Expertise that matters: On Dewey's understanding of relevant science

Bidragets oversatte titel: Expertise der gør en forskel: Deweys forståelse af relevant videnskab

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Expertise is much contested in modern democracies. In this article I shall investigate whether Dewey’s understanding of science and expertise provides us with some answers about the interplay between science, the public and society. Decisive for Dewey’s vision of the relation of democracy and science is that epistemic qualities and what he calls “organized intelligence” should contribute to find the best solutions for human wellbeing and growth. Science and expertise that can live up to this purpose are relevant from a pragmatic viewpoint. I shall suggest a reading of Peirce’s pragmatic maxim as a test for relevance that can be used to conceptualize a pragmatic version of science and expertise in the public interest.
Bidragets oversatte titelExpertise der gør en forskel: Deweys forståelse af relevant videnskab
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftPhilosophical Inquiries
Vol/bind8
Udgave nummer2
Sider (fra-til)177 - 200
Antal sider24
ISSN2282-0248
StatusUdgivet - 1 jul. 2020

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Expertise der gør en forskel: Deweys forståelse af relevant videnskab'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.