Abstract
GPS data opsamles i mange sammenhænge f.eks. for at finde køretider i vejnettet. I denne artikel vises, hvorledes eksisterende GPS data kan bruges til at estimere brændstofforbruget for en tur. En metode til at estimere brændstofforbruget for en enkelt tur generaliseres til at kunne estimere brændstofforbruget for alle ture i vejnettet. Tre typiske ture med både by- og landkørsel bruges til at afprøve den generaliserede metode. Hovedkonklusionerne er for det første at optimering for brændstofforbrug giver andre ruter end, hvis der optimeres for hurtigste eller kortest rute. For det andet, at der er betydelige forskelle i det estimerede brændstofforbrug for forskellige ruter mellem de samme to punkter. For det tredje, at det estimerede brændstofforbrug ikke er en perfekt indikator, men det bedste der kan opnås uden, at der skal installeres nyt specialiseret udstyr i køretøjer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning |
Antal sider | 17 |
ISSN | 1903-1092 |
Status | Udgivet - 2012 |
Begivenhed | Trafikdage 2021 - Aalborg Universitet, Aalborg, Danmark Varighed: 23 aug. 2021 → 24 aug. 2021 |
Konference
Konference | Trafikdage 2021 |
---|---|
Lokation | Aalborg Universitet |
Land/Område | Danmark |
By | Aalborg |
Periode | 23/08/2021 → 24/08/2021 |