Følelser i bevægelse. Om læreprocesser i musikterapeutens uddannelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

709 Downloads (Pure)

Resumé

Artiklen sætter fokus på forholdet mellem musik og følelser, som dette indgår i musikterapistuderendes personlige og professionelle læreprocesser. Der tages teoretisk afsæt i Antonio Damasios og Daniel Sterns kropsorienterede teorier om emotioner og følelser, med særligt fokus på baggrundsfølelser og vitalitetsdynamik. Derefter stilles der skarpt på egenterapi (læreterapi), som den indgår i musikterapiuddannelsen på AAU. Det terapeutiske spor i uddannelsen er baseret på den klassiske psykoterapeutiske teori om egenterapiens nødvendighed for god psykoterapeutisk praksis. Artiklen inddrager et forskningsprojekt som undersøger de kandidatstuderendes oplevelse og forståelse af egenterapeutiske processers betydning for deres faglige og personlige udvikling (Lindvang 2010). Der gøres rede for, hvordan musikterapeutuddannelsen (som er en kombineret akademisk og professionsorienteret uddannelse) sætter begreberne i spil i de terapeutiske fag. Undersøgelsen peger på, at forskellige former for følelser, både her-og-nu og i et livshistorisk perspektiv, bearbejdes på flere refleksionsniveauer gennem terapiforløbene. Afslutningsvis argumenteres der for at akademisk læring, emotionel udvikling og professionel identitetsdannelse kan gå hånd i hånd i et integreret uddannelsesforløb, som fremmer både selvbevidsthed, relationel bevidsthed og refleksivitet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPsyke og Logos
Vol/bind33
Udgave nummer1
Sider (fra-til)87-116
ISSN0107-1211
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • egen terapi
  • læreprocesser
  • følelser
  • relationer
  • musikterapi

Citer dette

@article{7cfa906a5d494eefa66f03bfc8e93820,
title = "F{\o}lelser i bev{\ae}gelse. Om l{\ae}reprocesser i musikterapeutens uddannelse",
abstract = "Artiklen s{\ae}tter fokus p{\aa} forholdet mellem musik og f{\o}lelser, som dette indg{\aa}r i musikterapistuderendes personlige og professionelle l{\ae}reprocesser. Der tages teoretisk afs{\ae}t i Antonio Damasios og Daniel Sterns kropsorienterede teorier om emotioner og f{\o}lelser, med s{\ae}rligt fokus p{\aa} baggrundsf{\o}lelser og vitalitetsdynamik. Derefter stilles der skarpt p{\aa} egenterapi (l{\ae}reterapi), som den indg{\aa}r i musikterapiuddannelsen p{\aa} AAU. Det terapeutiske spor i uddannelsen er baseret p{\aa} den klassiske psykoterapeutiske teori om egenterapiens n{\o}dvendighed for god psykoterapeutisk praksis. Artiklen inddrager et forskningsprojekt som unders{\o}ger de kandidatstuderendes oplevelse og forst{\aa}else af egenterapeutiske processers betydning for deres faglige og personlige udvikling (Lindvang 2010). Der g{\o}res rede for, hvordan musikterapeutuddannelsen (som er en kombineret akademisk og professionsorienteret uddannelse) s{\ae}tter begreberne i spil i de terapeutiske fag. Unders{\o}gelsen peger p{\aa}, at forskellige former for f{\o}lelser, b{\aa}de her-og-nu og i et livshistorisk perspektiv, bearbejdes p{\aa} flere refleksionsniveauer gennem terapiforl{\o}bene. Afslutningsvis argumenteres der for at akademisk l{\ae}ring, emotionel udvikling og professionel identitetsdannelse kan g{\aa} h{\aa}nd i h{\aa}nd i et integreret uddannelsesforl{\o}b, som fremmer b{\aa}de selvbevidsthed, relationel bevidsthed og refleksivitet.",
keywords = "egen terapi , l{\ae}reprocesser , f{\o}lelser , relationer , musikterapi",
author = "Charlotte Lindvang and Bonde, {Lars Ole}",
year = "2012",
language = "Dansk",
volume = "33",
pages = "87--116",
journal = "Psyke & Logos",
issn = "0107-1211",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "1",

}

Følelser i bevægelse. Om læreprocesser i musikterapeutens uddannelse. / Lindvang, Charlotte; Bonde, Lars Ole.

