Et skridt ad gangen. Udsatte unge på vej mod uddannelse og arbejde: Erfaringer fra Liv og Læring: Et uddannelsesforberedende tilbud i Guldborgssund

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

17 Downloads (Pure)

Resumé

De senere år har budt på et øget politisk fokus og nye forsøg med, hvordan man kan arbejde for at øge udsatte unges beskæftigelses-, uddannelses- og jobchancer. Det er blandt andet sket gennem arbejdet i Ekspertgruppen for bedre veje til en ungdomsuddannelse ligesom Undervisningsministeriet for nylig - og med afsæt heri - har lanceret en omfattende reform af det uddannelsesforberedende område. Der introduceres således et nyt og samlende uddannelsestilbud til unge uden uddannelse - den forberedende grunduddannelse (FGU).

Uddannelsesprojektet ’Liv og Læring’ blev igangsat forud for introduktionen af FGU, men retter sig mod samme gruppe unge, ligesom ambitionen langt hen ad vejen er den samme - nemlig at udvikle arbejdet med at støtte udsatte unges vej i uddannelse. Center for Ungdomsforskning har fulgt projektet gennem følgeforskning, og har indsamlet erfaringer fra de involverede med henblik på at dokumentere projektets muligheder og deltagernes udbytte.

Målgruppen for Liv og Læring har det til fælles, at deres tidligere erfaringer med uddannelsessystemet har været overvejende negative. Udgangspunktet er, at de unge på den ene side har en række personlige, sociale og faglige udfordringer, og på den anden side selv efterspørger udviklingen af basale faglige kompetencer. Omfanget af udfordringer både for de enkelte og i gruppens sammensætning bidrager til, at det kræver en særlig indsats for, at de unge faktisk opnår det faglige løft, de ønsker.

På baggrund af forskningsrapporten peges helt overordnet pege på 3 ting som centrale for at uddannelsesprojektet bidrager til at bringe kursisterne tættere på ordinær uddannelse:

1) Fleksibilitet og rummelighed i tilrettelæggelsen af undervisningen, så kursisterne kan lære i eget tempo og med afsæt i deres individuelle formåen.

2) Forudsætningen for dette er et relationelt trygt læringsrum med fokus på faglig progression.

3) Dette kræver endvidere et fintmasket net af professionelle, der arbejder sammen på mange niveauer.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagCenter for Ungdomsforskning
Antal sider84
ISBN (Trykt)978-87-93058-53-8
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • uddannelse
  • uddannelsesforberedende tilbud
  • unges motivation
  • motivation
  • udsatte unge
  • unge

Citer dette

@book{2f4a59962e8b49d4a5604151f2fb6fff,
title = "Et skridt ad gangen. Udsatte unge p{\aa} vej mod uddannelse og arbejde: Erfaringer fra Liv og L{\ae}ring: Et uddannelsesforberedende tilbud i Guldborgssund",
abstract = "De senere {\aa}r har budt p{\aa} et {\o}get politisk fokus og nye fors{\o}g med, hvordan man kan arbejde for at {\o}ge udsatte unges besk{\ae}ftigelses-, uddannelses- og jobchancer. Det er blandt andet sket gennem arbejdet i Ekspertgruppen for bedre veje til en ungdomsuddannelse ligesom Undervisningsministeriet for nylig - og med afs{\ae}t heri - har lanceret en omfattende reform af det uddannelsesforberedende omr{\aa}de. Der introduceres s{\aa}ledes et nyt og samlende uddannelsestilbud til unge uden uddannelse - den forberedende grunduddannelse (FGU).Uddannelsesprojektet ’Liv og L{\ae}ring’ blev igangsat forud for introduktionen af FGU, men retter sig mod samme gruppe unge, ligesom ambitionen langt hen ad vejen er den samme - nemlig at udvikle arbejdet med at st{\o}tte udsatte unges vej i uddannelse. Center for Ungdomsforskning har fulgt projektet gennem f{\o}lgeforskning, og har indsamlet erfaringer fra de involverede med henblik p{\aa} at dokumentere projektets muligheder og deltagernes udbytte.M{\aa}lgruppen for Liv og L{\ae}ring har det til f{\ae}lles, at deres tidligere erfaringer med uddannelsessystemet har v{\ae}ret overvejende negative. Udgangspunktet er, at de unge p{\aa} den ene side har en r{\ae}kke personlige, sociale og faglige udfordringer, og p{\aa} den anden side selv eftersp{\o}rger udviklingen af basale faglige kompetencer. Omfanget af udfordringer b{\aa}de for de enkelte og i gruppens sammens{\ae}tning bidrager til, at det kr{\ae}ver en s{\ae}rlig indsats for, at de unge faktisk opn{\aa}r det faglige l{\o}ft, de {\o}nsker.P{\aa} baggrund af forskningsrapporten peges helt overordnet pege p{\aa} 3 ting som centrale for at uddannelsesprojektet bidrager til at bringe kursisterne t{\ae}ttere p{\aa} ordin{\ae}r uddannelse:1) Fleksibilitet og rummelighed i tilrettel{\ae}ggelsen af undervisningen, s{\aa} kursisterne kan l{\ae}re i eget tempo og med afs{\ae}t i deres individuelle form{\aa}en.2) Foruds{\ae}tningen for dette er et relationelt trygt l{\ae}ringsrum med fokus p{\aa} faglig progression.3) Dette kr{\ae}ver endvidere et fintmasket net af professionelle, der arbejder sammen p{\aa} mange niveauer.",
keywords = "uddannelse, uddannelsesforberedende tilbud, unges motivation, motivation, udsatte unge, unge",
author = "Mette Pless and Anne G{\"o}rlich",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-93058-53-8",
publisher = "Center for Ungdomsforskning",

}

Et skridt ad gangen. Udsatte unge på vej mod uddannelse og arbejde : Erfaringer fra Liv og Læring: Et uddannelsesforberedende tilbud i Guldborgssund. / Pless, Mette; Görlich, Anne.

