Estimering af bilers brændstofforbrug ved brug af eksisterende GPS data

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

Resumé

GPS data opsamles i mange sammenhænge f.eks. for at finde køretider i vejnettet. I denne artikel vises, hvorledes eksisterende GPS data kan bruges til at estimere brændstofforbruget for en tur. En metode til at estimere brændstofforbruget for en enkelt tur generaliseres til at kunne estimere brændstofforbruget for alle ture i vejnettet. Tre typiske ture med både by- og landkørsel bruges til at afprøve den generaliserede metode. Hovedkonklusionerne er for det første at optimering for brændstofforbrug giver andre ruter end, hvis der optimeres for hurtigste eller kortest rute. For det andet, at der er betydelige forskelle i det estimerede brændstofforbrug for forskellige ruter mellem de samme to punkter. For det tredje, at det estimerede brændstofforbrug ikke er en perfekt indikator, men det bedste der kan opnås uden, at der skal installeres nyt specialiseret udstyr i køretøjer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSelected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University
Antal sider17
ISSN1903-1092
StatusUdgivet - 2012
BegivenhedTrafikdage på Aalborg Universitet - , Danmark
Varighed: 23 aug. 2010 → …

Konference

KonferenceTrafikdage på Aalborg Universitet
LandDanmark
Periode23/08/2010 → …

Bibliografisk note

Opdateret og udvidet version af artiklen "Estimeting af brændstofforbrug vha. GPS data" fra 2010.

Citer dette

@inproceedings{cc4275e0e475459c8106bc5fa776ec60,
title = "Estimering af bilers br{\ae}ndstofforbrug ved brug af eksisterende GPS data",
abstract = "GPS data opsamles i mange sammenh{\ae}nge f.eks. for at finde k{\o}retider i vejnettet. I denne artikel vises, hvorledes eksisterende GPS data kan bruges til at estimere br{\ae}ndstofforbruget for en tur. En metode til at estimere br{\ae}ndstofforbruget for en enkelt tur generaliseres til at kunne estimere br{\ae}ndstofforbruget for alle ture i vejnettet. Tre typiske ture med b{\aa}de by- og landk{\o}rsel bruges til at afpr{\o}ve den generaliserede metode. Hovedkonklusionerne er for det f{\o}rste at optimering for br{\ae}ndstofforbrug giver andre ruter end, hvis der optimeres for hurtigste eller kortest rute. For det andet, at der er betydelige forskelle i det estimerede br{\ae}ndstofforbrug for forskellige ruter mellem de samme to punkter. For det tredje, at det estimerede br{\ae}ndstofforbrug ikke er en perfekt indikator, men det bedste der kan opn{\aa}s uden, at der skal installeres nyt specialiseret udstyr i k{\o}ret{\o}jer.",
author = "Ove Andersen and Harry Lahrmann and Kristian Torp",
note = "Opdateret og udvidet version af artiklen {"}Estimeting af br{\ae}ndstofforbrug vha. GPS data{"} fra 2010.",
year = "2012",
language = "Dansk",
journal = "Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University",
issn = "1903-1092",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",

}

TY - GEN

T1 - Estimering af bilers brændstofforbrug ved brug af eksisterende GPS data

AU - Andersen, Ove

AU - Lahrmann, Harry

AU - Torp, Kristian

N1 - Opdateret og udvidet version af artiklen "Estimeting af brændstofforbrug vha. GPS data" fra 2010.

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - GPS data opsamles i mange sammenhænge f.eks. for at finde køretider i vejnettet. I denne artikel vises, hvorledes eksisterende GPS data kan bruges til at estimere brændstofforbruget for en tur. En metode til at estimere brændstofforbruget for en enkelt tur generaliseres til at kunne estimere brændstofforbruget for alle ture i vejnettet. Tre typiske ture med både by- og landkørsel bruges til at afprøve den generaliserede metode. Hovedkonklusionerne er for det første at optimering for brændstofforbrug giver andre ruter end, hvis der optimeres for hurtigste eller kortest rute. For det andet, at der er betydelige forskelle i det estimerede brændstofforbrug for forskellige ruter mellem de samme to punkter. For det tredje, at det estimerede brændstofforbrug ikke er en perfekt indikator, men det bedste der kan opnås uden, at der skal installeres nyt specialiseret udstyr i køretøjer.

AB - GPS data opsamles i mange sammenhænge f.eks. for at finde køretider i vejnettet. I denne artikel vises, hvorledes eksisterende GPS data kan bruges til at estimere brændstofforbruget for en tur. En metode til at estimere brændstofforbruget for en enkelt tur generaliseres til at kunne estimere brændstofforbruget for alle ture i vejnettet. Tre typiske ture med både by- og landkørsel bruges til at afprøve den generaliserede metode. Hovedkonklusionerne er for det første at optimering for brændstofforbrug giver andre ruter end, hvis der optimeres for hurtigste eller kortest rute. For det andet, at der er betydelige forskelle i det estimerede brændstofforbrug for forskellige ruter mellem de samme to punkter. For det tredje, at det estimerede brændstofforbrug ikke er en perfekt indikator, men det bedste der kan opnås uden, at der skal installeres nyt specialiseret udstyr i køretøjer.

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

JO - Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University

JF - Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University

SN - 1903-1092

ER -