Driving speed on thoroughfares in minor towns in Denmark

Morten Jørgensen, Niels Agerholm, Harry Lahrmann, Bahar Namaki Araghi

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskning

228 Downloads (Pure)

Resumé

Sammenhængen mellem trafikulykker og hastighed viser, at øget hastighed resulterer i flere og mere alvorlige trafikulykker. Tidligere undersøgelser har indikeret, at bilister overskrider hastighedsgrænsen på gennemfartsveje i mindre byer i Danmark. For at holde farten nede i bygennemfarter er der i Danmark traditionelt anvendt vejtekniske tiltag i form af bump, forsætninger og byporte. Formålet med denne undersøgelse er at finde ud af, hvilken effekt disse tiltag har på bilisters kørselsadfærd i gennemfartsbyer i Danmark. Undersøgelsen er foretaget på baggrund af GPS-baserede data fra kørende biler for 14 gennemfartsbyer i Nordjylland. Undersøgelsen viser, at enkeltstående bump og forsætninger kun har meget lokal effekt og ikke er tilstrækkelige til at holde bilisternes hastighed nede i byerne. Bilisterne øger hastigheden igen umiddelbart efter passagen af tiltaget. Kun hvor der er etableret bump og forsætninger efter Vejreglernes anbefalinger, er hastigheden reduceret, som ønsket. En tætliggende randbebyggelse reducerer også hastigheden i en del bygennemfarter, men den har ingen effekt på de højeste hastigheder. En modellering af effekter på hastighedsvalget viser, at uden hastighedsdæmpende foranstaltninger og en lav andel af byggeri nær bygennemfarten overskrides hastigheden ved ca. 75 % af passagerne. Endvidere har afstanden mellem hastighedsdæmpende tiltag stor betydning for hastighedsvalget, og randbebyggelsens karakter påvirker også hastighedsvalget i betydelig grad.
OriginalsprogEngelsk
Publikationsdato26 nov. 2013
Antal sider10
StatusUdgivet - 26 nov. 2013
Begivenhed26th ICTCT Workshop - Maribor University, Maribor, Slovenien
Varighed: 24 okt. 201325 okt. 2013

Konference

Konference26th ICTCT Workshop
LokationMaribor University
LandSlovenien
ByMaribor
Periode24/10/201325/10/2013

Emneord

  • Traffic safety
  • speeding
  • Speed-calming
  • Vulnerable road users
  • Accidents

Citer dette

Jørgensen, M., Agerholm, N., Lahrmann, H., & Araghi, B. N. (2013). Driving speed on thoroughfares in minor towns in Denmark. Afhandling præsenteret på 26th ICTCT Workshop, Maribor, Slovenien.
Jørgensen, Morten ; Agerholm, Niels ; Lahrmann, Harry ; Araghi, Bahar Namaki. / Driving speed on thoroughfares in minor towns in Denmark. Afhandling præsenteret på 26th ICTCT Workshop, Maribor, Slovenien.10 s.
@conference{dbcd94011bfd46a8abaadd8a7fbdbef7,
title = "Driving speed on thoroughfares in minor towns in Denmark",
abstract = "Sammenh{\ae}ngen mellem trafikulykker og hastighed viser, at {\o}get hastighed resulterer i flere og mere alvorlige trafikulykker. Tidligere unders{\o}gelser har indikeret, at bilister overskrider hastighedsgr{\ae}nsen p{\aa} gennemfartsveje i mindre byer i Danmark. For at holde farten nede i bygennemfarter er der i Danmark traditionelt anvendt vejtekniske tiltag i form af bump, fors{\ae}tninger og byporte. Form{\aa}let med denne unders{\o}gelse er at finde ud af, hvilken effekt disse tiltag har p{\aa} bilisters k{\o}rselsadf{\ae}rd i gennemfartsbyer i Danmark. Unders{\o}gelsen er foretaget p{\aa} baggrund af GPS-baserede data fra k{\o}rende biler for 14 gennemfartsbyer i Nordjylland. Unders{\o}gelsen viser, at enkeltst{\aa}ende bump og fors{\ae}tninger kun har meget lokal effekt og ikke er tilstr{\ae}kkelige til at holde bilisternes hastighed nede i byerne. Bilisterne {\o}ger hastigheden igen umiddelbart efter passagen af tiltaget. Kun hvor der er etableret bump og fors{\ae}tninger efter Vejreglernes anbefalinger, er hastigheden reduceret, som {\o}nsket. En t{\ae}tliggende randbebyggelse reducerer ogs{\aa} hastigheden i en del bygennemfarter, men den har ingen effekt p{\aa} de h{\o}jeste hastigheder. En modellering af effekter p{\aa} hastighedsvalget viser, at uden hastighedsd{\ae}mpende foranstaltninger og en lav andel af byggeri n{\ae}r bygennemfarten overskrides hastigheden ved ca. 75 {\%} af passagerne. Endvidere har afstanden mellem hastighedsd{\ae}mpende tiltag stor betydning for hastighedsvalget, og randbebyggelsens karakter p{\aa}virker ogs{\aa} hastighedsvalget i betydelig grad.",
keywords = "Traffic safety, speeding, Speed-calming, Vulnerable road users, Accidents",
author = "Morten J{\o}rgensen and Niels Agerholm and Harry Lahrmann and Araghi, {Bahar Namaki}",
year = "2013",
month = "11",
day = "26",
language = "English",
note = "null ; Conference date: 24-10-2013 Through 25-10-2013",

}

Jørgensen, M, Agerholm, N, Lahrmann, H & Araghi, BN 2013, 'Driving speed on thoroughfares in minor towns in Denmark' Paper fremlagt ved 26th ICTCT Workshop, Maribor, Slovenien, 24/10/2013 - 25/10/2013, .

