Elevers forhandlinger af normer for sundhed. En empirisk undersøgelse af hvordan klassetilhørsforhold former normer for sundhed hos elever i 9. Klasse

Katrine Vraa Justenborg*

*Kontaktforfatter

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel viser forfatteren, hvordan elevers sociale klassetilhørsforhold
får betydning for deres forhandlinger af sundhed i skolen.
Ud fra et fokusgruppeinterview med fem drenge fra 9. klasse, viser
artiklens analyse, hvordan medbragte sociale forskelle giver forskellige
betingelser for at forhandle egen og generel sundhed drengene
imellem. Formålet med artiklen er ikke at vise, hvad der er sundt eller
usundt, men at hjælpe fagprofessionelle med at kunne forholde sig
kritisk over for de normer for sundhed, der dominerer i skolen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer10
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind2023
Udgave nummer2
Sider (fra-til)76-83
Antal sider8
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - okt. 2023

Emneord

  • Sundhed
  • Drenge
  • Skole
  • Forhandlinger
  • Social klasse

Citationsformater