”Er jeg akademiker nok?”: studenterkampe om legitim uddannelseskultur

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Siden anden verdenskrig er antallet af studerende på videregående uddannelser øget dramatisk. Som noget nyt har også professionsbachelorer adgang til visse af universiteternes kandidatuddannelser. Dette gælder således for kandidatuddannelsen i Læring og Forandringsprocesser på Aalborg Universitet, hvor denne artikels empiri er genereret fra. Artiklen fremlægger resultaterne af en undersøgelse af, hvordan studerende med forskellige uddannelsesbaggrunde må kæmpe om at definere sig selv og medstuderende som akademikere. Artiklens hovedbegreber er taget fra Pierre Bourdieus praktikteori (Bourdieu, 1996; 1997). Det empiriske materiale består af interviews med otte studerende fra samme årgang på kandidatuddannelsen i Læring og Forandringsprocesser.
Materialet er bearbejdet ud fra et Bourdieuinspireret, relationelt blik og er kondenseret ned til fremtrædende træk ved forskelligartede strategier.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift
Vol/bind10
Udgave nummer18
Sider (fra-til)7-24
Antal sider18
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 2015

Citer dette

@article{e85d1573ae3d4f3c9a3eaf598e0cafc4,
title = "”Er jeg akademiker nok?”: studenterkampe om legitim uddannelseskultur",
abstract = "Siden anden verdenskrig er antallet af studerende p{\aa} videreg{\aa}ende uddannelser {\o}get dramatisk. Som noget nyt har ogs{\aa} professionsbachelorer adgang til visse af universiteternes kandidatuddannelser. Dette g{\ae}lder s{\aa}ledes for kandidatuddannelsen i L{\ae}ring og Forandringsprocesser p{\aa} Aalborg Universitet, hvor denne artikels empiri er genereret fra. Artiklen freml{\ae}gger resultaterne af en unders{\o}gelse af, hvordan studerende med forskellige uddannelsesbaggrunde m{\aa} k{\ae}mpe om at definere sig selv og medstuderende som akademikere. Artiklens hovedbegreber er taget fra Pierre Bourdieus praktikteori (Bourdieu, 1996; 1997). Det empiriske materiale best{\aa}r af interviews med otte studerende fra samme {\aa}rgang p{\aa} kandidatuddannelsen i L{\ae}ring og Forandringsprocesser. Materialet er bearbejdet ud fra et Bourdieuinspireret, relationelt blik og er kondenseret ned til fremtr{\ae}dende tr{\ae}k ved forskelligartede strategier.",
author = "Karin H{\o}jbjerg and Marie Martinussen",
year = "2015",
language = "Dansk",
volume = "10",
pages = "7--24",
journal = "Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "18",

}

”Er jeg akademiker nok?” : studenterkampe om legitim uddannelseskultur. / Højbjerg, Karin; Martinussen, Marie .

I: Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, Bind 10, Nr. 18, 2015, s. 7-24.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - ”Er jeg akademiker nok?”

T2 - studenterkampe om legitim uddannelseskultur

AU - Højbjerg, Karin

AU - Martinussen, Marie

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Siden anden verdenskrig er antallet af studerende på videregående uddannelser øget dramatisk. Som noget nyt har også professionsbachelorer adgang til visse af universiteternes kandidatuddannelser. Dette gælder således for kandidatuddannelsen i Læring og Forandringsprocesser på Aalborg Universitet, hvor denne artikels empiri er genereret fra. Artiklen fremlægger resultaterne af en undersøgelse af, hvordan studerende med forskellige uddannelsesbaggrunde må kæmpe om at definere sig selv og medstuderende som akademikere. Artiklens hovedbegreber er taget fra Pierre Bourdieus praktikteori (Bourdieu, 1996; 1997). Det empiriske materiale består af interviews med otte studerende fra samme årgang på kandidatuddannelsen i Læring og Forandringsprocesser. Materialet er bearbejdet ud fra et Bourdieuinspireret, relationelt blik og er kondenseret ned til fremtrædende træk ved forskelligartede strategier.

AB - Siden anden verdenskrig er antallet af studerende på videregående uddannelser øget dramatisk. Som noget nyt har også professionsbachelorer adgang til visse af universiteternes kandidatuddannelser. Dette gælder således for kandidatuddannelsen i Læring og Forandringsprocesser på Aalborg Universitet, hvor denne artikels empiri er genereret fra. Artiklen fremlægger resultaterne af en undersøgelse af, hvordan studerende med forskellige uddannelsesbaggrunde må kæmpe om at definere sig selv og medstuderende som akademikere. Artiklens hovedbegreber er taget fra Pierre Bourdieus praktikteori (Bourdieu, 1996; 1997). Det empiriske materiale består af interviews med otte studerende fra samme årgang på kandidatuddannelsen i Læring og Forandringsprocesser. Materialet er bearbejdet ud fra et Bourdieuinspireret, relationelt blik og er kondenseret ned til fremtrædende træk ved forskelligartede strategier.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 10

SP - 7

EP - 24

JO - Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 18

ER -