”Ens sociale hjerte banker jo”: Sygehussocialrådgiveres strategier mellem patienternes behov, organisationens krav og faglige idealer

Ulla Søberg Nielsen, Karin Højbjerg, Niels Sandholm Larsen, Kristian Larsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Denne artikel skal handle om en del af en profession, der er under pres, nemlig hospitalsansatte socialrådgivere, i en dansk institutionel sammenhæng. For denne gruppe af professionelle gælder det særlige, at den har som sit arbejdsområde at mediere/koordinere mellem forskellige institutioner og administrative systemer samtidig med, at der er betydelig fokus på sammenhæng i rehabilitering ved overgange mellem institutioner og sektorer. I de senere år er antallet af hospitalsansatte socialrådgivere faldet og deres arbejdsområde og funktion indskrænket. Spørgsmålet der behandles i denne artikel er, hvilke strategier sygehussocialrådgiverne tager i anvendelse i denne situation, og hvordan de udfylder deres handlerum. Det empiriske grundlag udgøres af dokumentanalyser og fokusgruppeinterviews, belyst gennem organisationsanalyser og sociologisk teori.
Vanskeligheder med koordinering og sammenhæng imellem sektorer og niveauer i velfærdsstatens netværk af institutioner er en kendt problemstilling, (se f.eks. Schrøder og Bangshaab 2012: 309; Danske Regioner 2012). At patienter ’falder mellem to stole’ og derfor ikke modtager den hjælp eller indsats, de har brug for eller er berettigede til, er naturligvis et problem for patienterne selv, men for de professionelle – her sygehussocialrådgiverne - giver det også anledning til udfordringer. Med gennemførelsen af kommunalreformen i slutningen af 00’erne ændredes ansvarsplaceringen af mange opgaver. Disse ændringer har imidlertid ikke minimeret problemerne med at koordinere indsatsen for borgere på tværs af sektorer (Astrid Kragh 2013; Danske Regioner 2012). Ansvarsfordeling, organisatorisk omstrukturering og problemer med at få ressourcerne til at slå til, synes at modvirke idealforestillingen om et helhedsorienteret blik på patienten eller klienten. På hospitalerne har sygehussocialrådgiverne traditionelt været den profession, som har haft til opgave at sikre en sammenhæng mellem patienternes medicinske behandling og deres sociale situation, bl.a. i forbindelse med udskrivelse. Sygehussocialrådgivernes betydning for patienternes rehabilitering er da også anerkendt (Dansk Socialrådgiverforening og Danske Regioner 2012), men betingelserne for at løse opgaven er forandrede.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer5
TidsskriftPraktiske Grunde. Tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab
Udgave nummer1-2
Sider (fra-til)61-78
Antal sider18
ISSN1902-2271
StatusUdgivet - 1 sep. 2015

Emneord

  • socialrådgivere
  • strategier
  • organisation
  • faglige idealer
  • profession
  • caswell
  • friedson
  • bourdieu
  • lipsky

