Abstract
Den nye Filosofikum-ordning på de danske universiteter - Fagets videnskabsteori - står foran sin implementering. Gennem et tilbageblik på Filosofikuminstitutionen introduceres de vigtigste aspekter af den nye ordning, og der fokuseres på de didaktiske begrundelses- og indholdspørgsmål relateret til Fagets videnskabsteori. De officielle retningslinjer med hensyn til indholdet af uddannelseselementet er meget sparsomme og det er således op til det enkelte studienævn at udforme det større almene perspektiv i uddannelserne, der lægges op til. Artiklen præsenterer et idégrundlag til etableringen af indholdselementer i Fagets vidensteori, og dette eksemplificeres gennem udviklingen af et muligt Matematikkens videnskabsteori.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Læring og forandring : Tværfaglige perspektiver |
Redaktører | Annie Aarup Jensen, Palle Rasmussen |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2009 |
Sider | 323-336 |
ISBN (Trykt) | 8773079499 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7307-949-2 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- Filosofikum
- Videnskabsteori
- Matematik