En hyldest til de afslappede drenge: Køn og motivation på STX

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

De seneste år har motivation vundet indpas som et centralt tema i en dansk uddannelseskontekst. Motivation fremhæves som afgørende for elevernes læring, ligesom det indgår som et vurderingskriterie for elevernes uddannelsesparathed og deltagelse. I artiklen forstår vi motivation som et socialt fænomen, der produceres og kønnes i relationen mellem elever og undervisere i klasserummet. Vi sætter spot på unge kvinder og mænds muligheder for at blive læst som motiverede eller ikke motiverede elever på ungdomsuddannelsen STX.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPaedagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind55
Udgave nummer6
Sider (fra-til)35-46
Antal sider11
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • motivation
  • køn
  • STX
  • Uddannelse

Citer dette

@article{564a7618d5a2474c99dc9d7237456771,
title = "En hyldest til de afslappede drenge: K{\o}n og motivation p{\aa} STX",
abstract = "De seneste {\aa}r har motivation vundet indpas som et centralt tema i en dansk uddannelseskontekst. Motivation fremh{\ae}ves som afg{\o}rende for elevernes l{\ae}ring, ligesom det indg{\aa}r som et vurderingskriterie for elevernes uddannelsesparathed og deltagelse. I artiklen forst{\aa}r vi motivation som et socialt f{\ae}nomen, der produceres og k{\o}nnes i relationen mellem elever og undervisere i klasserummet. Vi s{\ae}tter spot p{\aa} unge kvinder og m{\ae}nds muligheder for at blive l{\ae}st som motiverede eller ikke motiverede elever p{\aa} ungdomsuddannelsen STX.",
keywords = "motivation, k{\o}n, STX, Uddannelse",
author = "Nielsen, {Mette Lykke} and Mette Pless and Susanne Murning",
year = "2018",
language = "Dansk",
volume = "55",
pages = "35--46",
journal = "Paedagogisk Psykologisk Tidsskrift",
issn = "1903-0002",
publisher = "Skolepsykologi",
number = "6",

}

En hyldest til de afslappede drenge : Køn og motivation på STX. / Nielsen, Mette Lykke; Pless, Mette; Murning, Susanne.

I: Paedagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 55, Nr. 6, 2018, s. 35-46.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - En hyldest til de afslappede drenge

T2 - Køn og motivation på STX

AU - Nielsen, Mette Lykke

AU - Pless, Mette

AU - Murning, Susanne

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - De seneste år har motivation vundet indpas som et centralt tema i en dansk uddannelseskontekst. Motivation fremhæves som afgørende for elevernes læring, ligesom det indgår som et vurderingskriterie for elevernes uddannelsesparathed og deltagelse. I artiklen forstår vi motivation som et socialt fænomen, der produceres og kønnes i relationen mellem elever og undervisere i klasserummet. Vi sætter spot på unge kvinder og mænds muligheder for at blive læst som motiverede eller ikke motiverede elever på ungdomsuddannelsen STX.

AB - De seneste år har motivation vundet indpas som et centralt tema i en dansk uddannelseskontekst. Motivation fremhæves som afgørende for elevernes læring, ligesom det indgår som et vurderingskriterie for elevernes uddannelsesparathed og deltagelse. I artiklen forstår vi motivation som et socialt fænomen, der produceres og kønnes i relationen mellem elever og undervisere i klasserummet. Vi sætter spot på unge kvinder og mænds muligheder for at blive læst som motiverede eller ikke motiverede elever på ungdomsuddannelsen STX.

KW - motivation

KW - køn

KW - STX

KW - Uddannelse

UR - https://www.skolepsykologi.dk/6-2018-Abstract--Tema--Har-skolen-k%C3%B8n-

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 55

SP - 35

EP - 46

JO - Paedagogisk Psykologisk Tidsskrift

JF - Paedagogisk Psykologisk Tidsskrift

SN - 1903-0002

IS - 6

ER -