM, mass production, Ford model T, assembley line",
    author = "Michael Wagner",
    year = "2009",
    language = "Dansk",
    note = "Det amerikanske forbillede? Amerikanisering, erhverv, teknologi og organisationer ; Conference date: 26-11-2009 Through 27-11-2009",

    }

    Wagner, M 2009, 'Domesticeringen af Ford i Danmark: Den kulturelle tilegnelse af Ford og fordismen, 1920-1940' Paper fremlagt ved Det amerikanske forbillede? Amerikanisering, erhverv, teknologi og organisationer, SDU Odense, Danmark, 26/11/2009 - 27/11/2009, .

    Domesticeringen af Ford i Danmark : Den kulturelle tilegnelse af Ford og fordismen, 1920-1940. / Wagner, Michael.

    2009. Afhandling præsenteret på Det amerikanske forbillede? Amerikanisering, erhverv, teknologi og organisationer, SDU Odense, Danmark.

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskning

    TY - CONF

    T1 - Domesticeringen af Ford i Danmark

    T2 - Den kulturelle tilegnelse af Ford og fordismen, 1920-1940

    AU - Wagner, Michael

    PY - 2009

    Y1 - 2009

    N2 - Det amerikanske automobilfirma Ford Motor Company med hovedkvarter i Detroit begyndte at drive forretning i Danmark omkring 1906. De første aktiviteter blev konsolideret samme år ved udnævnelsen af motorforhandleren F. Bülow & Co. til salgsagent i Danmark og importør af Ford automobiler til det skandinaviske marked. Dermed havde Ford tidligt fået et stærkt fodfæste i Nordeuropa, som udviklingen i salget af Ford autobiler de næste årtier til fulde skulle demonstrere. Ford Motor Company er i dag den fjerde største bilproducent på verdensmarkedet, men går man tilbage til 1920'rne var selskabet førende med en markedsandel på mere end 50%. En position som Ford måtte afgive til General Motors i løbet af årtiet. I Danmark var mere end hvert andet indregistreret automobil i 1930 antageligt af mærket Ford, og helt frem til verdenskrigens udbrud var Ford Motor Company et brand, som spillede en meget markant rolle i den danske offentlighed. Dette paper undersøger hvordan og med hvilke midler, Fords brand image blev formidlet gennem virksomhedens handlinger og gennem reklamer for firmaets produkter i den danske motor-offentlighed. Der var tale om en helt ny type offentlighed, som i bogstaveligste forstand voksede sig stor og stærk i den selv samme periode som Ford Motor Company gennem udbredelse af bilismen. Det var især FDM's medlemsblad MOTOR, som løbende bragte en stor mængde artikler om Ford Motor Company og reklamer for firmaets produkter i hele perioden 1906-1940. De to store aktører, storproducenten af automobiler og motorfolkets forbrugerorganisation, samarbejdede i hele perioden om at udbrede grundlaget for den kulturelle tilegnelse af automobilet i brede dele af befolkningen. Ugebladet MOTOR er dermed en hovedkilde til automobilkulturens udbredelse i Danmark, og kan levere et særdeles omfangsrigt kildemateriale til denne undersøgelse.

    AB - Det amerikanske automobilfirma Ford Motor Company med hovedkvarter i Detroit begyndte at drive forretning i Danmark omkring 1906. De første aktiviteter blev konsolideret samme år ved udnævnelsen af motorforhandleren F. Bülow & Co. til salgsagent i Danmark og importør af Ford automobiler til det skandinaviske marked. Dermed havde Ford tidligt fået et stærkt fodfæste i Nordeuropa, som udviklingen i salget af Ford autobiler de næste årtier til fulde skulle demonstrere. Ford Motor Company er i dag den fjerde største bilproducent på verdensmarkedet, men går man tilbage til 1920'rne var selskabet førende med en markedsandel på mere end 50%. En position som Ford måtte afgive til General Motors i løbet af årtiet. I Danmark var mere end hvert andet indregistreret automobil i 1930 antageligt af mærket Ford, og helt frem til verdenskrigens udbrud var Ford Motor Company et brand, som spillede en meget markant rolle i den danske offentlighed. Dette paper undersøger hvordan og med hvilke midler, Fords brand image blev formidlet gennem virksomhedens handlinger og gennem reklamer for firmaets produkter i den danske motor-offentlighed. Der var tale om en helt ny type offentlighed, som i bogstaveligste forstand voksede sig stor og stærk i den selv samme periode som Ford Motor Company gennem udbredelse af bilismen. Det var især FDM's medlemsblad MOTOR, som løbende bragte en stor mængde artikler om Ford Motor Company og reklamer for firmaets produkter i hele perioden 1906-1940. De to store aktører, storproducenten af automobiler og motorfolkets forbrugerorganisation, samarbejdede i hele perioden om at udbrede grundlaget for den kulturelle tilegnelse af automobilet i brede dele af befolkningen. Ugebladet MOTOR er dermed en hovedkilde til automobilkulturens udbredelse i Danmark, og kan levere et særdeles omfangsrigt kildemateriale til denne undersøgelse.

    KW - Ford Motor Company A/S

    KW - MOTOR

    KW - FDM

    KW - masseproduktion

    KW - Ford model T

    KW - samlebånd

    KW - Ford Motor Company A/S

    KW - MOTOR

    KW - FDM

    KW - mass production

    KW - Ford model T

    KW - assembley line

    M3 - Paper uden forlag/tidsskrift

    ER -

    Wagner M. Domesticeringen af Ford i Danmark: Den kulturelle tilegnelse af Ford og fordismen, 1920-1940. 2009. Afhandling præsenteret på Det amerikanske forbillede? Amerikanisering, erhverv, teknologi og organisationer, SDU Odense, Danmark.