Abstract
Folkeskolens matematikundervisning står i disse år overfor nogle nye udfordringer som følge af de strømninger, der rører sig i den politiske debat. En af udfordringerne ligger i matematikfagets placering i et spændingsfelt mellem formålet om anvendelsesorienteringen, kravet om udvikling af elevernes matematiske kompetencer og kravet om udviklingen af testbare matematikfærdigheder. Anvendelsesorienteringen problematiseres af, at matematikken bliver mere og mere skjult i teknologien. Jeg stiller i artiklen blandt andet spørgsmål ved om styrkelse af fagligheden i matematikundervisninge er lig med øget kontrol, og om der er behov for en reformulering og en synliggørelse af målene for folkeskolens matemaitkundervisning.
Udgivelsesdato: Oktober
Udgivelsesdato: Oktober
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Matematik |
Udgave nummer | 7 |
Sider (fra-til) | 19-22 |
Antal sider | 4 |
ISSN | 0109-937X |
Status | Udgivet - 2006 |