Abstract
Ordblindhed er en udfordring for mange unge og ikke mindst for uddannelsessystemet, der skal håndtere disse udfordringer og ruste hovedparten af de unge til at tage en uddannelse. De unges beretninger i denne rapport peger på, at dette er en udfordring som uddannelsessystemet har særdeles svært ved at håndtere, og at landets 21 ordblindeefterskoler kan tilbyde noget ganske specielt i denne forbindelse.
De unges beretninger tegner et billede af, at grundskolen har problemer med at integrere de unge i det faglige fællesskab. Det faglige udbytte kan variere meget, men vil i en del tilfælde være begrænset. Samtidig oplever mange unge ordblinde fejlagtig at blive katego- riseret som dumme, og at deres muligheder for at få en uddannelse i et samfund, hvor det- te betones som en central markør for senere succes i livet, virker begrænsede.
De unges beretninger tegner et billede af, at grundskolen har problemer med at integrere de unge i det faglige fællesskab. Det faglige udbytte kan variere meget, men vil i en del tilfælde være begrænset. Samtidig oplever mange unge ordblinde fejlagtig at blive katego- riseret som dumme, og at deres muligheder for at få en uddannelse i et samfund, hvor det- te betones som en central markør for senere succes i livet, virker begrænsede.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Center for Ungdomsforskning |
---|---|
Antal sider | 187 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7684-942-9 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7684-943-6 |
Status | Udgivet - 1 feb. 2013 |
Emneord
- livstil
- Ordblinde
- livskvalitet
- handicappede unge
- handicap