En sammenlignende vurdering af de tilgængelige lærebøger i dansk lydlære

Camilla Søballe Horslund, Rasmus Puggaard-Rode, Henrik Jørgensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

With the aim of supporting teachers of Danish phonetics and phonology, we present a comparative assessment of the available textbooks in these disciplines: Udtalt: en introduktion til dansk fonetik (Petersen et al. 2021), Ny Dansk Fonetik (Schachtenhaufen 2023), Rødgrød med Fløde: en lille bog om dansk fonetik (Grønnum 2007), Fonetik og Fonologi: almen og dansk (Grønnum 2005) and Sprog og Lyd: elementær dansk fonetik (Heger 1981). Our comparison reveals good introductions to some topics in Danish phonetics and phonology and poor introductions to other topics. In particular, we find it problematic that none of the available textbooks contain a thorough introduction to the acoustics of Danish speech sounds. We conclude that Fonetik og Fonologi: almen og
dansk presents the most thorough introduction to Danish phonetics and phonology while Udtalt presents the most pedagogical introduction.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDanske Studier
Udgave nummer2025
Sider (fra-til)177
Antal sider197
ISSN0106-4525
StatusUdgivet - 2025

Emneord

  • fonetik og fonologi
  • Lydlære
  • Dansk
  • Lærebøger

Citationsformater