Faglighed i folkeskolens matematikundervisning: et spændingsfelt

Lene Østergaard Johansen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

    Abstract

    Folkeskolens matematikundervisning står i disse år overfor nogle nye udfordringer som følge af de strømninger, der rører sig i den politiske debat. En af udfordringerne ligger i matematikfagets placering i et spændingsfelt mellem formålet om anvendelsesorienteringen, kravet om udvikling af elevernes matematiske kompetencer og kravet om udviklingen af testbare matematikfærdigheder. Anvendelsesorienteringen problematiseres af, at matematikken bliver mere og mere skjult i teknologien. Jeg stiller i artiklen blandt andet spørgsmål ved om styrkelse af fagligheden i matematikundervisninge er lig med øget kontrol, og om der er behov for en reformulering og en synliggørelse af målene for folkeskolens matemaitkundervisning.
    Udgivelsesdato: Oktober
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftMatematik
    Udgave nummer7
    Sider (fra-til)19-22
    Antal sider4
    ISSN0109-937X
    StatusUdgivet - 2006

    Citationsformater