Evaluering af forsøg med brobygning til uddannelse på højskoler og frie fagskoler

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

39 Downloads (Pure)

Resumé

Til trods for mange års indsats for at alle unge skal kunne tage en ungdomsuddannelse, er der fortsat en stor gruppe af unge, som har det svært ved at bide sig fast i uddannelsessystemet. Mange unge kæmper således med at finde deres uddannelsesvej samtidig med, at de kæmper med at finde mening i – og få udbytte af – de uddannelsesforløb, de deltager i. Svarene på disse udfordringer er mange, og de senere år har der etableret sig en lang række af tilbud og aktiviteter med det formål at bringe unge på kanten af uddannelse tættere på ordinær uddannelse. I denne rapport har Center for ungdomsforskning fornøjelsen af at præsentere evalueringen af et sådant tilbud: Forsøg med unge uddannelseshjælpsmodtageres udbytte af et ophold på en højskole eller en fri fagskole. Forsøget er gennemført i løbet af 2015 på 9 højskoler og 2 frie fagskoler, som har indgået et samarbejde med 10 kommuner fordelt over hele landet. Forsøget har haft til formål at afprøve, hvorvidt højskolerne og de frie fagskoler, med deres særlige pædagogiske rum, kan udvikle nye veje, der gør unge på kanten af uddannelsessystemet i stand til at bide sig fast i det ordinære uddannelsessystem. I alt har der været 65 unge på et såkaldt brobygningsforløb på en af de 11 deltagende skoler.
Evalueringen af forsøget bygger primært på de unges erfaringer og oplevelser med deres ophold på højskole eller den frie fagskole. Evalueringen er vigtig, fordi den, som citatet fra en af de unge i forsøget ovenfor antyder, peger på nogle meget positive aspekter ved højskolerne og de frie fagskolers særlige måder at arbejde med disse unge på, der faktisk ser ud til at bringe dem godt videre mod ordinær uddannelse.
Evalueringen er skrevet af et forskerteam fra Center for Ungdomsforskning. Vi vil gerne takke de unge, højskolerne og kommunerne for at lade os få et indblik i deres hverdag og deres problemstillinger. De skal alle endvidere også have tak for deres hjælp med at besvare evalueringens spørgeskemaer og deltagelsen i interviews.
Der skal også lyde en tak til Birgitte Ebert Pedersen og Poul Simon Rasmussen for deres hjælp i forbindelse med opstarten af denne evaluering. Ligeledes har Petrine Fahnøe Kristensen også været til meget stor assistance ved gennemførslen af evalueringen – mange tak for det. Også mange tak til Højskoleforeningen, ved Jakob Hvenegård, for et godt samarbejde undervejs.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagCenter for Ungdomsforskning
Udgave1
Antal sider62
ISBN (Elektronisk)978-87-93058-35-4
Rekvirerende organisationSTAR - Styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering
StatusUdgivet - 31 okt. 2016

Emneord

  • højskole
  • brobygning
  • udsatte unge
  • dannelse
  • læring
  • ungdomsuddannelse
  • evaluering
  • motivation for uddannelse
  • fri fagskole

