Et follow-up studie af et forskningsprograms betydning for kliniske sygeplejerskers forskningskompetencer på et dansk universitetshospital

Kathrine Hoffmann Kusk, Erik Elgaard Sørensen, Britt Laugesen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

Baggrund: Evidensbaseret praksis er væsentlig med henblik på at udøve sygepleje af høj kvalitet og sikre, at den enkelte patients behov imødekommes. Evidensbaseret praksis kræver bl.a. udvikling af sygeplejerskers forskningsmæssige kompetencer. Studier peger på, at sygeplejerskers forskningsmæssige kompetencer kan forbedres gennem en struktureret indsats. Formålet var at undersøge, om et kombineret projekt-, vejlednings- og undervisningsforløb har betydning for sygeplejerskers vurdering af egne forskningsmæssige kompetencer. Metode: En spørgeskemaundersøgelse som blev sendt til de deltagende sygeplejersker med målinger før og efter et kombineret projekt-, vejlednings- og undervisningsforløb. Kursusforløbet for kliniske sygeplejersker indeholdt en workshop efterfulgt af otte læringsmoduler indeholdende 11 undervisningsdage fordelt over to år. Resultater: Sygeplejerskerne har udviklet deres forskningskompetencer. Ved kursusforløbets start svarede 58,6%, at de kun havde begrænsede eller ingen forskningsmæssige færdigheder, hvorimod dette gjorde sig gældende for 4,8% på kursusforløbet sidste dag. Specielt synes der at være sket forbedringer relateret til forståelse og varetagelse af såvel kvantitative som kvalitative forskningsdesigns samt formulering og udvikling af forskningsspørgsmål og forskningsdesign. Konklusion: Sygeplejerskerne har forbedret deres forskningskompetencer markant. Projekt-, vejlednings- og undervisningsforløbet har potentiale til at styrke linket mellem forskning og klinisk praksis. Kursusforløbet vil med fordel kunne udbredes til andre hospitaler og institutioner, der har et ønske om eller interesse i at øge forskningsaktiviteter og forskningskompetencer blandt kliniske sygeplejersker, opbygge forskningskapacitet og styrke evidensbaseret praksis i klinisk sygepleje.
Bidragets oversatte titelA follow-up study of a education program’s importance for clinical nurses’ research competencies in a Danish university hospital
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordisk Sygeplejeforskning
Vol/bind10
Udgave nummer4
Sider (fra-til)253-265
Antal sider13
ISSN1892-2678
DOI
StatusUdgivet - 1 dec. 2020

Emneord

  • follow-up
  • forskningskapacitet
  • forskningskompetencer
  • kliniske sygeplejersker
  • kursusforløb
  • spørgeskemaundersøgelse

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Et follow-up studie af et forskningsprograms betydning for kliniske sygeplejerskers forskningskompetencer på et dansk universitetshospital'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater