Erhvervsfaglig læring i et elevperspektiv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Hvad angår erhvervsuddannelserne (eud) er situationen i dag den, at den politiske og samfundsmæssige interesse aldrig har været større og reformerne og forandringerne af eud har aldrig været hyppigere. Forskning i eud er ligeledes taget kraftigt til de seneste 10-15 år (Juul 2005) og i denne periode har vi set lanceringen af en række initiativer rettet mod nedbringelse af det relativ høje frafald. Det er dog til dato ikke lykkedes at knække frafaldskurven på eud (Koudahl 2010). Med afsæt i mit igangværende ph.d.-projekt om undervisningen og læringen på tømreruddannelsen argumenteres der i denne artikel for, i stedet for at fokusere på frafald, at rette blikket mod selve pædagogikken og didaktikken på eud, som et område med udviklingspotentiale. I artiklen stilles der således skarpt på den erhvervsfaglige undervisning med fokus på, hvordan opgaver og aktiviteter bliver formidlet og forklaret og hvordan forskellige elever forholder sig til dette. Det centrale moment for analyserne er elevernes læreprocesser samt en forståelse af læreren, som den centrale formidler mellem læreplaner og undervisningens aktiviteter.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind1
Sider (fra-til)41-49
Antal sider9
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2012
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • erhvervsuddannelse
  • didaktik
  • elevperspektiv
  • uddannelsesfremmed
  • pædagogik

Citer dette

@article{bbc307a8eee74ec190acd06b1aa17c24,
title = "Erhvervsfaglig l{\ae}ring i et elevperspektiv",
abstract = "Hvad ang{\aa}r erhvervsuddannelserne (eud) er situationen i dag den, at den politiske og samfundsm{\ae}ssige interesse aldrig har v{\ae}ret st{\o}rre og reformerne og forandringerne af eud har aldrig v{\ae}ret hyppigere. Forskning i eud er ligeledes taget kraftigt til de seneste 10-15 {\aa}r (Juul 2005) og i denne periode har vi set lanceringen af en r{\ae}kke initiativer rettet mod nedbringelse af det relativ h{\o}je frafald. Det er dog til dato ikke lykkedes at kn{\ae}kke frafaldskurven p{\aa} eud (Koudahl 2010). Med afs{\ae}t i mit igangv{\ae}rende ph.d.-projekt om undervisningen og l{\ae}ringen p{\aa} t{\o}mreruddannelsen argumenteres der i denne artikel for, i stedet for at fokusere p{\aa} frafald, at rette blikket mod selve p{\ae}dagogikken og didaktikken p{\aa} eud, som et omr{\aa}de med udviklingspotentiale. I artiklen stilles der s{\aa}ledes skarpt p{\aa} den erhvervsfaglige undervisning med fokus p{\aa}, hvordan opgaver og aktiviteter bliver formidlet og forklaret og hvordan forskellige elever forholder sig til dette. Det centrale moment for analyserne er elevernes l{\ae}reprocesser samt en forst{\aa}else af l{\ae}reren, som den centrale formidler mellem l{\ae}replaner og undervisningens aktiviteter.",
keywords = "erhvervsuddannelse, didaktik, elevperspektiv, uddannelsesfremmed, p{\ae}dagogik",
author = "Louw, {Arnt Vestergaard}",
year = "2012",
language = "Dansk",
volume = "1",
pages = "41--49",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",

}

Erhvervsfaglig læring i et elevperspektiv. / Louw, Arnt Vestergaard.

I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 1, 1, 2012, s. 41-49.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Erhvervsfaglig læring i et elevperspektiv

AU - Louw, Arnt Vestergaard

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Hvad angår erhvervsuddannelserne (eud) er situationen i dag den, at den politiske og samfundsmæssige interesse aldrig har været større og reformerne og forandringerne af eud har aldrig været hyppigere. Forskning i eud er ligeledes taget kraftigt til de seneste 10-15 år (Juul 2005) og i denne periode har vi set lanceringen af en række initiativer rettet mod nedbringelse af det relativ høje frafald. Det er dog til dato ikke lykkedes at knække frafaldskurven på eud (Koudahl 2010). Med afsæt i mit igangværende ph.d.-projekt om undervisningen og læringen på tømreruddannelsen argumenteres der i denne artikel for, i stedet for at fokusere på frafald, at rette blikket mod selve pædagogikken og didaktikken på eud, som et område med udviklingspotentiale. I artiklen stilles der således skarpt på den erhvervsfaglige undervisning med fokus på, hvordan opgaver og aktiviteter bliver formidlet og forklaret og hvordan forskellige elever forholder sig til dette. Det centrale moment for analyserne er elevernes læreprocesser samt en forståelse af læreren, som den centrale formidler mellem læreplaner og undervisningens aktiviteter.

AB - Hvad angår erhvervsuddannelserne (eud) er situationen i dag den, at den politiske og samfundsmæssige interesse aldrig har været større og reformerne og forandringerne af eud har aldrig været hyppigere. Forskning i eud er ligeledes taget kraftigt til de seneste 10-15 år (Juul 2005) og i denne periode har vi set lanceringen af en række initiativer rettet mod nedbringelse af det relativ høje frafald. Det er dog til dato ikke lykkedes at knække frafaldskurven på eud (Koudahl 2010). Med afsæt i mit igangværende ph.d.-projekt om undervisningen og læringen på tømreruddannelsen argumenteres der i denne artikel for, i stedet for at fokusere på frafald, at rette blikket mod selve pædagogikken og didaktikken på eud, som et område med udviklingspotentiale. I artiklen stilles der således skarpt på den erhvervsfaglige undervisning med fokus på, hvordan opgaver og aktiviteter bliver formidlet og forklaret og hvordan forskellige elever forholder sig til dette. Det centrale moment for analyserne er elevernes læreprocesser samt en forståelse af læreren, som den centrale formidler mellem læreplaner og undervisningens aktiviteter.

KW - erhvervsuddannelse

KW - didaktik

KW - elevperspektiv

KW - uddannelsesfremmed

KW - pædagogik

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 1

SP - 41

EP - 49

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

M1 - 1

ER -