Citer dette

Hansen, N-H. M., Louw, A. V., & Rønaa, L. M. (2016). Evaluering af forsøg med brobygning til uddannelse på højskoler og frie fagskoler. (1 udg.) København: Center for Ungdomsforskning.
@book{83afd12b169b4ba39fa328607415795c,
title = "Evaluering af fors{\o}g med brobygning til uddannelse p{\aa} h{\o}jskoler og frie fagskoler",
abstract = "Til trods for mange {\aa}rs indsats for at alle unge skal kunne tage en ungdomsuddannelse, er der fortsat en stor gruppe af unge, som har det sv{\ae}rt ved at bide sig fast i uddannelsessystemet. Mange unge k{\ae}mper s{\aa}ledes med at finde deres uddannelsesvej samtidig med, at de k{\ae}mper med at finde mening i – og f{\aa} udbytte af – de uddannelsesforl{\o}b, de deltager i. Svarene p{\aa} disse udfordringer er mange, og de senere {\aa}r har der etableret sig en lang r{\ae}kke af tilbud og aktiviteter med det form{\aa}l at bringe unge p{\aa} kanten af uddannelse t{\ae}ttere p{\aa} ordin{\ae}r uddannelse. I denne rapport har Center for ungdomsforskning forn{\o}jelsen af at pr{\ae}sentere evalueringen af et s{\aa}dant tilbud: Fors{\o}g med unge uddannelseshj{\ae}lpsmodtageres udbytte af et ophold p{\aa} en h{\o}jskole eller en fri fagskole. Fors{\o}get er gennemf{\o}rt i l{\o}bet af 2015 p{\aa} 9 h{\o}jskoler og 2 frie fagskoler, som har indg{\aa}et et samarbejde med 10 kommuner fordelt over hele landet. Fors{\o}get har haft til form{\aa}l at afpr{\o}ve, hvorvidt h{\o}jskolerne og de frie fagskoler, med deres s{\ae}rlige p{\ae}dagogiske rum, kan udvikle nye veje, der g{\o}r unge p{\aa} kanten af uddannelsessystemet i stand til at bide sig fast i det ordin{\ae}re uddannelsessystem. I alt har der v{\ae}ret 65 unge p{\aa} et s{\aa}kaldt brobygningsforl{\o}b p{\aa} en af de 11 deltagende skoler.Evalueringen af fors{\o}get bygger prim{\ae}rt p{\aa} de unges erfaringer og oplevelser med deres ophold p{\aa} h{\o}jskole eller den frie fagskole. Evalueringen er vigtig, fordi den, som citatet fra en af de unge i fors{\o}get ovenfor antyder, peger p{\aa} nogle meget positive aspekter ved h{\o}jskolerne og de frie fagskolers s{\ae}rlige m{\aa}der at arbejde med disse unge p{\aa}, der faktisk ser ud til at bringe dem godt videre mod ordin{\ae}r uddannelse.Evalueringen er skrevet af et forskerteam fra Center for Ungdomsforskning. Vi vil gerne takke de unge, h{\o}jskolerne og kommunerne for at lade os f{\aa} et indblik i deres hverdag og deres problemstillinger. De skal alle endvidere ogs{\aa} have tak for deres hj{\ae}lp med at besvare evalueringens sp{\o}rgeskemaer og deltagelsen i interviews.Der skal ogs{\aa} lyde en tak til Birgitte Ebert Pedersen og Poul Simon Rasmussen for deres hj{\ae}lp i forbindelse med opstarten af denne evaluering. Ligeledes har Petrine Fahn{\o}e Kristensen ogs{\aa} v{\ae}ret til meget stor assistance ved gennemf{\o}rslen af evalueringen – mange tak for det. Ogs{\aa} mange tak til H{\o}jskoleforeningen, ved Jakob Hveneg{\aa}rd, for et godt samarbejde undervejs.",
keywords = "h{\o}jskole, brobygning, udsatte unge, dannelse, l{\ae}ring, ungdomsuddannelse, evaluering, motivation for uddannelse, fri fagskole",
author = "Hansen, {Niels-Henrik M{\o}ller} and Louw, {Arnt Vestergaard} and R{\o}naa, {Lasse Michael}",
year = "2016",
month = "10",
day = "31",
language = "Dansk",
publisher = "Center for Ungdomsforskning",
edition = "1",

}

Evaluering af forsøg med brobygning til uddannelse på højskoler og frie fagskoler. / Hansen, Niels-Henrik Møller; Louw, Arnt Vestergaard; Rønaa, Lasse Michael.

1 udg. København : Center for Ungdomsforskning, 2016. 62 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Evaluering af forsøg med brobygning til uddannelse på højskoler og frie fagskoler