I: Psyke og Logos, Bind 33, Nr. 1, 2012, s. 87-116.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Følelser i bevægelse. Om læreprocesser i musikterapeutens uddannelse

AU - Lindvang, Charlotte

AU - Bonde, Lars Ole

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Artiklen sætter fokus på forholdet mellem musik og følelser, som dette indgår i musikterapistuderendes personlige og professionelle læreprocesser. Der tages teoretisk afsæt i Antonio Damasios og Daniel Sterns kropsorienterede teorier om emotioner og følelser, med særligt fokus på baggrundsfølelser og vitalitetsdynamik. Derefter stilles der skarpt på egenterapi (læreterapi), som den indgår i musikterapiuddannelsen på AAU. Det terapeutiske spor i uddannelsen er baseret på den klassiske psykoterapeutiske teori om egenterapiens nødvendighed for god psykoterapeutisk praksis. Artiklen inddrager et forskningsprojekt som undersøger de kandidatstuderendes oplevelse og forståelse af egenterapeutiske processers betydning for deres faglige og personlige udvikling (Lindvang 2010). Der gøres rede for, hvordan musikterapeutuddannelsen (som er en kombineret akademisk og professionsorienteret uddannelse) sætter begreberne i spil i de terapeutiske fag. Undersøgelsen peger på, at forskellige former for følelser, både her-og-nu og i et livshistorisk perspektiv, bearbejdes på flere refleksionsniveauer gennem terapiforløbene. Afslutningsvis argumenteres der for at akademisk læring, emotionel udvikling og professionel identitetsdannelse kan gå hånd i hånd i et integreret uddannelsesforløb, som fremmer både selvbevidsthed, relationel bevidsthed og refleksivitet.

AB - Artiklen sætter fokus på forholdet mellem musik og følelser, som dette indgår i musikterapistuderendes personlige og professionelle læreprocesser. Der tages teoretisk afsæt i Antonio Damasios og Daniel Sterns kropsorienterede teorier om emotioner og følelser, med særligt fokus på baggrundsfølelser og vitalitetsdynamik. Derefter stilles der skarpt på egenterapi (læreterapi), som den indgår i musikterapiuddannelsen på AAU. Det terapeutiske spor i uddannelsen er baseret på den klassiske psykoterapeutiske teori om egenterapiens nødvendighed for god psykoterapeutisk praksis. Artiklen inddrager et forskningsprojekt som undersøger de kandidatstuderendes oplevelse og forståelse af egenterapeutiske processers betydning for deres faglige og personlige udvikling (Lindvang 2010). Der gøres rede for, hvordan musikterapeutuddannelsen (som er en kombineret akademisk og professionsorienteret uddannelse) sætter begreberne i spil i de terapeutiske fag. Undersøgelsen peger på, at forskellige former for følelser, både her-og-nu og i et livshistorisk perspektiv, bearbejdes på flere refleksionsniveauer gennem terapiforløbene. Afslutningsvis argumenteres der for at akademisk læring, emotionel udvikling og professionel identitetsdannelse kan gå hånd i hånd i et integreret uddannelsesforløb, som fremmer både selvbevidsthed, relationel bevidsthed og refleksivitet.

KW - egen terapi

KW - læreprocesser

KW - følelser

KW - relationer

KW - musikterapi

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 33

SP - 87

EP - 116

JO - Psyke & Logos

JF - Psyke & Logos

SN - 0107-1211

IS - 1

ER -