Citer dette

@article{a92031ebc9d049068681e1e1ba4cdb35,
title = "”Ens sociale hjerte banker jo”: Sygehussocialr{\aa}dgiveres strategier mellem patienternes behov, organisationens krav og faglige idealer",
abstract = "Denne artikel skal handle om en del af en profession, der er under pres, nemlig hospitalsansatte socialr{\aa}dgivere, i en dansk institutionel sammenh{\ae}ng. For denne gruppe af professionelle g{\ae}lder det s{\ae}rlige, at den har som sit arbejdsomr{\aa}de at mediere/koordinere mellem forskellige institutioner og administrative systemer samtidig med, at der er betydelig fokus p{\aa} sammenh{\ae}ng i rehabilitering ved overgange mellem institutioner og sektorer. I de senere {\aa}r er antallet af hospitalsansatte socialr{\aa}dgivere faldet og deres arbejdsomr{\aa}de og funktion indskr{\ae}nket. Sp{\o}rgsm{\aa}let der behandles i denne artikel er, hvilke strategier sygehussocialr{\aa}dgiverne tager i anvendelse i denne situation, og hvordan de udfylder deres handlerum. Det empiriske grundlag udg{\o}res af dokumentanalyser og fokusgruppeinterviews, belyst gennem organisationsanalyser og sociologisk teori. Vanskeligheder med koordinering og sammenh{\ae}ng imellem sektorer og niveauer i velf{\ae}rdsstatens netv{\ae}rk af institutioner er en kendt problemstilling, (se f.eks. Schr{\o}der og Bangshaab 2012: 309; Danske Regioner 2012). At patienter ’falder mellem to stole’ og derfor ikke modtager den hj{\ae}lp eller indsats, de har brug for eller er berettigede til, er naturligvis et problem for patienterne selv, men for de professionelle – her sygehussocialr{\aa}dgiverne - giver det ogs{\aa} anledning til udfordringer. Med gennemf{\o}relsen af kommunalreformen i slutningen af 00’erne {\ae}ndredes ansvarsplaceringen af mange opgaver. Disse {\ae}ndringer har imidlertid ikke minimeret problemerne med at koordinere indsatsen for borgere p{\aa} tv{\ae}rs af sektorer (Astrid Kragh 2013; Danske Regioner 2012). Ansvarsfordeling, organisatorisk omstrukturering og problemer med at f{\aa} ressourcerne til at sl{\aa} til, synes at modvirke idealforestillingen om et helhedsorienteret blik p{\aa} patienten eller klienten. P{\aa} hospitalerne har sygehussocialr{\aa}dgiverne traditionelt v{\ae}ret den profession, som har haft til opgave at sikre en sammenh{\ae}ng mellem patienternes medicinske behandling og deres sociale situation, bl.a. i forbindelse med udskrivelse. Sygehussocialr{\aa}dgivernes betydning for patienternes rehabilitering er da ogs{\aa} anerkendt (Dansk Socialr{\aa}dgiverforening og Danske Regioner 2012), men betingelserne for at l{\o}se opgaven er forandrede.",
keywords = "socialr{\aa}dgivere, strategier, organisation, faglige idealer, profession, caswell, friedson, bourdieu, lipsky",
author = "Nielsen, {Ulla S{\o}berg} and Karin H{\o}jbjerg and {Sandholm Larsen}, Niels and Kristian Larsen",
year = "2015",
month = "9",
day = "1",
language = "Dansk",
pages = "61--78",
journal = "Praktiske Grunde: Nordisk tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab",
issn = "1902-2271",
publisher = "Hexis - Nordisk forum for kultur- og samfundsvidenskab",
number = "1-2",

}

”Ens sociale hjerte banker jo” : Sygehussocialrådgiveres strategier mellem patienternes behov, organisationens krav og faglige idealer. / Nielsen, Ulla Søberg; Højbjerg, Karin; Sandholm Larsen, Niels; Larsen, Kristian.

I: Praktiske Grunde. Tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab, Nr. 1-2, 5, 01.09.2015, s. 61-78.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - ”Ens sociale hjerte banker jo”

T2 - Sygehussocialrådgiveres strategier mellem patienternes behov, organisationens krav og faglige idealer

