En kortlægning af arbejdet med evidensbaserede metoder i daginstitutioner i tre kommuner: Når evidensmøder den pædagogiske hverdag, rapport 2

Anne Mette Buus, Trine Holck Grundahl, Stine Del Pin Hamilton, Palle Rasmussen, Ulla Nørtoft Thomsen, Merete Wiberg

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

2956 Downloads (Pure)

Resumé

Forskningsprojektet ”Når evidens møder den pædagogiske hverdag”, som udføres i samarbejde mellem Aalborg Universitet og UC VIA med støtte fra BUPL’s forskningsfond, undersøger indførelsen af evidensbaserede metoder i danske daginstitutioner med fokus på Midt- og Vestjylland. I denne rapport fremlægges en kortlægning af arbejdet med evidensbaseret praksis i tre jyske kommuner. Hvem tager initiativ til dette, og hvordan forstår de evidensbaseret pædagogisk praksis? Hvilke metoder og koncepter er der tale om, og hvor udbredte er de? Kortlægningen er sket med brug af tre forskellige empiriske metoder, nemlig halvstrukturerede interviews, spørgeskemaundersøgelse samt indsamling og analyse af offentlige dokumenter.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi
Vol/bindForskningsrapport nr. 25
Antal sider55
ISBN (Elektronisk)978-87-91543-87-6
StatusUdgivet - 2012

Bibliografisk note

Kun udgivet som e-bog

Emneord

  • evidensbasering
  • pædagogik
  • daginstitution
  • Kommunal styring
  • børn

Citer dette

Buus, A. M., Grundahl, T. H., Hamilton, S. D. P., Rasmussen, P., Thomsen, U. N., & Wiberg, M. (2012). En kortlægning af arbejdet med evidensbaserede metoder i daginstitutioner i tre kommuner: Når evidensmøder den pædagogiske hverdag, rapport 2. Aalborg: Aalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi.
Buus, Anne Mette ; Grundahl, Trine Holck ; Hamilton, Stine Del Pin ; Rasmussen, Palle ; Thomsen, Ulla Nørtoft ; Wiberg, Merete . / En kortlægning af arbejdet med evidensbaserede metoder i daginstitutioner i tre kommuner : Når evidensmøder den pædagogiske hverdag, rapport 2. Aalborg : Aalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi, 2012. 55 s.
@book{64a758a994974074b169c80220c6f984,
title = "En kortl{\ae}gning af arbejdet med evidensbaserede metoder i daginstitutioner i tre kommuner: N{\aa}r evidensm{\o}der den p{\ae}dagogiske hverdag, rapport 2",
abstract = "Forskningsprojektet ”N{\aa}r evidens m{\o}der den p{\ae}dagogiske hverdag”, som udf{\o}res i samarbejde mellem Aalborg Universitet og UC VIA med st{\o}tte fra BUPL’s forskningsfond, unders{\o}ger indf{\o}relsen af evidensbaserede metoder i danske daginstitutioner med fokus p{\aa} Midt- og Vestjylland. I denne rapport freml{\ae}gges en kortl{\ae}gning af arbejdet med evidensbaseret praksis i tre jyske kommuner. Hvem tager initiativ til dette, og hvordan forst{\aa}r de evidensbaseret p{\ae}dagogisk praksis? Hvilke metoder og koncepter er der tale om, og hvor udbredte er de? Kortl{\ae}gningen er sket med brug af tre forskellige empiriske metoder, nemlig halvstrukturerede interviews, sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse samt indsamling og analyse af offentlige dokumenter.",
keywords = "evidensbasering, p{\ae}dagogik, daginstitution, Kommunal styring, b{\o}rn",
author = "Buus, {Anne Mette} and Grundahl, {Trine Holck} and Hamilton, {Stine Del Pin} and Palle Rasmussen and Thomsen, {Ulla N{\o}rtoft} and Merete Wiberg",
note = "Kun udgivet som e-bog",
year = "2012",
language = "Dansk",
volume = "Forskningsrapport nr. 25",
publisher = "Aalborg Universitet. Institut for L{\ae}ring og Filosofi",

}

Buus, AM, Grundahl, TH, Hamilton, SDP, Rasmussen, P, Thomsen, UN & Wiberg, M 2012, En kortlægning af arbejdet med evidensbaserede metoder i daginstitutioner i tre kommuner: Når evidensmøder den pædagogiske hverdag, rapport 2. bind Forskningsrapport nr. 25, Aalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi, Aalborg.

En kortlægning af arbejdet med evidensbaserede metoder i daginstitutioner i tre kommuner : Når evidensmøder den pædagogiske hverdag, rapport 2. / Buus, Anne Mette ; Grundahl, Trine Holck; Hamilton, Stine Del Pin; Rasmussen, Palle; Thomsen, Ulla Nørtoft; Wiberg, Merete .

Aalborg : Aalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi, 2012. 55 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - En kortlægning af arbejdet med evidensbaserede metoder i daginstitutioner i tre kommuner

T2 - Når evidensmøder den pædagogiske hverdag, rapport 2

AU - Buus, Anne Mette

AU - Grundahl, Trine Holck

AU - Hamilton, Stine Del Pin

AU - Rasmussen, Palle

AU - Thomsen, Ulla Nørtoft

AU - Wiberg, Merete

N1 - Kun udgivet som e-bog

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Forskningsprojektet ”Når evidens møder den pædagogiske hverdag”, som udføres i samarbejde mellem Aalborg Universitet og UC VIA med støtte fra BUPL’s forskningsfond, undersøger indførelsen af evidensbaserede metoder i danske daginstitutioner med fokus på Midt- og Vestjylland. I denne rapport fremlægges en kortlægning af arbejdet med evidensbaseret praksis i tre jyske kommuner. Hvem tager initiativ til dette, og hvordan forstår de evidensbaseret pædagogisk praksis? Hvilke metoder og koncepter er der tale om, og hvor udbredte er de? Kortlægningen er sket med brug af tre forskellige empiriske metoder, nemlig halvstrukturerede interviews, spørgeskemaundersøgelse samt indsamling og analyse af offentlige dokumenter.

AB - Forskningsprojektet ”Når evidens møder den pædagogiske hverdag”, som udføres i samarbejde mellem Aalborg Universitet og UC VIA med støtte fra BUPL’s forskningsfond, undersøger indførelsen af evidensbaserede metoder i danske daginstitutioner med fokus på Midt- og Vestjylland. I denne rapport fremlægges en kortlægning af arbejdet med evidensbaseret praksis i tre jyske kommuner. Hvem tager initiativ til dette, og hvordan forstår de evidensbaseret pædagogisk praksis? Hvilke metoder og koncepter er der tale om, og hvor udbredte er de? Kortlægningen er sket med brug af tre forskellige empiriske metoder, nemlig halvstrukturerede interviews, spørgeskemaundersøgelse samt indsamling og analyse af offentlige dokumenter.

KW - evidensbasering

KW - pædagogik

KW - daginstitution

KW - Kommunal styring

KW - børn

M3 - Rapport

VL - Forskningsrapport nr. 25

BT - En kortlægning af arbejdet med evidensbaserede metoder i daginstitutioner i tre kommuner

PB - Aalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi

CY - Aalborg

ER -

Buus AM, Grundahl TH, Hamilton SDP, Rasmussen P, Thomsen UN, Wiberg M. En kortlægning af arbejdet med evidensbaserede metoder i daginstitutioner i tre kommuner: Når evidensmøder den pædagogiske hverdag, rapport 2. Aalborg: Aalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi, 2012. 55 s.