Efterskolens betydning for unge ordblindes liv og uddannelse

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

2 Downloads (Pure)

Resumé

Ordblindhed er en udfordring for mange unge og ikke mindst for uddannelsessystemet, der skal håndtere disse udfordringer og ruste hovedparten af de unge til at tage en uddannelse. De unges beretninger i denne rapport peger på, at dette er en udfordring som uddannelsessystemet har særdeles svært ved at håndtere, og at landets 21 ordblindeefterskoler kan tilbyde noget ganske specielt i denne forbindelse.

De unges beretninger tegner et billede af, at grundskolen har problemer med at integrere de unge i det faglige fællesskab. Det faglige udbytte kan variere meget, men vil i en del tilfælde være begrænset. Samtidig oplever mange unge ordblinde fejlagtig at blive katego- riseret som dumme, og at deres muligheder for at få en uddannelse i et samfund, hvor det- te betones som en central markør for senere succes i livet, virker begrænsede.
OriginalsprogDansk
ForlagCenter for Ungdomsforskning
Antal sider187
ISBN (Trykt)978-87-7684-942-9
ISBN (Elektronisk)978-87-7684-943-6
StatusUdgivet - 1 feb. 2013

Emneord

  • livstil
  • Ordblinde
  • livskvalitet
  • handicappede unge
  • handicap

Citer dette

@book{7ffd404c835540f195f98d27dfe98e8b,
title = "Efterskolens betydning for unge ordblindes liv og uddannelse",
abstract = "Ordblindhed er en udfordring for mange unge og ikke mindst for uddannelsessystemet, der skal håndtere disse udfordringer og ruste hovedparten af de unge til at tage en uddannelse. De unges beretninger i denne rapport peger p{\aa}, at dette er en udfordring som uddannelsessystemet har s{\ae}rdeles sv{\ae}rt ved at h{\aa}ndtere, og at landets 21 ordblindeefterskoler kan tilbyde noget ganske specielt i denne forbindelse.De unges beretninger tegner et billede af, at grundskolen har problemer med at integrere de unge i det faglige f{\ae}llesskab. Det faglige udbytte kan variere meget, men vil i en del tilf{\ae}lde v{\ae}re begr{\ae}nset. Samtidig oplever mange unge ordblinde fejlagtig at blive katego- riseret som dumme, og at deres muligheder for at få en uddannelse i et samfund, hvor det- te betones som en central mark{\o}r for senere succes i livet, virker begr{\ae}nsede.",
keywords = "livstil, Ordblinde, livskvalitet, handicappede unge, handicap",
author = "Juul, {Tilde Mette} and Thomas Brahe and Hansen, {Niels-Henrik M{\o}ller}",
year = "2013",
month = "2",
day = "1",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7684-942-9",
publisher = "Center for Ungdomsforskning",

}

Efterskolens betydning for unge ordblindes liv og uddannelse. / Juul, Tilde Mette; Brahe, Thomas; Hansen, Niels-Henrik Møller.

Center for Ungdomsforskning, 2013. 187 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Efterskolens betydning for unge ordblindes liv og uddannelse

AU - Juul, Tilde Mette

AU - Brahe, Thomas

AU - Hansen, Niels-Henrik Møller

PY - 2013/2/1

Y1 - 2013/2/1

N2 - Ordblindhed er en udfordring for mange unge og ikke mindst for uddannelsessystemet, der skal håndtere disse udfordringer og ruste hovedparten af de unge til at tage en uddannelse. De unges beretninger i denne rapport peger på, at dette er en udfordring som uddannelsessystemet har særdeles svært ved at håndtere, og at landets 21 ordblindeefterskoler kan tilbyde noget ganske specielt i denne forbindelse.De unges beretninger tegner et billede af, at grundskolen har problemer med at integrere de unge i det faglige fællesskab. Det faglige udbytte kan variere meget, men vil i en del tilfælde være begrænset. Samtidig oplever mange unge ordblinde fejlagtig at blive katego- riseret som dumme, og at deres muligheder for at få en uddannelse i et samfund, hvor det- te betones som en central markør for senere succes i livet, virker begrænsede.

AB - Ordblindhed er en udfordring for mange unge og ikke mindst for uddannelsessystemet, der skal håndtere disse udfordringer og ruste hovedparten af de unge til at tage en uddannelse. De unges beretninger i denne rapport peger på, at dette er en udfordring som uddannelsessystemet har særdeles svært ved at håndtere, og at landets 21 ordblindeefterskoler kan tilbyde noget ganske specielt i denne forbindelse.De unges beretninger tegner et billede af, at grundskolen har problemer med at integrere de unge i det faglige fællesskab. Det faglige udbytte kan variere meget, men vil i en del tilfælde være begrænset. Samtidig oplever mange unge ordblinde fejlagtig at blive katego- riseret som dumme, og at deres muligheder for at få en uddannelse i et samfund, hvor det- te betones som en central markør for senere succes i livet, virker begrænsede.

KW - livstil

KW - Ordblinde

KW - livskvalitet

KW - handicappede unge

KW - handicap

UR - https://www.cefu.dk/emner/videnskabelige-publikationer/videnskabelige-publikationer/efterskolens-betydning-for-unge-ordblindes-liv-og-uddannelse.aspx

M3 - Rapport

SN - 978-87-7684-942-9

BT - Efterskolens betydning for unge ordblindes liv og uddannelse

PB - Center for Ungdomsforskning

ER -

Juul TM, Brahe T, Hansen N-HM. Efterskolens betydning for unge ordblindes liv og uddannelse. Center for Ungdomsforskning, 2013. 187 s.