Energieffektive skoler: ventilation, lys og akustik

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

Resumé

I bestræbelserne på at projektere en god skole vil man ofte støde på modstridende hensyn. Under planlægningen og projekteringen er det derfor afgørende, at man er i stand til at afveje disse og beskrive løsninger, der gør det muligt at nedsætte energiforbruget til belysning og ventilation og samtidig skabe et sundt indeklima, god akustik og et stimulerende undervisningsmiljø. Anvisningen giver en helhedsforståelse for nogle af de mange emner, som kommer i spil ved projektering af en skole. Der er i det afsluttende kapitel foretaget en sammenstilling af modstridende hensyn i projekteringen. Anvisningen henvender sig primært til offentlige myndigheder, skoleledere, medarbejdere, rådgivere/projekterende og andre, som er involveret i planlægning af skolebyggeri.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedHørsholm
ForlagSBI forlag
Antal sider86
ISBN (Trykt)87-563-1271-7
StatusUdgivet - 2006
NavnSBi-anvisning
Nummer212

Emneord

  • skoler
  • energiforbrug
  • energibesparelse
  • dagslys
  • akustik
  • ventilation
  • belysningsteknik
  • helhedssyn

Citer dette

Thomsen, K. E., Johnsen, K., Gunnarsen, L. B., Reinhold, C., Kirkeby, I. M., & Hoffmeyer, D. (2006). Energieffektive skoler: ventilation, lys og akustik. Hørsholm: SBI forlag. SBi-anvisning, Nr. 212
Thomsen, Kirsten Engelund ; Johnsen, Kjeld ; Gunnarsen, Lars Bo ; Reinhold, Claus ; Kirkeby, Inge Mette ; Hoffmeyer, Dan. / Energieffektive skoler : ventilation, lys og akustik. Hørsholm : SBI forlag, 2006. 86 s. (SBi-anvisning; Nr. 212).
@book{185d3210165e11dca5a4000ea68e967b,
title = "Energieffektive skoler: ventilation, lys og akustik",
abstract = "I bestr{\ae}belserne p{\aa} at projektere en god skole vil man ofte st{\o}de p{\aa} modstridende hensyn. Under planl{\ae}gningen og projekteringen er det derfor afg{\o}rende, at man er i stand til at afveje disse og beskrive l{\o}sninger, der g{\o}r det muligt at neds{\ae}tte energiforbruget til belysning og ventilation og samtidig skabe et sundt indeklima, god akustik og et stimulerende undervisningsmilj{\o}. Anvisningen giver en helhedsforst{\aa}else for nogle af de mange emner, som kommer i spil ved projektering af en skole. Der er i det afsluttende kapitel foretaget en sammenstilling af modstridende hensyn i projekteringen. Anvisningen henvender sig prim{\ae}rt til offentlige myndigheder, skoleledere, medarbejdere, r{\aa}dgivere/projekterende og andre, som er involveret i planl{\ae}gning af skolebyggeri.",
keywords = "skoler, energiforbrug, energibesparelse, dagslys, akustik, ventilation, belysningsteknik, helhedssyn, schools, energy consumption, energy reduction, daylight, acoustics, ventilaiton, lighting technology",
author = "Thomsen, {Kirsten Engelund} and Kjeld Johnsen and Gunnarsen, {Lars Bo} and Claus Reinhold and Kirkeby, {Inge Mette} and Dan Hoffmeyer",
year = "2006",
language = "Dansk",
isbn = "87-563-1271-7",
publisher = "SBI forlag",

}

Thomsen, KE, Johnsen, K, Gunnarsen, LB, Reinhold, C, Kirkeby, IM & Hoffmeyer, D 2006, Energieffektive skoler: ventilation, lys og akustik. SBi-anvisning, nr. 212, SBI forlag, Hørsholm.

Energieffektive skoler : ventilation, lys og akustik. / Thomsen, Kirsten Engelund; Johnsen, Kjeld; Gunnarsen, Lars Bo; Reinhold, Claus; Kirkeby, Inge Mette; Hoffmeyer, Dan.

Hørsholm : SBI forlag, 2006. 86 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

TY - BOOK

T1 - Energieffektive skoler

T2 - ventilation, lys og akustik

AU - Thomsen, Kirsten Engelund

AU - Johnsen, Kjeld

AU - Gunnarsen, Lars Bo

AU - Reinhold, Claus

AU - Kirkeby, Inge Mette

AU - Hoffmeyer, Dan

PY - 2006

Y1 - 2006

N2 - I bestræbelserne på at projektere en god skole vil man ofte støde på modstridende hensyn. Under planlægningen og projekteringen er det derfor afgørende, at man er i stand til at afveje disse og beskrive løsninger, der gør det muligt at nedsætte energiforbruget til belysning og ventilation og samtidig skabe et sundt indeklima, god akustik og et stimulerende undervisningsmiljø. Anvisningen giver en helhedsforståelse for nogle af de mange emner, som kommer i spil ved projektering af en skole. Der er i det afsluttende kapitel foretaget en sammenstilling af modstridende hensyn i projekteringen. Anvisningen henvender sig primært til offentlige myndigheder, skoleledere, medarbejdere, rådgivere/projekterende og andre, som er involveret i planlægning af skolebyggeri.

AB - I bestræbelserne på at projektere en god skole vil man ofte støde på modstridende hensyn. Under planlægningen og projekteringen er det derfor afgørende, at man er i stand til at afveje disse og beskrive løsninger, der gør det muligt at nedsætte energiforbruget til belysning og ventilation og samtidig skabe et sundt indeklima, god akustik og et stimulerende undervisningsmiljø. Anvisningen giver en helhedsforståelse for nogle af de mange emner, som kommer i spil ved projektering af en skole. Der er i det afsluttende kapitel foretaget en sammenstilling af modstridende hensyn i projekteringen. Anvisningen henvender sig primært til offentlige myndigheder, skoleledere, medarbejdere, rådgivere/projekterende og andre, som er involveret i planlægning af skolebyggeri.

KW - skoler

KW - energiforbrug

KW - energibesparelse

KW - dagslys

KW - akustik

KW - ventilation

KW - belysningsteknik

KW - helhedssyn

KW - schools

KW - energy consumption

KW - energy reduction

KW - daylight

KW - acoustics

KW - ventilaiton

KW - lighting technology

M3 - Bog

SN - 87-563-1271-7

BT - Energieffektive skoler

PB - SBI forlag

CY - Hørsholm

ER -

Thomsen KE, Johnsen K, Gunnarsen LB, Reinhold C, Kirkeby IM, Hoffmeyer D. Energieffektive skoler: ventilation, lys og akustik. Hørsholm: SBI forlag, 2006. 86 s. (SBi-anvisning; Nr. 212).