TY - GEN
T1 - Facilitated Work Based Learning - analyseret i et pragmatisk perspektiv
AU - Thomassen, Anja Overgaard
PY - 2009
Y1 - 2009
N2 - Ph.d.-afhandlingen behandler, med afsæt i John Deweys (1859-1952) pragmatisme, Facilitated Work Based Learning (FWBL) der er en tilgang til efter/videreuddannelse. På baggrund af konkrete uddannelsesforløb gennemført ud fra FWBL analyseres de udfordringer der opstår omkring gennemførelse af samarbejde mellem virksomhed og universitet. Især rettes blikket mod den udfordring, at uddannelsesforløbet gennemføres i en virksomhedskontekst og ikke på en uddannelsesinstitution. Ligeledes behandles det, hvilke udfordringer der kan opstå, når personer med forskellige erfaring og erhvervsmæssig baggrund mødes for at samarbejde. Afhandlingen bidrager med et nyt begreb kaldet "den tredje kontekst" der tydeliggør, hvordan uddannelse, der gennemføres i en virksomhed, kan forstås. Ligeledes udvikles der, med afsæt i Deweys pragmatisme, en model der tydeliggør, hvorledes kompetenceudvikling kan understøttes og dermed også hvordan og hvorledes samarbejdet mellem organisationer kan fremmes. Resultaterne i ph.d.-afhandlingen er i særlig grad interessante for universiteter og andre uddannelsesinstitutioner der på forskellig vis samarbejder med det omkringværende erhvervsliv omkring uddannelse og kompetenceudvikling, fordi ph.d.-afhandlingen sætter fokus på nogle af de vanskeligheder der opstår i forbindelse hermed, og ikke mindst giver forslag til, hvordan der kan arbejdes videre med at reducere disse.
AB - Ph.d.-afhandlingen behandler, med afsæt i John Deweys (1859-1952) pragmatisme, Facilitated Work Based Learning (FWBL) der er en tilgang til efter/videreuddannelse. På baggrund af konkrete uddannelsesforløb gennemført ud fra FWBL analyseres de udfordringer der opstår omkring gennemførelse af samarbejde mellem virksomhed og universitet. Især rettes blikket mod den udfordring, at uddannelsesforløbet gennemføres i en virksomhedskontekst og ikke på en uddannelsesinstitution. Ligeledes behandles det, hvilke udfordringer der kan opstå, når personer med forskellige erfaring og erhvervsmæssig baggrund mødes for at samarbejde. Afhandlingen bidrager med et nyt begreb kaldet "den tredje kontekst" der tydeliggør, hvordan uddannelse, der gennemføres i en virksomhed, kan forstås. Ligeledes udvikles der, med afsæt i Deweys pragmatisme, en model der tydeliggør, hvorledes kompetenceudvikling kan understøttes og dermed også hvordan og hvorledes samarbejdet mellem organisationer kan fremmes. Resultaterne i ph.d.-afhandlingen er i særlig grad interessante for universiteter og andre uddannelsesinstitutioner der på forskellig vis samarbejder med det omkringværende erhvervsliv omkring uddannelse og kompetenceudvikling, fordi ph.d.-afhandlingen sætter fokus på nogle af de vanskeligheder der opstår i forbindelse hermed, og ikke mindst giver forslag til, hvordan der kan arbejdes videre med at reducere disse.
KW - Kompetenceudvikling
KW - Facilitated Work Based Learning
KW - PBL
KW - John Dewey
KW - Livslang læring
M3 - Ph.d.-afhandling
PB - Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
ER -