Abstract
Artiklen reflekterer over spørgsmålene: Hvordan kan pædagoger i det daglige arbejde i et stadig mere etnisk, religiøst og sprogligt differentieret samfund bidrage til udviklingen af et menneskesyn, hvor diversitet værdsættes, og hvor menneskerettigheder og social inklusion betragtes som efterstræbelsesværdige værdier? Hvordan kan pædagoger håndtere etiske dilemmaer, hvor både deres egne og andre borgeres identifikationer i forhold til faktorer som klasse, køn, alder, religion og etnicitet vil have indflydelse på relationer og samvær, og på såvel almene mellemmenneskelige som pædagogiske handlemuligheder?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Etiske dilemmaer i pædagogisk arbejde |
Redaktører | Ruth Mach-Zagal, Kirsten Nøhr |
Antal sider | 23 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2007 |
Sider | 109-132 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-5006-9, 87-412-5006-0 |
Status | Udgivet - 2007 |
Emneord
- etik
- anerkendelse
- ligestilling
- ligebehandling
- pædagogiske handlemuligheder