Projekter pr. år
Abstrakt
Drenge og piger i Danmark klarer sig på flere måder meget forskelligt i uddannelsessystemet, som uddannelserne ser ud i dag. Det drejer sig såvel om uddannelsesfrekvens som frafald og motivation. Uddannelse er komplekst i et samfund som vores. Uddannelse kan være kvalificerende og inkluderende og uddannelse kan give nederlag og være ekskluderende. Fokus i indeværende forskningsprojekt er den pædagogiske/faglige dagligdag på ungdomsuddannelserne. Den daglige praksis spiller en helt central rolle i forhold til at forstå, hvad der skaber de statistiske kønsforskelle og hvilke konsekvenser, det har for forskellige grupper af unges uddannelsesforløb. Den praksis, der er på ungdomsuddannelserne kan ikke ses isoleret, men må ses i sammenhæng med de overordnede strukturer og udviklingstendenser i uddannelsessystemet og samfundet.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet |
Antal sider | 192 |
Status | Udgivet - 29 jan. 2013 |
Bibliografisk note
I samarbejde med Forum100%Emneord
- stress
- køn
- kønsroller
Projekter
- 2 Afsluttet
-
Unges lyst til læring
Katznelson, N., Hutters, C., Pless, M., Nielsen, M. L., Hjort-Madsen, P. & Murning, S.
01/05/2012 → 30/09/2015
Projekter: Projekt › Forskning
-
Unges lyst til læring i udskolingen
Pless, M., Katznelson, N. & Hjort-Madsen, P.
01/05/2012 → 01/02/2015
Projekter: Projekt › Forskning
Presse/Medier
-
De topmotiverede unge
Katznelson, N., Sørensen, N. U., Nielsen, M. L. & Pless, M., 22 maj 2018, 1 udg. Hans Reitzels Forlag. 276 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning
-
Uddannelse der motiverer: Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne
Nielsen, M. L., Murning, S. & Katznelson, N., 2017, 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 167 s. (Ungdomsforskning).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning › peer review
Åben adgangFil -
Understanding Learning and Motivation in Youth: Challenging Policy and Practice
Katznelson, N., Sørensen, N. U. & Illeris, K., 1 dec. 2017, 1 udg. Oxford and New York: Routledge. 136 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review