Eva Illouz: Kølig kærlighed, kommercialisering og kapitalismekritik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I kapitlet gennemgås Eva Illouz følelsessociologi er definret ud fra fire temaer, der alle på forskellige vis omhandler skæringsfladerne mellem følelser, klutur og kommunikation:
1. Følelsesmæssig kapitalisme og følelsessociologiske stratifikationsanalyser
2. Den terapeutiske etos og den kliniske pstkologis formning af den moderne identitet
3. Den romantiske kærligheds transformation
4. En feministisk inspireret samfundskritik
Kapitlet afsluttes med en indkredsning af Illouz' forening af kølig kærlighed, kommercialisering og kapitalismekritik.
OriginalsprogDansk
TitelFølelsernes sociologi
RedaktørerInger Glavind Bo, Michael Hviid Jacobsen
Antal sider26
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdatojan. 2017
Sider267-293
Kapitel9
ISBN (Trykt)978-87-412-6706-7
ISBN (Elektronisk)978-87-412-6838-5
StatusUdgivet - jan. 2017
NavnSociologi
Nummer14
ISSN2245-8581

Emneord

  • Eva Illouz, emotionssociologi, kapitalismekritik, den romantiske kærlighed, kommercialisering, følelsesmæssig intelligens, emotionssociologik stratifikationsanalyse, den terapeutiske etos, feministisk samfundskritik,

Citationsformater