En hyldest til de afslappede drenge: Køn og motivation på STX

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    De seneste år har motivation vundet indpas som et centralt tema i en dansk uddannelseskontekst. Motivation fremhæves som afgørende for elevernes læring, ligesom det indgår som et vurderingskriterie for elevernes uddannelsesparathed og deltagelse. I artiklen forstår vi motivation som et socialt fænomen, der produceres og kønnes i relationen mellem elever og undervisere i klasserummet. Vi sætter spot på unge kvinder og mænds muligheder for at blive læst som motiverede eller ikke motiverede elever på ungdomsuddannelsen STX.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
    Vol/bind55
    Udgave nummer6
    Sider (fra-til)35-46
    Antal sider11
    ISSN1903-0002
    StatusUdgivet - 2018

    Emneord

    • motivation
    • køn
    • STX
    • Uddannelse

    Citationsformater