Elevfeedback som læringsfremmende undervisningsaktivitet i danskfaget i udskolingen

Vibeke Christensen, Søren Pjengaard

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Feedback er ifølge nyere forskning et at de tiltag, der har allerstørst virkning på elevers læringsudbytte, hvilket har betydet øget fokus på feedback i praksis. Gensidig elevfeedback bidrager til at øge mængden af feedback, men der er også udfordringer forbundet med denne form for feedback. Disse udfordringer er afsæt for et aktionsforskningsstudie, hvor det undersøges, hvordan gensidig elevfeedback kan inddrages og kvalificeres i 7. klasse-elevers arbejde med oplæsning i faget dansk i den danske folkeskole. Artiklen præsenterer og diskuterer en anvendelig metode til undersøgelse af problemstillingen, opstiller en teoretisk ramme for undersøgelsen og beskriver undersøgelsesdesignet. På dette grundlag genereres og analyseres data. Afslutningsvis diskuteres analysens fund i et didaktisk- og et læringsperspektiv.
    OriginalsprogDansk
    TitelTidsskriftet for evaluering i praksis, cepra-striben : Tema: Feedback
    Antal sider14
    ForlagCenter for evaluering i praksis, CEPRA, UCN
    Publikationsdatojun. 2013
    Sider30-43
    ISBN (Trykt)978-87-991408-3-1
    StatusUdgivet - jun. 2013
    NavnCepra-Striben
    Nummer14
    ISSN1903-8143

    Emneord

    • feedback
    • læring
    • mundtlighed
    • oplæsning

    Citationsformater