AU - Hansen, Niels-Henrik Møller

AU - Louw, Arnt Vestergaard

AU - Rønaa, Lasse Michael

PY - 2016/10/31

Y1 - 2016/10/31

N2 - Til trods for mange års indsats for at alle unge skal kunne tage en ungdomsuddannelse, er der fortsat en stor gruppe af unge, som har det svært ved at bide sig fast i uddannelsessystemet. Mange unge kæmper således med at finde deres uddannelsesvej samtidig med, at de kæmper med at finde mening i – og få udbytte af – de uddannelsesforløb, de deltager i. Svarene på disse udfordringer er mange, og de senere år har der etableret sig en lang række af tilbud og aktiviteter med det formål at bringe unge på kanten af uddannelse tættere på ordinær uddannelse. I denne rapport har Center for ungdomsforskning fornøjelsen af at præsentere evalueringen af et sådant tilbud: Forsøg med unge uddannelseshjælpsmodtageres udbytte af et ophold på en højskole eller en fri fagskole. Forsøget er gennemført i løbet af 2015 på 9 højskoler og 2 frie fagskoler, som har indgået et samarbejde med 10 kommuner fordelt over hele landet. Forsøget har haft til formål at afprøve, hvorvidt højskolerne og de frie fagskoler, med deres særlige pædagogiske rum, kan udvikle nye veje, der gør unge på kanten af uddannelsessystemet i stand til at bide sig fast i det ordinære uddannelsessystem. I alt har der været 65 unge på et såkaldt brobygningsforløb på en af de 11 deltagende skoler.Evalueringen af forsøget bygger primært på de unges erfaringer og oplevelser med deres ophold på højskole eller den frie fagskole. Evalueringen er vigtig, fordi den, som citatet fra en af de unge i forsøget ovenfor antyder, peger på nogle meget positive aspekter ved højskolerne og de frie fagskolers særlige måder at arbejde med disse unge på, der faktisk ser ud til at bringe dem godt videre mod ordinær uddannelse.Evalueringen er skrevet af et forskerteam fra Center for Ungdomsforskning. Vi vil gerne takke de unge, højskolerne og kommunerne for at lade os få et indblik i deres hverdag og deres problemstillinger. De skal alle endvidere også have tak for deres hjælp med at besvare evalueringens spørgeskemaer og deltagelsen i interviews.Der skal også lyde en tak til Birgitte Ebert Pedersen og Poul Simon Rasmussen for deres hjælp i forbindelse med opstarten af denne evaluering. Ligeledes har Petrine Fahnøe Kristensen også været til meget stor assistance ved gennemførslen af evalueringen – mange tak for det. Også mange tak til Højskoleforeningen, ved Jakob Hvenegård, for et godt samarbejde undervejs.

AB - Til trods for mange års indsats for at alle unge skal kunne tage en ungdomsuddannelse, er der fortsat en stor gruppe af unge, som har det svært ved at bide sig fast i uddannelsessystemet. Mange unge kæmper således med at finde deres uddannelsesvej samtidig med, at de kæmper med at finde mening i – og få udbytte af – de uddannelsesforløb, de deltager i. Svarene på disse udfordringer er mange, og de senere år har der etableret sig en lang række af tilbud og aktiviteter med det formål at bringe unge på kanten af uddannelse tættere på ordinær uddannelse. I denne rapport har Center for ungdomsforskning fornøjelsen af at præsentere evalueringen af et sådant tilbud: Forsøg med unge uddannelseshjælpsmodtageres udbytte af et ophold på en højskole eller en fri fagskole. Forsøget er gennemført i løbet af 2015 på 9 højskoler og 2 frie fagskoler, som har indgået et samarbejde med 10 kommuner fordelt over hele landet. Forsøget har haft til formål at afprøve, hvorvidt højskolerne og de frie fagskoler, med deres særlige pædagogiske rum, kan udvikle nye veje, der gør unge på kanten af uddannelsessystemet i stand til at bide sig fast i det ordinære uddannelsessystem. I alt har der været 65 unge på et såkaldt brobygningsforløb på en af de 11 deltagende skoler.Evalueringen af forsøget bygger primært på de unges erfaringer og oplevelser med deres ophold på højskole eller den frie fagskole. Evalueringen er vigtig, fordi den, som citatet fra en af de unge i forsøget ovenfor antyder, peger på nogle meget positive aspekter ved højskolerne og de frie fagskolers særlige måder at arbejde med disse unge på, der faktisk ser ud til at bringe dem godt videre mod ordinær uddannelse.Evalueringen er skrevet af et forskerteam fra Center for Ungdomsforskning. Vi vil gerne takke de unge, højskolerne og kommunerne for at lade os få et indblik i deres hverdag og deres problemstillinger. De skal alle endvidere også have tak for deres hjælp med at besvare evalueringens spørgeskemaer og deltagelsen i interviews.Der skal også lyde en tak til Birgitte Ebert Pedersen og Poul Simon Rasmussen for deres hjælp i forbindelse med opstarten af denne evaluering. Ligeledes har Petrine Fahnøe Kristensen også været til meget stor assistance ved gennemførslen af evalueringen – mange tak for det. Også mange tak til Højskoleforeningen, ved Jakob Hvenegård, for et godt samarbejde undervejs.

KW - højskole

KW - brobygning

KW - udsatte unge

KW - dannelse

KW - læring

KW - ungdomsuddannelse

KW - evaluering

KW - motivation for uddannelse

KW - fri fagskole

M3 - Rapport

BT - Evaluering af forsøg med brobygning til uddannelse på højskoler og frie fagskoler

PB - Center for Ungdomsforskning

CY - København

ER -

Hansen N-HM, Louw AV, Rønaa LM. Evaluering af forsøg med brobygning til uddannelse på højskoler og frie fagskoler. 1 udg. København: Center for Ungdomsforskning, 2016. 62 s.