@article{7386cf4de0444cc8b7598e9ed04d8ca3,
title = "Elevernes oplevelse af De Nationale Test: En sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse af elever fra strategisk udvalgte folkeskoler i Aalborg Kommune",
abstract = "I denne artikel komplementerer vi tidligere forskning og unders{\o}ger hvordan folkeskoleelever i 8. og 9. klasse opfatter de nationale test samt hvordan opfattelsen h{\ae}nger sammen med faglighed, (mis)trivsel og k{\o}n. Unders{\o}gelsen bygger p{\aa} en sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse og fokusgruppeinterviews gennemf{\o}rt i 2019 med elever i Aalborg Kommune. Vi finder, at store elevgrupper har en overvejende negativ opfattelse af de nationale test og at elevernes hum{\o}r p{\aa}virkes negativt f{\o}r og efter en test. Samtidig finder vi signifikante sammenh{\ae}nge mellem en mere negativ opfattelse af de nationale test og henholdsvis en svagere faglighed, st{\o}rre mistrivsel og k{\o}n (piger i forhold til drenge). Sammenh{\ae}ngene indikerer, at det tilsyneladende er hos elevgrupper, hvor behovet for faglig underst{\o}ttelse er st{\o}rst, at holdningen til de nationale test er mest negativ. Samlet set p{\aa}peger vi relevansen af at inddrage bredere perspektiver p{\aa} effekterne af de nationale test, s{\ae}tter sp{\o}rgsm{\aa}lstegn ved v{\ae}rdien af de nationale test som l{\ae}ringsredskab, og underbygger behovet for yderligere unders{\o}gelser af hvordan de nationale test p{\aa}virker eleverne – personligt, socialt s{\aa}vel som deres faglig udvikling. ",
keywords = "De nationale test, evaluering, Folkeskole, k{\o}nsforskelle, mistrivsel, faglighed",
author = "Eriksen, {Tobias B{\o}geskov} and Christian Lindholst and Knudsen, {S{\o}ren Valgreen}",
year = "2020",
language = "Dansk",
volume = "31",
pages = "9--31",
journal = "Dansk Sociologi",
issn = "0905-5908",
publisher = "Dansk Sociologforening",
number = "4",
}