Er selvtillid nok? Betydningen af tillid i fastholdelsen af unge i uddannelse

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Overalt i uddannelsessystemet er der i dag fokus på at få flere unge til at gennemføre stadig mere uddannelse. 95 %- målsætningen er dagsordensættende ikke alene for dansk uddannelsespolitik fra grundskole og videre, men også for beskæftigelsesindsatsen for unge op til 30 år. Indsatserne og tiltagene er mangfoldige på såvel politisk niveau som i praksis på uddannelsesinstitutionerne. I forbindelse med et konkret forskningsprojekt omhandlende unges forandrings- og læreprocesser i Skive, er vi stødt på en tendens til både eksplicit og implicit at inddrage ’personlig udvikling’ i indsatser, der har med unge og fastholdelse i uddannelse at gøre . I artiklen her argumenterer vi for, at et sådan individuelt fokus bedst giver mening i samspil med et bredere fokus på den uddannelse, som de unge er en del af. Med udgangspunkt i en undersøgelse af begreberne selvtillid og tillid teoretisk såvel som empirisk, argumenterer vi for, at man arbejder mere strategisk med at koble et fokus på de unges ’selvtillid’ til et bredere fokus på ’uddannelsestillid’.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftTidsskrift for Arbejdsliv
    Vol/bind15
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)24-40
    Antal sider16
    ISSN1399-1442
    StatusUdgivet - 1 sep. 2013

    Citationsformater