En hyldest til de afslappede drenge: Køn og motivation på STX

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

De seneste år har motivation vundet indpas som et centralt tema i en dansk uddannelseskontekst. Motivation fremhæves som afgørende for elevernes læring, ligesom det indgår som et vurderingskriterie for elevernes uddannelsesparathed og deltagelse. I artiklen forstår vi motivation som et socialt fænomen, der produceres og kønnes i relationen mellem elever og undervisere i klasserummet. Vi sætter spot på unge kvinder og mænds muligheder for at blive læst som motiverede eller ikke motiverede elever på ungdomsuddannelsen STX.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind55
Udgave nummer6
Sider (fra-til)35-46
Antal sider11
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • motivation
  • køn
  • STX
  • Uddannelse

Citationsformater