Driving speed on thoroughfares in minor towns in Denmark. / Jørgensen, Morten; Agerholm, Niels; Lahrmann, Harry; Araghi, Bahar Namaki.

2013. Afhandling præsenteret på 26th ICTCT Workshop, Maribor, Slovenien.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskning

TY - CONF

T1 - Driving speed on thoroughfares in minor towns in Denmark

AU - Jørgensen, Morten

AU - Agerholm, Niels

AU - Lahrmann, Harry

AU - Araghi, Bahar Namaki

PY - 2013/11/26

Y1 - 2013/11/26

N2 - Sammenhængen mellem trafikulykker og hastighed viser, at øget hastighed resulterer i flere og mere alvorlige trafikulykker. Tidligere undersøgelser har indikeret, at bilister overskrider hastighedsgrænsen på gennemfartsveje i mindre byer i Danmark. For at holde farten nede i bygennemfarter er der i Danmark traditionelt anvendt vejtekniske tiltag i form af bump, forsætninger og byporte. Formålet med denne undersøgelse er at finde ud af, hvilken effekt disse tiltag har på bilisters kørselsadfærd i gennemfartsbyer i Danmark. Undersøgelsen er foretaget på baggrund af GPS-baserede data fra kørende biler for 14 gennemfartsbyer i Nordjylland. Undersøgelsen viser, at enkeltstående bump og forsætninger kun har meget lokal effekt og ikke er tilstrækkelige til at holde bilisternes hastighed nede i byerne. Bilisterne øger hastigheden igen umiddelbart efter passagen af tiltaget. Kun hvor der er etableret bump og forsætninger efter Vejreglernes anbefalinger, er hastigheden reduceret, som ønsket. En tætliggende randbebyggelse reducerer også hastigheden i en del bygennemfarter, men den har ingen effekt på de højeste hastigheder. En modellering af effekter på hastighedsvalget viser, at uden hastighedsdæmpende foranstaltninger og en lav andel af byggeri nær bygennemfarten overskrides hastigheden ved ca. 75 % af passagerne. Endvidere har afstanden mellem hastighedsdæmpende tiltag stor betydning for hastighedsvalget, og randbebyggelsens karakter påvirker også hastighedsvalget i betydelig grad.

AB - Sammenhængen mellem trafikulykker og hastighed viser, at øget hastighed resulterer i flere og mere alvorlige trafikulykker. Tidligere undersøgelser har indikeret, at bilister overskrider hastighedsgrænsen på gennemfartsveje i mindre byer i Danmark. For at holde farten nede i bygennemfarter er der i Danmark traditionelt anvendt vejtekniske tiltag i form af bump, forsætninger og byporte. Formålet med denne undersøgelse er at finde ud af, hvilken effekt disse tiltag har på bilisters kørselsadfærd i gennemfartsbyer i Danmark. Undersøgelsen er foretaget på baggrund af GPS-baserede data fra kørende biler for 14 gennemfartsbyer i Nordjylland. Undersøgelsen viser, at enkeltstående bump og forsætninger kun har meget lokal effekt og ikke er tilstrækkelige til at holde bilisternes hastighed nede i byerne. Bilisterne øger hastigheden igen umiddelbart efter passagen af tiltaget. Kun hvor der er etableret bump og forsætninger efter Vejreglernes anbefalinger, er hastigheden reduceret, som ønsket. En tætliggende randbebyggelse reducerer også hastigheden i en del bygennemfarter, men den har ingen effekt på de højeste hastigheder. En modellering af effekter på hastighedsvalget viser, at uden hastighedsdæmpende foranstaltninger og en lav andel af byggeri nær bygennemfarten overskrides hastigheden ved ca. 75 % af passagerne. Endvidere har afstanden mellem hastighedsdæmpende tiltag stor betydning for hastighedsvalget, og randbebyggelsens karakter påvirker også hastighedsvalget i betydelig grad.

KW - Traffic safety

KW - speeding

KW - Speed-calming

KW - Vulnerable road users

KW - Accidents

M3 - Paper without publisher/journal

ER -

Jørgensen M, Agerholm N, Lahrmann H, Araghi BN. Driving speed on thoroughfares in minor towns in Denmark. 2013. Afhandling præsenteret på 26th ICTCT Workshop, Maribor, Slovenien.