Drenge og piger på ungdomsuddannelserne: Hvad betyder køn for elevernes uddannelsespraksis?

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

2 Downloads (Pure)

Resumé

Drenge og piger i Danmark klarer sig på flere måder meget forskelligt i uddannelsessystemet, som uddannelserne ser ud i dag. Det drejer sig såvel om uddannelsesfrekvens som frafald og motivation. Uddannelse er komplekst i et samfund som vores. Uddannelse kan være kvalificerende og inkluderende og uddannelse kan give nederlag og være ekskluderende. Fokus i indeværende forskningsprojekt er den pædagogiske/faglige dagligdag på ungdomsuddannelserne. Den daglige praksis spiller en helt central rolle i forhold til at forstå, hvad der skaber de statistiske kønsforskelle og hvilke konsekvenser, det har for forskellige grupper af unges uddannelsesforløb. Den praksis, der er på ungdomsuddannelserne kan ikke ses isoleret, men må ses i sammenhæng med de overordnede strukturer og udviklingstendenser i uddannelsessystemet og samfundet.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagCenter for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet
Antal sider192
StatusUdgivet - 29 jan. 2013

Bibliografisk note

I samarbejde med Forum100%

Emneord

  • stress
  • køn
  • kønsroller

Citer dette

Hutters, C., Nielsen, M. L., & Görlich, A. (2013). Drenge og piger på ungdomsuddannelserne: Hvad betyder køn for elevernes uddannelsespraksis? København: Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet.
Hutters, Camilla ; Nielsen, Mette Lykke ; Görlich, Anne. / Drenge og piger på ungdomsuddannelserne : Hvad betyder køn for elevernes uddannelsespraksis?. København : Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2013. 192 s.
@book{30b311fc1a5240d5996c170e0a1990e3,
title = "Drenge og piger p{\aa} ungdomsuddannelserne: Hvad betyder k{\o}n for elevernes uddannelsespraksis?",
abstract = "Drenge og piger i Danmark klarer sig p{\aa} flere m{\aa}der meget forskelligt i uddannelsessystemet, som uddannelserne ser ud i dag. Det drejer sig s{\aa}vel om uddannelsesfrekvens som frafald og motivation. Uddannelse er komplekst i et samfund som vores. Uddannelse kan v{\ae}re kvalificerende og inkluderende og uddannelse kan give nederlag og v{\ae}re ekskluderende. Fokus i indev{\ae}rende forskningsprojekt er den p{\ae}dagogiske/faglige dagligdag p{\aa} ungdomsuddannelserne. Den daglige praksis spiller en helt central rolle i forhold til at forst{\aa}, hvad der skaber de statistiske k{\o}nsforskelle og hvilke konsekvenser, det har for forskellige grupper af unges uddannelsesforl{\o}b. Den praksis, der er p{\aa} ungdomsuddannelserne kan ikke ses isoleret, men m{\aa} ses i sammenh{\ae}ng med de overordnede strukturer og udviklingstendenser i uddannelsessystemet og samfundet.",
keywords = "stress, k{\o}n, k{\o}nsroller",
author = "Camilla Hutters and Nielsen, {Mette Lykke} and Anne G{\"o}rlich",
note = "I samarbejde med Forum100{\%}",
year = "2013",
month = "1",
day = "29",
language = "Dansk",
publisher = "Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet",

}

Hutters, C, Nielsen, ML & Görlich, A 2013, Drenge og piger på ungdomsuddannelserne: Hvad betyder køn for elevernes uddannelsespraksis? Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet, København.

Drenge og piger på ungdomsuddannelserne : Hvad betyder køn for elevernes uddannelsespraksis? / Hutters, Camilla; Nielsen, Mette Lykke; Görlich, Anne.

København : Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2013. 192 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

TY - RPRT

T1 - Drenge og piger på ungdomsuddannelserne

T2 - Hvad betyder køn for elevernes uddannelsespraksis?

AU - Hutters, Camilla

AU - Nielsen, Mette Lykke

AU - Görlich, Anne

N1 - I samarbejde med Forum100%

PY - 2013/1/29

Y1 - 2013/1/29

N2 - Drenge og piger i Danmark klarer sig på flere måder meget forskelligt i uddannelsessystemet, som uddannelserne ser ud i dag. Det drejer sig såvel om uddannelsesfrekvens som frafald og motivation. Uddannelse er komplekst i et samfund som vores. Uddannelse kan være kvalificerende og inkluderende og uddannelse kan give nederlag og være ekskluderende. Fokus i indeværende forskningsprojekt er den pædagogiske/faglige dagligdag på ungdomsuddannelserne. Den daglige praksis spiller en helt central rolle i forhold til at forstå, hvad der skaber de statistiske kønsforskelle og hvilke konsekvenser, det har for forskellige grupper af unges uddannelsesforløb. Den praksis, der er på ungdomsuddannelserne kan ikke ses isoleret, men må ses i sammenhæng med de overordnede strukturer og udviklingstendenser i uddannelsessystemet og samfundet.

AB - Drenge og piger i Danmark klarer sig på flere måder meget forskelligt i uddannelsessystemet, som uddannelserne ser ud i dag. Det drejer sig såvel om uddannelsesfrekvens som frafald og motivation. Uddannelse er komplekst i et samfund som vores. Uddannelse kan være kvalificerende og inkluderende og uddannelse kan give nederlag og være ekskluderende. Fokus i indeværende forskningsprojekt er den pædagogiske/faglige dagligdag på ungdomsuddannelserne. Den daglige praksis spiller en helt central rolle i forhold til at forstå, hvad der skaber de statistiske kønsforskelle og hvilke konsekvenser, det har for forskellige grupper af unges uddannelsesforløb. Den praksis, der er på ungdomsuddannelserne kan ikke ses isoleret, men må ses i sammenhæng med de overordnede strukturer og udviklingstendenser i uddannelsessystemet og samfundet.

KW - stress

KW - køn

KW - kønsroller

UR - https://forum100.dk/event/drenge-og-piger-i-ungdomsuddannelserne/

UR - https://www.cefu.dk/emner/videnskabelige-publikationer/videnskabelige-publikationer/drenge-og-piger-paa-ungdomsuddannelserne.aspx

M3 - Rapport

BT - Drenge og piger på ungdomsuddannelserne

PB - Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet

CY - København

ER -

Hutters C, Nielsen ML, Görlich A. Drenge og piger på ungdomsuddannelserne: Hvad betyder køn for elevernes uddannelsespraksis? København: Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2013. 192 s.