Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Af mange problematiseres drenge i dag ofte som nogle, der halter bagud i uddannelsessystemet. Parallelt med dette sættes der løbende fokus på ’udkantsdanmark’, og også her er det især drengene, der trækkes frem som dem, der bliver hængende de forkerte steder og træffer de forkerte valg. I dette kapitel sættes fokus på, hvordan køn og lokalitet spiller sammen, og det belyses hvad unges, og især drenges, lokalitetsopfattelser og stedtilknytning kan betyde i forhold til uddannelse og uddannelsesmobilitet. Dermed bringes center-periferi perspektivet ind som et af parametrene for at forstå den udvikling, vi ser i dag, hvor piger i højere grad end drenge tager en ungdomsuddannelse.
OriginalsprogDansk
TitelDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
RedaktørerChristian Helms Jørgensen
Antal sider283
Udgivelses stedRoskilde
ForlagRoskilde Universitetsforlag
Publikationsdato2013
Udgave1.
Sider187-208
Kapitel10
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • Køn, lokalitet, uddannelse, udkant, maskulinitet, uddannelsesvalg

Citer dette

Bloksgaard, L., Faber, S. T., & Hansen, C. D. (2013). Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse. I C. H. Jørgensen (red.), Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne (1. udg., s. 187-208). Roskilde: Roskilde Universitetsforlag.
Bloksgaard, Lotte ; Faber, Stine Thidemann ; Hansen, Claus D. / Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse. Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. red. / Christian Helms Jørgensen. 1. udg. Roskilde : Roskilde Universitetsforlag, 2013. s. 187-208
@inbook{47cab66d311b475bbb915935ac628a76,
title = "Drenge i udkanten - k{\o}n, stedtilknytning og uddannelse",
abstract = "Af mange problematiseres drenge i dag ofte som nogle, der halter bagud i uddannelsessystemet. Parallelt med dette s{\ae}ttes der l{\o}bende fokus p{\aa} ’udkantsdanmark’, og ogs{\aa} her er det is{\ae}r drengene, der tr{\ae}kkes frem som dem, der bliver h{\ae}ngende de forkerte steder og tr{\ae}ffer de forkerte valg. I dette kapitel s{\ae}ttes fokus p{\aa}, hvordan k{\o}n og lokalitet spiller sammen, og det belyses hvad unges, og is{\ae}r drenges, lokalitetsopfattelser og stedtilknytning kan betyde i forhold til uddannelse og uddannelsesmobilitet. Dermed bringes center-periferi perspektivet ind som et af parametrene for at forst{\aa} den udvikling, vi ser i dag, hvor piger i h{\o}jere grad end drenge tager en ungdomsuddannelse.",
keywords = "K{\o}n, lokalitet, uddannelse, udkant, maskulinitet, uddannelsesvalg",
author = "Lotte Bloksgaard and Faber, {Stine Thidemann} and Hansen, {Claus D.}",
year = "2013",
language = "Dansk",
pages = "187--208",
editor = "J{\o}rgensen, {Christian Helms }",
booktitle = "Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne",
publisher = "Roskilde Universitetsforlag",
edition = "1.",

}

Bloksgaard, L, Faber, ST & Hansen, CD 2013, Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse. i CH Jørgensen (red.), Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. 1. udg, Roskilde Universitetsforlag, Roskilde, s. 187-208.

Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse. / Bloksgaard, Lotte; Faber, Stine Thidemann; Hansen, Claus D.

Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. red. / Christian Helms Jørgensen. 1. udg. Roskilde : Roskilde Universitetsforlag, 2013. s. 187-208.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse

AU - Bloksgaard, Lotte

AU - Faber, Stine Thidemann

AU - Hansen, Claus D.

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Af mange problematiseres drenge i dag ofte som nogle, der halter bagud i uddannelsessystemet. Parallelt med dette sættes der løbende fokus på ’udkantsdanmark’, og også her er det især drengene, der trækkes frem som dem, der bliver hængende de forkerte steder og træffer de forkerte valg. I dette kapitel sættes fokus på, hvordan køn og lokalitet spiller sammen, og det belyses hvad unges, og især drenges, lokalitetsopfattelser og stedtilknytning kan betyde i forhold til uddannelse og uddannelsesmobilitet. Dermed bringes center-periferi perspektivet ind som et af parametrene for at forstå den udvikling, vi ser i dag, hvor piger i højere grad end drenge tager en ungdomsuddannelse.

AB - Af mange problematiseres drenge i dag ofte som nogle, der halter bagud i uddannelsessystemet. Parallelt med dette sættes der løbende fokus på ’udkantsdanmark’, og også her er det især drengene, der trækkes frem som dem, der bliver hængende de forkerte steder og træffer de forkerte valg. I dette kapitel sættes fokus på, hvordan køn og lokalitet spiller sammen, og det belyses hvad unges, og især drenges, lokalitetsopfattelser og stedtilknytning kan betyde i forhold til uddannelse og uddannelsesmobilitet. Dermed bringes center-periferi perspektivet ind som et af parametrene for at forstå den udvikling, vi ser i dag, hvor piger i højere grad end drenge tager en ungdomsuddannelse.

KW - Køn, lokalitet, uddannelse, udkant, maskulinitet, uddannelsesvalg

M3 - Bidrag til bog/antologi

SP - 187

EP - 208

BT - Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne

A2 - Jørgensen, Christian Helms

PB - Roskilde Universitetsforlag

CY - Roskilde

ER -

Bloksgaard L, Faber ST, Hansen CD. Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse. I Jørgensen CH, red., Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. 1. udg. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag. 2013. s. 187-208