Drenge og piger på ungdomsuddannelserne: Hvad betyder køn for elevernes uddannelsespraksis?

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

    141 Downloads (Pure)

    Abstrakt

    Drenge og piger i Danmark klarer sig på flere måder meget forskelligt i uddannelsessystemet, som uddannelserne ser ud i dag. Det drejer sig såvel om uddannelsesfrekvens som frafald og motivation. Uddannelse er komplekst i et samfund som vores. Uddannelse kan være kvalificerende og inkluderende og uddannelse kan give nederlag og være ekskluderende. Fokus i indeværende forskningsprojekt er den pædagogiske/faglige dagligdag på ungdomsuddannelserne. Den daglige praksis spiller en helt central rolle i forhold til at forstå, hvad der skaber de statistiske kønsforskelle og hvilke konsekvenser, det har for forskellige grupper af unges uddannelsesforløb. Den praksis, der er på ungdomsuddannelserne kan ikke ses isoleret, men må ses i sammenhæng med de overordnede strukturer og udviklingstendenser i uddannelsessystemet og samfundet.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagCenter for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet
    Antal sider192
    StatusUdgivet - 29 jan. 2013

    Bibliografisk note

    I samarbejde med Forum100%

    Emneord

    • stress
    • køn
    • kønsroller

    Citationsformater