Colors and prototypes: The significance of the model's colors and textures in expectations for the artifact

Bidragets oversatte titel: Farver og prototyper : Betydningen af modellens farver og teksturer for forventninger til artefaktet

Klaus Madsen, Bente Dahl Thomsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Farvesætning af produkter udnyttes især som et middel til at højne produktets visuelle appel. Farver kan forholdsvis let tilføjes og udskiftes, og udnyttes som en billig måde at forny et produkt. Det er et problem ud fra et designsynspunkt, idet den visuelle appel er en æstetisk kvalitet, der sjældent bliver bedre af et farveskift. En ny farve er ikke i sig selv en kvalitet, snare udtryk for et modefænomen og dermed bliver farver reduceret til stylingsmidler. Er farvesætning derimod betinget af kognitiv ergonomi og æstetiske betragtninger er der tale om designmæssige tiltag, der øger produktets værdi for brugeren.
Såvel overfladeteksturer som stofligheden har betydning for oplevelsen af produktets farver, derfor behandles disse egenskaber i relation til farveoplevelsen. Vor arbejde kredser derfor om at udvikle nogle indslag (addition) i designprocessen, der sikrer at formen og dens overflade skabes i en kombineret proces, der inkluderer gradvis afklaring af markeds-, brugsmæssige, materielle, tekniske og fremstillingsmæssige aspekter. Vore indslag skærper både indsatsen i research- og konceptudviklingsfasen idet bearbejdning og oplevelsen af overfladen fremhæves som et særskilt emne i Key Performance Indicatoren1 (KPI). Indslagene sætter fokus på frembringelse af modeloverflader som formidler designeres intentioner for produktets overflader så sandt som muligt.
Bidragets oversatte titelFarver og prototyper : Betydningen af modellens farver og teksturer for forventninger til artefaktet
OriginalsprogEngelsk
TitelColor and Design
RedaktørerMarilyn DeLong, Barbara Martinson
ForlagBerg Publishers
Publikationsdato1 nov. 2012
Udgave1
Sider195-207
AnsøgerUniversity of Minnesota Twin Cities
ISBN (Trykt)978-1-84788-951-5
StatusUdgivet - 1 nov. 2012

Emneord

  • Farver
  • Tekstur
  • Design
  • Key performance indicators
  • stoflighed
  • konceptgenerering

Citationsformater