København : Center for Ungdomsforskning, 2018. 84 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Et skridt ad gangen. Udsatte unge på vej mod uddannelse og arbejde

T2 - Erfaringer fra Liv og Læring: Et uddannelsesforberedende tilbud i Guldborgssund

AU - Pless, Mette

AU - Görlich, Anne

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - De senere år har budt på et øget politisk fokus og nye forsøg med, hvordan man kan arbejde for at øge udsatte unges beskæftigelses-, uddannelses- og jobchancer. Det er blandt andet sket gennem arbejdet i Ekspertgruppen for bedre veje til en ungdomsuddannelse ligesom Undervisningsministeriet for nylig - og med afsæt heri - har lanceret en omfattende reform af det uddannelsesforberedende område. Der introduceres således et nyt og samlende uddannelsestilbud til unge uden uddannelse - den forberedende grunduddannelse (FGU).Uddannelsesprojektet ’Liv og Læring’ blev igangsat forud for introduktionen af FGU, men retter sig mod samme gruppe unge, ligesom ambitionen langt hen ad vejen er den samme - nemlig at udvikle arbejdet med at støtte udsatte unges vej i uddannelse. Center for Ungdomsforskning har fulgt projektet gennem følgeforskning, og har indsamlet erfaringer fra de involverede med henblik på at dokumentere projektets muligheder og deltagernes udbytte.Målgruppen for Liv og Læring har det til fælles, at deres tidligere erfaringer med uddannelsessystemet har været overvejende negative. Udgangspunktet er, at de unge på den ene side har en række personlige, sociale og faglige udfordringer, og på den anden side selv efterspørger udviklingen af basale faglige kompetencer. Omfanget af udfordringer både for de enkelte og i gruppens sammensætning bidrager til, at det kræver en særlig indsats for, at de unge faktisk opnår det faglige løft, de ønsker.På baggrund af forskningsrapporten peges helt overordnet pege på 3 ting som centrale for at uddannelsesprojektet bidrager til at bringe kursisterne tættere på ordinær uddannelse:1) Fleksibilitet og rummelighed i tilrettelæggelsen af undervisningen, så kursisterne kan lære i eget tempo og med afsæt i deres individuelle formåen.2) Forudsætningen for dette er et relationelt trygt læringsrum med fokus på faglig progression.3) Dette kræver endvidere et fintmasket net af professionelle, der arbejder sammen på mange niveauer.

AB - De senere år har budt på et øget politisk fokus og nye forsøg med, hvordan man kan arbejde for at øge udsatte unges beskæftigelses-, uddannelses- og jobchancer. Det er blandt andet sket gennem arbejdet i Ekspertgruppen for bedre veje til en ungdomsuddannelse ligesom Undervisningsministeriet for nylig - og med afsæt heri - har lanceret en omfattende reform af det uddannelsesforberedende område. Der introduceres således et nyt og samlende uddannelsestilbud til unge uden uddannelse - den forberedende grunduddannelse (FGU).Uddannelsesprojektet ’Liv og Læring’ blev igangsat forud for introduktionen af FGU, men retter sig mod samme gruppe unge, ligesom ambitionen langt hen ad vejen er den samme - nemlig at udvikle arbejdet med at støtte udsatte unges vej i uddannelse. Center for Ungdomsforskning har fulgt projektet gennem følgeforskning, og har indsamlet erfaringer fra de involverede med henblik på at dokumentere projektets muligheder og deltagernes udbytte.Målgruppen for Liv og Læring har det til fælles, at deres tidligere erfaringer med uddannelsessystemet har været overvejende negative. Udgangspunktet er, at de unge på den ene side har en række personlige, sociale og faglige udfordringer, og på den anden side selv efterspørger udviklingen af basale faglige kompetencer. Omfanget af udfordringer både for de enkelte og i gruppens sammensætning bidrager til, at det kræver en særlig indsats for, at de unge faktisk opnår det faglige løft, de ønsker.På baggrund af forskningsrapporten peges helt overordnet pege på 3 ting som centrale for at uddannelsesprojektet bidrager til at bringe kursisterne tættere på ordinær uddannelse:1) Fleksibilitet og rummelighed i tilrettelæggelsen af undervisningen, så kursisterne kan lære i eget tempo og med afsæt i deres individuelle formåen.2) Forudsætningen for dette er et relationelt trygt læringsrum med fokus på faglig progression.3) Dette kræver endvidere et fintmasket net af professionelle, der arbejder sammen på mange niveauer.

KW - uddannelse

KW - uddannelsesforberedende tilbud

KW - unges motivation

KW - motivation

KW - udsatte unge

KW - unge

UR - https://www.cefu.dk/emner/videnskabelige-publikationer/videnskabelige-publikationer/et-skridt-ad-gangen-udsatte-unge-paa-vej-mod-uddannelse-og-arbejde.aspx

M3 - Rapport

SN - 978-87-93058-53-8

BT - Et skridt ad gangen. Udsatte unge på vej mod uddannelse og arbejde

PB - Center for Ungdomsforskning

CY - København

ER -