Faglighed og tværfaglighed: Vilkårene for samarbejdet mellem pædagoger, sundhedsplejersker, lærere og socialrådgivere

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

Abstrakt

Undersøgelse af pædagogers, sundhedhedsplejerskers og læreres opfattelse af børns problemer og deres holdninger til, hvad der bør gøres i forhold til børnene. Undersøgelsen, der ligger til grund for bogen, er en spørgeskemaundersøgelse, der afdækker medarbejdernes problemopfattelse og handletendenser i forhold til vanskeligt stillede børn gennem brug af vignetmetoden (en særlig type spørgeskemaundersøgelse, hvor svarpersonerne efter gennemlæsning af en case besvarer en række spørgsmål). Hovedresultaterne er, at der ikke er så store betydningsfulde forskelle på faggrupperne, at de kan forklare problemer og konflikter i det tværfaglige samarbejde. I forhold til mange spørgsmål er der stor enighed, men i forhold til enkelte spørgsmål er der meget stor uenighed mellem samtlige medarbejdere. Uenigheden eksisterer, men den går altså først og fremmest på tværs af faggruppegrænserne. Det konkluderes, at der er uenighed om væsentlige spørgsmål i  komplicerede sager, og at  uenighed om faglige spørgsmål derfor må anses som et grundvilkår i socialt arbejde. Årsagerne til denne situation analyseres, og resultaterne sættes i forhold til både fagligt og tværfagligt samarbejde
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Antal sider221
ISBN (Trykt)8750038389
StatusUdgivet - 2004

Emneord

  • samarbejde
  • handletendenser
  • profession
  • faglighed
  • holdninger i socialt arbejde
  • udsatte børn
  • tværfaglighed

Citationsformater