AU - Nielsen, Ulla Søberg

AU - Højbjerg, Karin

AU - Sandholm Larsen, Niels

AU - Larsen, Kristian

PY - 2015/9/1

Y1 - 2015/9/1

N2 - Denne artikel skal handle om en del af en profession, der er under pres, nemlig hospitalsansatte socialrådgivere, i en dansk institutionel sammenhæng. For denne gruppe af professionelle gælder det særlige, at den har som sit arbejdsområde at mediere/koordinere mellem forskellige institutioner og administrative systemer samtidig med, at der er betydelig fokus på sammenhæng i rehabilitering ved overgange mellem institutioner og sektorer. I de senere år er antallet af hospitalsansatte socialrådgivere faldet og deres arbejdsområde og funktion indskrænket. Spørgsmålet der behandles i denne artikel er, hvilke strategier sygehussocialrådgiverne tager i anvendelse i denne situation, og hvordan de udfylder deres handlerum. Det empiriske grundlag udgøres af dokumentanalyser og fokusgruppeinterviews, belyst gennem organisationsanalyser og sociologisk teori. Vanskeligheder med koordinering og sammenhæng imellem sektorer og niveauer i velfærdsstatens netværk af institutioner er en kendt problemstilling, (se f.eks. Schrøder og Bangshaab 2012: 309; Danske Regioner 2012). At patienter ’falder mellem to stole’ og derfor ikke modtager den hjælp eller indsats, de har brug for eller er berettigede til, er naturligvis et problem for patienterne selv, men for de professionelle – her sygehussocialrådgiverne - giver det også anledning til udfordringer. Med gennemførelsen af kommunalreformen i slutningen af 00’erne ændredes ansvarsplaceringen af mange opgaver. Disse ændringer har imidlertid ikke minimeret problemerne med at koordinere indsatsen for borgere på tværs af sektorer (Astrid Kragh 2013; Danske Regioner 2012). Ansvarsfordeling, organisatorisk omstrukturering og problemer med at få ressourcerne til at slå til, synes at modvirke idealforestillingen om et helhedsorienteret blik på patienten eller klienten. På hospitalerne har sygehussocialrådgiverne traditionelt været den profession, som har haft til opgave at sikre en sammenhæng mellem patienternes medicinske behandling og deres sociale situation, bl.a. i forbindelse med udskrivelse. Sygehussocialrådgivernes betydning for patienternes rehabilitering er da også anerkendt (Dansk Socialrådgiverforening og Danske Regioner 2012), men betingelserne for at løse opgaven er forandrede.

AB - Denne artikel skal handle om en del af en profession, der er under pres, nemlig hospitalsansatte socialrådgivere, i en dansk institutionel sammenhæng. For denne gruppe af professionelle gælder det særlige, at den har som sit arbejdsområde at mediere/koordinere mellem forskellige institutioner og administrative systemer samtidig med, at der er betydelig fokus på sammenhæng i rehabilitering ved overgange mellem institutioner og sektorer. I de senere år er antallet af hospitalsansatte socialrådgivere faldet og deres arbejdsområde og funktion indskrænket. Spørgsmålet der behandles i denne artikel er, hvilke strategier sygehussocialrådgiverne tager i anvendelse i denne situation, og hvordan de udfylder deres handlerum. Det empiriske grundlag udgøres af dokumentanalyser og fokusgruppeinterviews, belyst gennem organisationsanalyser og sociologisk teori. Vanskeligheder med koordinering og sammenhæng imellem sektorer og niveauer i velfærdsstatens netværk af institutioner er en kendt problemstilling, (se f.eks. Schrøder og Bangshaab 2012: 309; Danske Regioner 2012). At patienter ’falder mellem to stole’ og derfor ikke modtager den hjælp eller indsats, de har brug for eller er berettigede til, er naturligvis et problem for patienterne selv, men for de professionelle – her sygehussocialrådgiverne - giver det også anledning til udfordringer. Med gennemførelsen af kommunalreformen i slutningen af 00’erne ændredes ansvarsplaceringen af mange opgaver. Disse ændringer har imidlertid ikke minimeret problemerne med at koordinere indsatsen for borgere på tværs af sektorer (Astrid Kragh 2013; Danske Regioner 2012). Ansvarsfordeling, organisatorisk omstrukturering og problemer med at få ressourcerne til at slå til, synes at modvirke idealforestillingen om et helhedsorienteret blik på patienten eller klienten. På hospitalerne har sygehussocialrådgiverne traditionelt været den profession, som har haft til opgave at sikre en sammenhæng mellem patienternes medicinske behandling og deres sociale situation, bl.a. i forbindelse med udskrivelse. Sygehussocialrådgivernes betydning for patienternes rehabilitering er da også anerkendt (Dansk Socialrådgiverforening og Danske Regioner 2012), men betingelserne for at løse opgaven er forandrede.

KW - socialrådgivere

KW - strategier

KW - organisation

KW - faglige idealer

KW - profession

KW - caswell

KW - friedson

KW - bourdieu

KW - lipsky

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 61

EP - 78

JO - Praktiske Grunde: Nordisk tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab

JF - Praktiske Grunde: Nordisk tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab

SN - 1902-2271

IS - 1-2

M1 - 5

ER -