Er oplevelsesøkonomi gammel vin på nye flasker?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Selv om mange af de toneangivende teorier om oplevelsesøkonomi er gammel vin på nye flasker, så har den oplevelsesøkonomiske dagsorden alligevel stor relevans, fordi den sætter fokus på forbrugerens aktive bidrag i skabelsen af oplevelser og på oplevelsernes umiskendelige rolle i hverdagslivet. Artiklen rummer en kritik af de kommunikationsteoretiske antagelser og forbrugermæssige metaforer i nogle af de fremtrædende oplevelsesøkonomiske fremstillinger. På baggrund af moderne emotions- og kognitionspsykologi skitseres en kommunikationsteoretisk ramme, der bedre indfanger samspillet mellem oplevelsestilbuddet og den aktive forbruger.

OriginalsprogDansk
TitelOplevelsesøkonomi : vinkler på forbrug
RedaktørerChristian Jantzen, Tove Arendt Rasmussen
Antal sider27
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2007
Sider21-47
ISBN (Trykt)8773077828
ISBN (Elektronisk)9788773077825
StatusUdgivet - 2007
NavnExCITe
Nummer2

Emneord

  • oplevelse
  • oplevelsesøkonomi

Citationsformater