Engagerende didaktiske design i blendede læringsrum: – et grundlag for facilitering af læreprocesser

Ulla Konnerup, Susanne Dau

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

271 Downloads (Pure)

Resumé

Med udgangspunkt i to cases, fra henholdsvis et forløb fra en
professionsuddannelse og et forløb fra en masteruddannelse i ikt og læring,
begge designet som Blended Learning, adresserer vi den retoriske
problematik, der ligger i begrebet BL. Vi skelner mellem didaktik og læring,
hvor didaktik forstås som undervisningstilrettelæggelse, gennemførelse og
evaluering, og læring forstås som en proces, der involverer en mental og/eller
kropslig ændring afhængig af samspillet med det omgivende fysiske og sociale
læringsrum. Dermed lægges op til en læringsøkologisk tænkning, hvor
entiteter i de virtuelle og fysiske miljøer motiverer til forskellige aktiviteter.
Forskningsspørgsmålet som stilles er: Hvilke didaktiske design i de blendede
læringsmiljøer motiverer studerendes engagement, og hvad betyder
fællesskabet i fysiske og virtuelle miljøer for dette engagement? De to cases
afslører, hvorledes didaktisk design nødvendigvis må facilitere etableringen af
forpligtende fællesskaber, gennem de studerendes engagement.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskriftet Læring og Medier (LOM)
Vol/bind9
Udgave nummer16
Antal sider30
ISSN1903-248X
StatusUdgivet - 23 maj 2017

Emneord

  • Blended Learning,
  • learning design

Citer dette

@article{56f60fc2f5644882b5a45a00a4efaba2,
title = "Engagerende didaktiske design i blendede l{\ae}ringsrum: – et grundlag for facilitering af l{\ae}reprocesser",
abstract = "Med udgangspunkt i to cases, fra henholdsvis et forl{\o}b fra enprofessionsuddannelse og et forl{\o}b fra en masteruddannelse i ikt og l{\ae}ring,begge designet som Blended Learning, adresserer vi den retoriskeproblematik, der ligger i begrebet BL. Vi skelner mellem didaktik og l{\ae}ring,hvor didaktik forst{\aa}s som undervisningstilrettel{\ae}ggelse, gennemf{\o}relse ogevaluering, og l{\ae}ring forst{\aa}s som en proces, der involverer en mental og/ellerkropslig {\ae}ndring afh{\ae}ngig af samspillet med det omgivende fysiske og socialel{\ae}ringsrum. Dermed l{\ae}gges op til en l{\ae}rings{\o}kologisk t{\ae}nkning, hvorentiteter i de virtuelle og fysiske milj{\o}er motiverer til forskellige aktiviteter.Forskningssp{\o}rgsm{\aa}let som stilles er: Hvilke didaktiske design i de blendedel{\ae}ringsmilj{\o}er motiverer studerendes engagement, og hvad betyderf{\ae}llesskabet i fysiske og virtuelle milj{\o}er for dette engagement? De to casesafsl{\o}rer, hvorledes didaktisk design n{\o}dvendigvis m{\aa} facilitere etableringen afforpligtende f{\ae}llesskaber, gennem de studerendes engagement.",
keywords = "Blended Learning, , learning design",
author = "Ulla Konnerup and Susanne Dau",
year = "2017",
month = "5",
day = "23",
language = "Dansk",
volume = "9",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "16",

}

Engagerende didaktiske design i blendede læringsrum : – et grundlag for facilitering af læreprocesser. / Konnerup, Ulla; Dau, Susanne.

I: Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), Bind 9, Nr. 16, 23.05.2017.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Engagerende didaktiske design i blendede læringsrum

T2 - – et grundlag for facilitering af læreprocesser

AU - Konnerup, Ulla

AU - Dau, Susanne

PY - 2017/5/23

Y1 - 2017/5/23

N2 - Med udgangspunkt i to cases, fra henholdsvis et forløb fra enprofessionsuddannelse og et forløb fra en masteruddannelse i ikt og læring,begge designet som Blended Learning, adresserer vi den retoriskeproblematik, der ligger i begrebet BL. Vi skelner mellem didaktik og læring,hvor didaktik forstås som undervisningstilrettelæggelse, gennemførelse ogevaluering, og læring forstås som en proces, der involverer en mental og/ellerkropslig ændring afhængig af samspillet med det omgivende fysiske og socialelæringsrum. Dermed lægges op til en læringsøkologisk tænkning, hvorentiteter i de virtuelle og fysiske miljøer motiverer til forskellige aktiviteter.Forskningsspørgsmålet som stilles er: Hvilke didaktiske design i de blendedelæringsmiljøer motiverer studerendes engagement, og hvad betyderfællesskabet i fysiske og virtuelle miljøer for dette engagement? De to casesafslører, hvorledes didaktisk design nødvendigvis må facilitere etableringen afforpligtende fællesskaber, gennem de studerendes engagement.

AB - Med udgangspunkt i to cases, fra henholdsvis et forløb fra enprofessionsuddannelse og et forløb fra en masteruddannelse i ikt og læring,begge designet som Blended Learning, adresserer vi den retoriskeproblematik, der ligger i begrebet BL. Vi skelner mellem didaktik og læring,hvor didaktik forstås som undervisningstilrettelæggelse, gennemførelse ogevaluering, og læring forstås som en proces, der involverer en mental og/ellerkropslig ændring afhængig af samspillet med det omgivende fysiske og socialelæringsrum. Dermed lægges op til en læringsøkologisk tænkning, hvorentiteter i de virtuelle og fysiske miljøer motiverer til forskellige aktiviteter.Forskningsspørgsmålet som stilles er: Hvilke didaktiske design i de blendedelæringsmiljøer motiverer studerendes engagement, og hvad betyderfællesskabet i fysiske og virtuelle miljøer for dette engagement? De to casesafslører, hvorledes didaktisk design nødvendigvis må facilitere etableringen afforpligtende fællesskaber, gennem de studerendes engagement.

KW - Blended Learning,

KW - learning design

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 9

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 16

ER -