Evaluering af forsøg med brobygning til uddannelse på højskoler og frie fagskoler

Niels-Henrik Møller Hansen, Arnt Vestergaard Louw, Lasse Michael Rønaa

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

86 Downloads (Pure)

Til trods for mange års indsats for at alle unge skal kunne tage en ungdomsuddannelse, er der fortsat en stor gruppe af unge, som har det svært ved at bide sig fast i uddannelsessystemet. Mange unge kæmper således med at finde deres uddannelsesvej samtidig med, at de kæmper med at finde mening i – og få udbytte af – de uddannelsesforløb, de deltager i. Svarene på disse udfordringer er mange, og de senere år har der etableret sig en lang række af tilbud og aktiviteter med det formål at bringe unge på kanten af uddannelse tættere på ordinær uddannelse. I denne rapport har Center for ungdomsforskning fornøjelsen af at præsentere evalueringen af et sådant tilbud: Forsøg med unge uddannelseshjælpsmodtageres udbytte af et ophold på en højskole eller en fri fagskole. Forsøget er gennemført i løbet af 2015 på 9 højskoler og 2 frie fagskoler, som har indgået et samarbejde med 10 kommuner fordelt over hele landet. Forsøget har haft til formål at afprøve, hvorvidt højskolerne og de frie fagskoler, med deres særlige pædagogiske rum, kan udvikle nye veje, der gør unge på kanten af uddannelsessystemet i stand til at bide sig fast i det ordinære uddannelsessystem. I alt har der været 65 unge på et såkaldt brobygningsforløb på en af de 11 deltagende skoler.
    Evalueringen af forsøget bygger primært på de unges erfaringer og oplevelser med deres ophold på højskole eller den frie fagskole. Evalueringen er vigtig, fordi den, som citatet fra en af de unge i forsøget ovenfor antyder, peger på nogle meget positive aspekter ved højskolerne og de frie fagskolers særlige måder at arbejde med disse unge på, der faktisk ser ud til at bringe dem godt videre mod ordinær uddannelse.
    Evalueringen er skrevet af et forskerteam fra Center for Ungdomsforskning. Vi vil gerne takke de unge, højskolerne og kommunerne for at lade os få et indblik i deres hverdag og deres problemstillinger. De skal alle endvidere også have tak for deres hjælp med at besvare evalueringens spørgeskemaer og deltagelsen i interviews.
    Der skal også lyde en tak til Birgitte Ebert Pedersen og Poul Simon Rasmussen for deres hjælp i forbindelse med opstarten af denne evaluering. Ligeledes har Petrine Fahnøe Kristensen også været til meget stor assistance ved gennemførslen af evalueringen – mange tak for det. Også mange tak til Højskoleforeningen, ved Jakob Hvenegård, for et godt samarbejde undervejs.
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagCenter for Ungdomsforskning