Eksperimentariet: en læringsarena i arbejdsdagen

L.B. Kofoed, T.U. Rosenørn, Lars Peter Jensen

Publikation: Working paper/PreprintWorking paperForskning

443 Downloads (Pure)

Abstract

Denne artikel omhandler en anderledes læringsarena kaldet et eksperimentarie, hvor focus er på læreprocesser og på at deltagerne får ansvar og ejerskab for læreprocesserne og for de emner, de vælger at arbejde med i eksperimentariet. Ideen bag eksperimentariet er at skabe et "sikkert" (trygt) virtuelt (lærings)rum hvor grupper af medarbejdere kan eksperimentere med og afprøve ideer til nye arbejdsrutiner og lignende. Eksperimentariet er afprøvet på 6 skiftehold i en casevirksomhed i procesindustrien, som midt i en konfliktfyldt BPR-process ønskede at øge skifteholdsarbejdernes forandringsberedskab. Det viste sig under disse vilkår muligt at udvikle medarbejdernes kompetence til at håndtere selvvalgte problemstillinger og at få visse arbejdsmiljøproblemstillinger på dagsordenen. Eksperimentariet har desuden fremmet udveksling af viden og synspunkter på tværs af kompetenceområder og hierarkier i organisationen og hermed bidraget til at forbedre betingelser for organisatorisk forandring i en fastlåst relation mellem ledelse og ansatte.
OriginalsprogDansk
StatusUdgivet - 1999

Citationsformater