Entreprenenant ledelsestalent: en empirisk undersøgelse af nøglefaktorer

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskningpeer review

375 Downloads (Pure)

An academic curiosity to investigate talent and enlighten talent development on entrepreneurial leaders caused an empirical survey in 2012 on 55 entrepreneurs and their innate talent as well as their learned talent. The talent and especially the talent development appeared to be tightly connected to the individual entrepreneur’s professional possibilities to achieve success in the entrepreneurial field.
In addition, the survey outlines that the talent development on entrepreneurial leadership progress over time from surrounding problem solving connected to the entrepreneur’s individual enterprise niche towards a more general and overall attitude in which the entrepreneurs demonstrate increased leadership skills. Furthermore, the role models and the life events of the entrepreneurs turned out to be devastating important to understand how the entrepreneurial leader performs. By analyzing the research results, the key factors to successful talent developing were outlined: First key factor is the time used with passion in active and natural environment on the topic. Second, the talent has to be spotted in a very early age in matter to develop to its full potential. And third, there is need of distinction between the psychological variable and the invariable personality elements to understand, interpret and assist with talent development.
Publikationsdato2013
Antal sider24
StatusUdgivet - 2013
BegivenhedDet Danske Ledelsesakademi 2013: Hvordan ledelse gør en forskel - Syddansk Universitet, Odense, Danmark
Varighed: 2 dec. 20133 dec. 2013

Konference

KonferenceDet Danske Ledelsesakademi 2013
LokationSyddansk Universitet
Land/OmrådeDanmark
ByOdense
Periode02/12/201303/12/2013

Bibliografisk note

Hvordan bliver man en god leder?
Ledelsestalent anses ikke for at være baseret på uddannelsesbaserede egenskaber. Derimod er det primært indre lederevner, der er trænet og forbedret via praktisk erfaring. Det er dette område, artiklen her undersøger. Det konkluders, at
- udviklingen af et basalt talent må tage udgangspunkt i dybt funderede interesser og dermed motiver
- talent enten kan være nedarvet eller erhvervet i individets tidlige prægningsperiode.
- talent i vid udstrækning forandrer sig over tid under indflydelse af de aktiviteter, som det enkelte individ gennemfører.

Udgivet: 2013

Emneord