Abstract
I denne artikel viser forfatteren, hvordan elevers sociale klassetilhørsforhold
får betydning for deres forhandlinger af sundhed i skolen.
Ud fra et fokusgruppeinterview med fem drenge fra 9. klasse, viser
artiklens analyse, hvordan medbragte sociale forskelle giver forskellige
betingelser for at forhandle egen og generel sundhed drengene
imellem. Formålet med artiklen er ikke at vise, hvad der er sundt eller
usundt, men at hjælpe fagprofessionelle med at kunne forholde sig
kritisk over for de normer for sundhed, der dominerer i skolen.
får betydning for deres forhandlinger af sundhed i skolen.
Ud fra et fokusgruppeinterview med fem drenge fra 9. klasse, viser
artiklens analyse, hvordan medbragte sociale forskelle giver forskellige
betingelser for at forhandle egen og generel sundhed drengene
imellem. Formålet med artiklen er ikke at vise, hvad der er sundt eller
usundt, men at hjælpe fagprofessionelle med at kunne forholde sig
kritisk over for de normer for sundhed, der dominerer i skolen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 10 |
Tidsskrift | Unge Paedagoger |
Vol/bind | 2023 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 76-83 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 0106-5386 |
Status | Udgivet - okt. 2023 |
Emneord
- Sundhed
- Drenge
- Skole
- Forhandlinger
- Social klasse